Bývala búda Krumľov - Baba Jaga

19.02.10
Na portáli Hiking.sk je chát, útulní či iných miest vhodných k prenocovaniu z oblasti severovýchodu Slovenska pomerne málo. Preto opíšem objekt, ktorý je síce poškodený, ale predsa len vhodný k prenocovaniu. Na túto stavbu som natrafil v januári roku 2010, keď som sa túlal po kopcoch v severnej časti Levočských vrchov.
Pozor, objekt je od jari 2016 nepoužiteľný. Pri plánovaní túr s ním nerátajte!

Opisovaná búda sa nachádza v oblasti Ružbašskej brány, na severnom okraji Levočských vrchov, v doline Krumľovského potoka, pod vrchom Kotník. Stavba stojí v tesnej blízkosti turistického rázcestníka Krumľov–Baba Jaga, na trase červenej značky, ktorá vedie z obce Nižné Ružbachy cez vrch Kotník a rázcestie Úboč do Starej Ľubovne. K búde sa dostanete z Nižných Ružbách asi za jednu hodinu, z vrchu Kotník to trvá asi štyridsať minút.

Opis objektu a možnosti nocľahu

Hneď na úvod treba poznamenať, že búda je čiastočne poškodená. Chýba jej jedna stena, dvere a okno. No napriek tomu vcelku spoľahlivo ochráni pred nepriazňou počasia, či poslúži ako miesto, kde sa dá prenocovať.

Objekt predstavuje drevená zrubová stavba o rozmeroch približne 2 x 4 m, ktorá je zastrešená sedlovou strechou z dosiek. Na užších priečeliach sú otvory, ktoré plnia funkciu okna a dverí. Dlhšia bočná stena je bez otvorov. Protiľahlá stena neexistuje. Z tejto strany objekt chránia viaceré mohutné smreky. V interiéri nenájdete žiadne zariadenie. Spí sa na drevenej, dobre zachovalej podlahe. V búde sa vcelku pohodlne vyspia dve až tri osoby. Použitie vlastnej karimatky a spacieho vaku je samozrejmosťou.

Ďalšie možnosti nocľahu v okolí

Okrem opísanej búdy nájdeme v okolí ešte niekoľko miest, kde sa dá prenocovať. Prvou je senník s krmelcom, ktorý sa nachádza asi jeden kilometer severnejšie, taktiež na trase červenej značky v doline Krumľovského potoka.

Druhé miesto sa nachádza pri turistickom rázcestí Lúka pod Špicou. Ide o drevený prístrešok stojaci v areáli súkromnej chaty.

Voda a okolie

Vodný zdroj, v tomto prípade Krumľovský potok, tečie hneď vedľa búdy. Potok nepreteká žiadnou obcou, len lesmi, preto sa na kvalitu vody môžeme s väčšou pravdepodobnosťou spoľahnúť. V okolí sa nachádza viacero zaujímavostí a prírodných krás. Z najznámejších treba spomenúť scenériu Ružbašskej brány a krásny výhľad z vrchu Patria na Vysoké Tatry (vedie sem významová odbočka červenej značky). Milovníci histórie tu nájdu dve lokality zaniknutých opevnených stavieb v polohách Nižné Ružbachy – Zámoček a Lacková –Zámoček. V Podolínci zas hrad prestavaný na radnicu a opevnenie mesta s kláštorom. A samozrejme monumentálny Ľubovniansky hrad nad Starou Ľubovňou. V blízkych Vyšných Ružbachoch sa nachádzajú známe kúpele a prírodná pamiatka – jazero Kráter.

