Test Turistické topánky Hanwag Banks GTX

Veľmi živo si spomínam na situáciu, v ktorej sa žiadny turista nechce ocitnúť. Bolo to v lete roku 2007. Konečne bol čas aj nejaká tá (vtedy ešte) koruna navyše, stačilo už len nabaliť batoh a vyraziť do hôr. Vtedy som však s hrôzou zistil, že mi chýba základný kameň turistickej výbavy – poriadne topánky. Topánky inej značky, na ktoré som sa veľmi tešil, ma po pár týždňoch nosenia sklamali. Ich reklamácia však dopadla úspešne, tak som mal k dispozícii aspoň peniaze na ďalší pokus. Moja voľba padla po dlhom váhaní na topánky Hanwag Banks GTX.

Výrobca
Hmotnosť
1208 g
Páči sa mi
vzhľad, univerzálnosť, komfort nosenia, pomer cena/výkon, spoľahlivosť, vyrobené v Nemecku
Nepáči sa mi
pogumovanie len na špici, množstvo švov (vyplývajúce z konštrukcie)
Infocena
- multifunkčnosť: 9 z 10
Celkové hodnotenie (súčet bodov): 91 bodov
» vysvetlenie hodnotenia

Nad kúpou týchto topánok som neuveriteľne špekuloval. Moja predstava ideálnych turistických topánok bola asi taká, že majú byť celokožené, ideálne z jedného kusu a s vysokým pogumovaním po celom obvode. Od tohto ideálu boli moje budúce Hanwagy na míle vzdialené: pokombinované materiály, milión švov, žiadne pogumovanie. Nakoniec som sa však dal nahovoriť a urobil som viac ako správne!

Dizajn, materiály, vyhotovenie

Poďme teda pekne po poriadku: Topánky Hanwag Banks GTX sú ušité z kombinácie nubukovej kože a Cordury. Najväčší súvislý kus kože obopína pätu topánky, ďalší súvislý pás sa tiahne spodkom vnútornej časti cez časť ponad palcami až do prvej tretiny vonkajšej časti. V strednej časti topánok sú približne oproti sebe vsadené menšie cordurové segmenty, nesúce nápis hanwag (pri novšom modeli tomu už tak nie je). Pogumovanie sa ušlo len špiciam topánok, čo je podľa mňa trošku nedostačujúce. Švy, ktorých majú tieto topánky naozaj neúrekom, sú spracované s typickou nemeckou precíznosťou a ani po rokoch používania nejavia žiadne známky vyťahania, či dokonca trhania. Aj keď sú topánky celkom vysoké, návleky sa v horších podmienkach môžu len a len hodiť. V zadnej časti topánok by som ešte privítal pútka, napr. na zavesenie topánok, prípadne na ľahšie obúvanie.

Ako podšívku zvolil výrobca rokmi preverenú membránu GoreTex, ktorej prítomnosť každý hiker hravo identifikuje už pri prvom pohľade smerom do vnútra topánok. Na dne topánok (pod vložkami) goretexová podšívka nie je (majú ju tam napr. niektoré topánky určené do ťažších podmienok). Membrána siaha pomerne vysoko nad členok. O pohodlie chodca sa starajú komfortné originálne vložky Hanwag. Dajú sa ľahko vyberať a tak prispievajú k jednoduchej údržbe vnútra topánok. Jazyk je na povrchu obšitý pevnou, ale zároveň dostatočne ohybnou Cordurou.

Šnurovanie spoľahlivo zabezpečujú pôvodné duté šnúrky s kruhovým prierezom, ktoré sa „samorozväzujú“ skutočne minimálne. Prvý pár šnúrových dierok je vsadený do kože a je chránený klasickými kovovými obrúčkami. V priehlavkovej časti topánok je šnurovanie vedené tromi pármi plastových úchytiek. Ich uchytenie vyzerá na prvý pohľad labilne, ale opak je pravdou. Na hranici dolnej a hornej časti šnurovania sú po bokoch osadené plastové háčiky, ktorými sa prevlieka šnúrka a slúžia ako čiastočný stop–úchyt. Horná časť šnurovania je zabezpečená klasickými kovovými háčikmi vo dvoch pároch.

Správnu trakciu na väčšine povrchov zvláda podrážka Vibram typ UltraGrip. Pod podrážkou výrobca udáva prítomnosť polyuretánovej výplne pre lepšie tlmenie nárazov. Táto vrstva je zväčšená pod pätou. Aj vzhľadom k pomerne poddajnej celkovej konštrukcii poteší primeraná „kolíska“ podrážky, zvlášť pri dlhých túrach.

