Túra Zimná prechádzka okolo Smoleníc

Už cez týždeň som mal určité predstavy navštíviť zimné Malé Karpaty, ale nevedel som, kam moja cesta presne povedie. Predpovede SHMÚ na sobotu hlásili jasno až polojasno, čo ma veľmi potešilo vzhľadom na zamračený pracovný týždeň. Otec mal cestu do Brezovej pod Bradlom, tak som to využil a zviezol som sa s ním do Smoleníc. Rozhodnutie padlo na Záruby a odtiaľ k jaskyni Driny.

13,1 km
1 deň
zima – 06.01.2009
Malé Karpaty
Smolenice (pohostinstvo)
Trnava (vlak, bus) - Smolenice (bus, vlak)
» č.1079 Malé Karpaty, Červ. Ka… (1:50.000)

Smolenice, lesná správa – Smolenický zámok – Čertov žľab – Záruby – Čertov žľab – Nad vlčiarňou – Vlčiareň – Jaskyňa Driny – Smolenice, námestie

Zámocký park

Nástup na túru som mal okolo pol jednej. Slniečko krásne svietilo, takže čo viac som si mohol priať. Zvolil som len vychádzkové tempo, nakoľko som vedel, že ma otec vyzdvihne najskôr o siedmej. Po krátkej chôdzi som bol v zámockom parku. Na chvíľu som zastavil a obzeral si priľahlý park spolu so Smolenickým zámkom. Potom som sa už vydal smerom k Čertovmu žľabu. Cesta mala charakter stáleho, ale iba mierneho stúpania. Často bola lemovaná na zemi ležiacimi bukmi po výrube. Po asi 45 minútach som bol pri Čertovom žľabe. Tu som si dal krátku prestávku na občerstvenie.

Balzam na dušu

Teraz ma čakal ten najťažší úsek celej dnešnej túry. Snehová pokrývka v lese mohla mať tak do 10 cm. Stúpaním smerom na Záruby sa postupne menil charakter počasia. Menili sa aj turisti, ktorých som postretal v hojnom počte, čo ma milo prekvapilo. Od určitej nadmorskej výšky sa okolitý bukový les zahaľoval do bielych šiat. Avšak nie vytvorených snehom, ale srieňom, ktorý sa vyzrážal z hmly. Ako som stúpal na vrchol Zárub, tak som v tichosti pozoroval nádherný prírodný výtvor. Bola to ozajstná pastva pre oči a balzam na dušu.

Vrcholové divadlo

Na vrchole Zárub fúkal čerstvý vietor a viditeľnosť bola prakticky žiadna. Vôbec mi to však neprekážalo, lebo to, čo vytvorila matka príroda, bolo skutočne nádherné divadlo. Pri pozorovaní oblohy nadomnou bolo možné občas aj zazrieť slnko ako malý žiariaci kruh, prerážajúci cez hustú hmlu. Ešte krátke občerstvenie a doplnenie energie a vydal som sa smerom k Vlčiarni.

Senný vlak

Cesta lesmi mi príjemne ubiehala a zanedlho som už bol nad Vlčiarňou, kde sa mi naskytol celkom pekný výhľad smerom na západ. Po asi piatich minútach chôdze po lesnej ceste prichádzam k peknej lúčke aj s rázcestníkom. Odtiaľ sa vydávam smerom k jaskyni Driny. Ako tak kráčam, zrazu po ľavej strane zbadám nejaký vrak vozidla. Podídem bližšie a na moje prekvapenie zisťujem, že je to druhá polovica vlaku nazývaného Tatranský expres. Torzo tohto vlaku bolo naplnené senom.

Smoleničania

Vydávam sa ďalej smerom k jaskyni. Po prístupovej ceste k nej si ešte obzerám náučné tabule a po chvíli šliapania po schodoch sa ocitám pred hlavným vchodom do jaskyne Driny. Chvíľu tu pobudnem a hor sa ďalej, pretože už sa pomaly stmievalo. Vydávam sa po zelenej do centra Smoleníc. Na čistinke nad jaskyňou sa mi naskytá krásny výhľad na okolité Malé Karpaty v šere zapadajúceho slnka. Tu stretávam aj dvoch miestnych chalanov, ktorí majú rozložený ohník a pripravujú si dobroty na opekanie. Prihováram sa im, témy rozhovoru sú pestré a nedalo mi neopýtať sa, ako je to s tým vrakom spomínaného vlaku. Oni tvrdia, že sú to pozostatky miestnych vlakov, ktoré premávali v okolí Častej, Lošonca a iných blízkych dedín. Nikoho verziu neviem potvrdiť ani vyvrátiť. Zároveň ich chcem touto cestou pozdraviť a nech sa im darí s petíciou, ktorá je proti výstavbe spaľovne odpadov v Chemolaku Smolenice. Treba bojovať za rozumnú vec a hlavne chrániť to najcennejšie – našu prírodu!

Príjemný a nenáročný výlet po okolí Smoleníc, môžem odporučiť aj rodinám s deťmi. Jediné nástrahy boli v strmom stúpaní na Záruby, kde vyšliapané chodníky boli miestami zľadovatelé. Preto odporúčam si nájsť vlastnú neprešliapanú trasu.