Odkazy

Stará Ľubovňa
Ľubovnianske múzeum v Starej Ľubovni
Kúpele Vyšné Ružbachy
Nižné Ružbachy
Podolínec

Bývala búda Krumľov - Baba Jaga 15/06/12 23:26 6 príspevkov

Prístrešok Táborisko v sedle Tri kamene (U Tří kamenů) Odkedy som v roku 2007 objavil čaro Žalostínskej vrchoviny, chodievam sem veľmi rád. Páči sa mi tunajšia mäkko modelovaná krajina, kde sa striedajú lesy s lúkami posiatymi kopanicami. V jednej takejto osade mávam dosť často základný tábor, z ktorého vyrážam na viacdňové potulky. Počas jednej z nich som sa dostal do sedla Tri kamene. Tu, priamo v sedle, sa nachádza výborné miesto na táborenie. Okrem toho tu stojí menší prístrešok, ktorý rozširuje možnosť nocľahu v oblasti. 17/03/18 Anton Zahradník Biele Karpaty
Túra Žiar nad Hronom – Banská Štiavnica – Kozelník Pôvodne som tadiaľto vôbec nechcel ísť. V pláne som mal vander dakde inde, ďaleko a vysoko. Nakoniec ma ale súhra náhod a okolností prinútila zmeniť plány. A keďže sa Štiavnické vrchy nedávno stali mojím novým domovským pohorím, rozhodol som sa necestovať nikam a vyraziť si po známych aj menej známych chodníkoch v sopečných horách. 10/03/18 Anton Zahradník Štiavnické vrchy
Extra Nová rozhľadňa na Malom Lubíne Začiatkom januára som sa v rámci mojich hradologických aktivít dostal do oblasti Hornej Nitry. Tu som bádal po niekoľkých opevnených stredovekých lokalitách v okolí Nitrice a Zemianskych Kostolian. Obe sídla oddeľuje podcelok Strážovských vrchov – masív Drieňov, ktorým prechádza turistický chodník spájajúci Hornú Nitru s Vestonickou dolinou. Ja som sa po tomto chodníku presúval, no a na Malom Lubíne som „objavil“ novú rozhľadňu, o ktorej som doposiaľ nechyroval. Preto som sa rozhodol, zvesť o jej existencii rozšíriť medzi turistickú verejnosť. 07/03/18 Anton Zahradník Správy

Túra Lavanttaler Alpen - Koralpe a Saualpe Keď chodievam Rakúskom po diaľnici A2 na juh, na hranici medzi Štajerskom a Korutánskom obdivujem vysokú horu. Volá sa Koralpe a patrí do pohoria Lavanttaler Alpen. Začiatkom júna bolo v Hochschwabe veľa snehu, preto som sa o týždeň vybral práve sem. Na oblých kopcoch ležiacich o voľačo južnejšie snáď už sneh nebude. Jeden deň strávim v Koralpe a druhý prejdem o voľačo nižšie Saualpe. dnes Martin Knor Svet
Túra Mýtna – Šoltýska – Utekáč – Tisovec – Muráň I. Oblasť medzi Mýtnou a Muráňom na prvý pohľad nevyniká ničím zaujímavým, len samé lesy, pasienky a lazy. No práve to činí z toho žiadanú lokalitu pre milovníkov nevysokých pohorí a malebných lúk, a dokonca sa tu dajú nájsť aj pamiatky ľudského umu, ale žiaľ, aj hlúposti ľudí. včera Henrich Tomáš Stolické vrchy, Veporské vrchy
Túra GSB: Bacówka w Bartnem – Nowa Wieś Večer sme si s Borisom preprali nejaké veci, no hoci sme ich na paličkách vystrčili z okna von, ráno vôbec neboli suché. Chatár sa ponáhľal k lekárovi, a tak sme museli do ôsmej opustiť chatu. Raňajky o siedmej vôbec neboli na škodu. Parťáci si dali praženicu a dostali ju vcelku na jednej panvici. Ja som chcel klobásu, no večer sme všetky zjedli, a tak boli párky. Deň sa ukazoval byť opäť slnečný, tak sme vykročili na náš piaty deň putovania po Beskydskej magistrále (GSB) ovešaní neuschnutým prádlom. 21/07/19 Miroslav Svítek Nízke Beskydy, Poľsko