Topánky na môj štandardný typ nohy (ani úzka, ani široká) sadli už v obchode ako uliate. Ľahká konštrukcia topánky v kombinácii s účinným šnurovaním umožňuje vynikajúce prispôsobenie sa nohám turistu. K topánkam bola pribalená aj milá a užitočná pozornosť – coolmaxové ponožky značky Lorpen, s ktorými topánky naozaj výborne kooperujú. Ide o stredne hrubé ponožky so zosilneným tkaním na špičkách a pätách. Sú značne elastické i po mnohých použitiach a pri úplnom vytiahnutí siahajú až k vrchu lýtka. Aj napriek coolmaxovému materiálu v nich v pohode zvládam aj ľahšie zimné podmienky. Ponožky tejto značky, ktoré si ma úplne získali, sú pribalené aj k iným modelom Hanwag (napr. Alaska, Tatra, či starší Forest).

Dojmy z používania

Topánky používam od leta 2007 až doteraz (február 2010) v podstate pri všetkých aktivitách, ktoré majú niečo spoločné s pohybom v prírode. Asi tri dni po kúpe som s nimi odtiahol na hrebeň Roháčov a pár dní na to som v nich absolvoval takmer kompletnú hrebeňovku Malej Fatry. S novými a nerozchodenými topánkami! Sedeli (a stále sedia) výborne, nikdy ma neotlačili. Spoľahlivo ma sprevádzali na ťažkotonážnych viacdňovkách, ale aj na popoludňajších prechádzkach. Mokrá tráva, skaly, sutina, trenia na ferratach v Dolomitoch – žiadny problém. Koža topánok sa neláme, nepuká ani na miestach najintenzívnejšieho ohýbania. Podrážka je opotrebovaná adekvátne dva a polročnému používaniu. Rozdiel v opotrebovaní ľavej podrážky (moje šmatlanie dovnútra) je v porovnaní s pravou minimálny.

Zaťažkávajúcimi skúškami boli zimné túry, prípadne niekoľkohodinové marinovanie v snehovej čľapkanici na Vtáčnik, alebo aj v bežnej zimnej „mestskej prevádzke“, čo sú činnosti, na ktoré by sa tento typ topánok (B – ľahký terén) ani nemal používať.

Odporúčania

Pôvodná DWR úprava po niekoľkých mesiacoch nosenia zoslabla, čo je normálne. Vodoodpudivosť topánok preto obnovujem impregnačným sprejom TOKO na kombinovanú obuv textil-koža. Po rokoch nosenia som pristúpil aj k vyživovaniu kože, najmä na spodných častiach topánok (tie sú najčastejšie v kontakte s vodou, resp. snehom). S týmto ošetrovaním som však asi mal začať skôr. Po rokoch používania už navlhnutiu kože pri dlhšom pochode v mokrom teréne nedokážem zabrániť. Takto navlhnutá koža môže spôsobiť pocit premoknutia, ale to je topánka len studená. Zvlášť pri zimnej prevádzke som si zvykol po každom použití vyberať vložky, lebo po vyzutí sa vplyvom rozdielu teplôt vnútro topánok mierne zarosí (ako keď sa v lete zarosí krígeľ s pivom). Topánky následne nechám „oddýchnuť“ pri bežnej izbovej teplote.

Po rokoch všestranného a mnohokrát vyslovene nešetrného používania môžem tieto topánky len chváliť. Podarilo sa im zbúrať môj predsudok o samozrejmej nespoľahlivosti obuvi z kombinovaných materiálov.

Hanwag Banks môžem vrelo odporučiť všetkým turistom, ktorých hlavnou činnosťou je túlanie sa po slovenských horách, prípadne si tri–štyrikrát za rok doprajú Tatry, či nejaké podobné hory v zahraničí. Topánky sa nezľaknú žiadneho ročného obdobia, no najviac im svedčí trojsezónne použitie.

Za cenu 165,- € (súčasná katalógová cena) získate maximálne univerzálne turistické topánky „Made in Germany“, ktoré sa komfortne nosia, ľahko udržiavajú a veľa vydržia. Samozrejmosťou je aj dámske prevedenie s názvom Banks Lady GTX. O obľúbenosti tohto modelu svedčí aj to, že je dlhoročnou stálicou v sortimente spoločnosti Hanwag.