Prístrešok Prístrešok pod Medzijarkami

Pri túre koncom novembra 2009 z Borišova cez Malý Lysec – Lysec – Medzijarky do Belej som narazil na dva možné úkryty pre turistov. Jeden z nich, kúsok pod vrcholom Lysca, popísal Mišo Bukvai. Druhý objekt stojí asi 5 minút od smerovníka Medzijarky, smerom na Slávkovú dolinu. Neďaleko smerovníka sa tiež nachádza posed, ktorý by v nečase poslúžil ako úkryt pre jedného alebo dvoch pocestných. Vzhľadom na hlavný hrebeň je dosť nízko položený, ale pri neskorom nástupe na túru, alebo nečakane zlom počasí sa hodí.

Veľká Fatra: časť Lysec (západný svah), pod rázcestím Medzijarky pri žltej značke v hornej časti Slávkovej doliny
700 m n. m.
dĺžka: 19.01999 ° VD
celoročná
prameň
Spojenie
Martin (vlak, bus) - Belá-Dulice (bus)

Od budovy je to po žltej značke a neskutočne blatistej ceste na začiatok Belej 80 minút, pričom ústie Slávkovej doliny je vzdialené 15 minút.

Od smerovníka na vrchole Lysca po žltej značke je to niečo vyše hodiny.

Popis objektu

Prístrešok leží na lúke, priamo na žltej značke. Je to pomerne nová a udržiavaná stavba. Nie je to salaš a vzhľadom na válovy predpokladám, že sa tu zdržiavajú pastieri dobytka.

Drevená stavba má troje dverí. Keď som tu bol, otvorené boli len jedny. Stavba je ukončená krytým posedením so stolom, lavicami a práve z tohto priestoru boli otvorené dvere do budovy. Za nimi sa nachádza miestnosť o rozmeroch asi 4 x 4 m. Nie je veľmi vybavená. Sú v nej popri stene tri lavice. Betónová dlážka bola čiastočne pokrytá starými jekorovými kobercami. Tri steny sú obložené drevom, na jednej je polička. Stena oproti dverám je omietková a celá čierna. V miestnosti nie sú kachle, ale v zemi je otvor, kde sa asi rozkladá oheň. Stenu od neho chráni opretá platňa. V rohu stál gril, na ktorom by sa dalo niečo ugrilovať k jedlu. Štyri okná boli zasklené a nepoškodené. K budove je dokonca dovedená elektrina, no či funguje, alebo sa treba hrabať v neďalekej rozvodni, som neskúšal.

Vonku je suché WC a prameň. V neďalekom lese sa určite nájde dostatok dreva. Myslím si, že pre osem nocľažníkov poskytuje táto miestnosť priam luxusné ubytovanie. V prípade, že je zatvorená, iste poskytne dostatočný úkryt aspoň pre štyroch kryté posedenie. Myslím si, že bočné steny by dostatočne chránili aj v prípade dažďa.