Prístrešok pod Medzijarkami

26.02.10
Pri túre koncom novembra 2009 z Borišova cez Malý Lysec – Lysec – Medzijarky do Belej som narazil na dva možné úkryty pre turistov. Jeden z nich, kúsok pod vrcholom Lysca, popísal Mišo Bukvai. Druhý objekt stojí asi 5 minút od smerovníka Medzijarky, smerom na Slávkovú dolinu. Neďaleko smerovníka sa tiež nachádza posed, ktorý by v nečase poslúžil ako úkryt pre jedného alebo dvoch pocestných. Vzhľadom na hlavný hrebeň je dosť nízko položený, ale pri neskorom nástupe na túru, alebo nečakane zlom počasí sa hodí.

Od budovy je to po žltej značke a neskutočne blatistej ceste na začiatok Belej 80 minút, pričom ústie Slávkovej doliny je vzdialené 15 minút.

Od smerovníka na vrchole Lysca po žltej značke je to niečo vyše hodiny.

Popis objektu

Prístrešok leží na lúke, priamo na žltej značke. Je to pomerne nová a udržiavaná stavba. Nie je to salaš a vzhľadom na válovy predpokladám, že sa tu zdržiavajú pastieri dobytka.

Drevená stavba má troje dverí. Keď som tu bol, otvorené boli len jedny. Stavba je ukončená krytým posedením so stolom, lavicami a práve z tohto priestoru boli otvorené dvere do budovy. Za nimi sa nachádza miestnosť o rozmeroch asi 4 x 4 m. Nie je veľmi vybavená. Sú v nej popri stene tri lavice. Betónová dlážka bola čiastočne pokrytá starými jekorovými kobercami. Tri steny sú obložené drevom, na jednej je polička. Stena oproti dverám je omietková a celá čierna. V miestnosti nie sú kachle, ale v zemi je otvor, kde sa asi rozkladá oheň. Stenu od neho chráni opretá platňa. V rohu stál gril, na ktorom by sa dalo niečo ugrilovať k jedlu. Štyri okná boli zasklené a nepoškodené. K budove je dokonca dovedená elektrina, no či funguje, alebo sa treba hrabať v neďalekej rozvodni, som neskúšal.

Vonku je suché WC a prameň. V neďalekom lese sa určite nájde dostatok dreva. Myslím si, že pre osem nocľažníkov poskytuje táto miestnosť priam luxusné ubytovanie. V prípade, že je zatvorená, iste poskytne dostatočný úkryt aspoň pre štyroch kryté posedenie. Myslím si, že bočné steny by dostatočne chránili aj v prípade dažďa.

Prístrešok pod Medzijarkami 06/11/15 12:06 4 príspevky

Túra GSB: Jaworzyna Krynicka – Bacówka w Bartnem Po úžasnej večeri sme strávili skoro hodinu nad papierovými mapami a rozoberali, kade zajtra pôjdeme. Čakala nás najdlhšia etapa nášho šesťdenného putovania a vzhľadom na horúčavy sme nechceli kráčať ani o meter viac. Pelé neverí elektronickým mapám, a tak všetko preveroval na papierových. Ale napokon vybrali časovo najkratšiu a presne takú, ako som naplánoval. Čiže od chaty po zelenej. Dnes dáme červenej GSB zbohom. 14/07/19 Miroslav Svítek Nízke Beskydy, Ľubovnianska vrchovina, +
Túra GSB: Krościenko nad Dunajcem – Schronisko Jaworzyna Po štvrtýkrát sa vyberám po Hlavnej beskydskej magistrále (GSB). Naplánovať si trasu z bodu, kde sme skončili pred rokom k bodu, odkiaľ sa dá relatívne ľahko vrátiť na Slovensko, nebol problém. Problémom sa ukázalo ako sa dostať čo najrýchlejšie z Bratislavy do Krościenka, z Nowa Wieś do Bratislavy a zohnať na trase ubytovanie. Striedavo intenzívne som na tom pracoval od októbra 2018 a nebyť kamarátky Beaty z Poľska, tak si tak spokojne 7. 6. 2019 piati do vlaku po práci asi nesadneme. Parťák, kvôli ktorého účasti na Trnavskej stovke sme to o týždeň odložili, ležal doma na antibiotikách. Takže po tretíkrát s partiou ideme šiesti, ale do vlaku len piati! 07/07/19 Miroslav Svítek Ľubovnianska vrchovina, Poľsko
Túra Olbramovice – Prčice Minulý rok som 53. ročník pochodu Praha – Prčice vynechal pre iný, pre mňa významný pochod, no tento rok som bol pevne odhodlaný pokračovať na jednej zo 17 peších trás. Prisľúbili mi spoluúčasť aj Igor a Ivana, moji tradiční parťáci. No a do toho prišiel pricviknutý nerv po Veľkonočnej turistike a zrážka so slovenskou zdravotníckou realitou. Keď píšem tieto riadky koncom mája, ešte stále mám tri týždne do návštevy neurológa, lebo skorší termín vraj nie je! Odtrpel som si svoje na Tomášovom pochode na počesť Štefánika, a tak som dúfal, že podobne zvládnem aj tohtoročnú trasu pochodu Praha – Prčice, len plánovanú z Týnce nad Sázavou som zamenil za kratšiu z Olbramovic. 04/06/19 Miroslav Svítek Svet

Správa UNESCO pralesy chránime málo a škodíme partnerským krajinám Minulú stredu, 10. júla, skončilo 43. zasadanie Výboru pre svetové dedičstvo UNESCO v Baku. V prijatom uznesení výbor nalieha na Slovenskú republiku, aby zabezpečila primeranú ochranu Karpatských bukových pralesov (KBP) pred ťažbou a ďalšími potenciálnymi hrozbami a najmä vytýčila finálne hranice tejto lokality, zapísanej do Zoznamu svetového dedičstva. Neplnením záväzkov Slovensko môže poškodiť aj ostatné štáty, ktoré tiež majú pralesy a staré bukové lesy zapísané v tomto zozname. Spolu s nami sa môžu dostať do Zoznamu ohrozených pamiatok, keďže Karpatské bukové pralesy a staré lesy sú jedna medzinárodná lokalita. dnes Soňa Mäkká Správy
Túra Glarnské Alpy – k Murgsee Prší a prší. Mám dilemu, čo zajtra. Nastúpiť ráno v Sarganse na Railjet smer Viedeň a následne Slovensko alebo na miestny Postbus, čo by ma vyviezol do hôr. Predpoveď počasia dáva nádej na zlepšenie okolo obeda, ale vo vrchoch sa môže oblačnosť držať aj celý deň. Nakoniec naberám odvahu a vyhráva predĺženie pobytu o jeden deň. Život nedáva veľa príležitostí a bolo by hriechom nevyužiť všetky možnosti. Už dávnejšie ma pokúša v mape modrý fliačik uprostred hôr, vlastne jeden väčší a dva menšie. Murgsee. Jazero vysoko v údolí nad pobrežnou obcou jazera Walensee Murg (427). dnes Vladimír Mikuš Svet
PR Veľké letné tatranské putovanie Rozprávkové Tatranské kráľovstvo sa nachádza v severnej časti Slovenska v nádhernej a rozmanitej prírode Tatranského národného parku. Rozprávkové tatranské putovanie vás zavedie po kraji plnom majestátnych štítov, krištáľovo čistých plies, slnečných strání plných kvetov, miest s množstvom vtákov, srniek, kamzíkov a svišťov, k vodopádom a na rôzne zaujímavé turistické cestičky a chodníčky. A aby ste tento kút nespoznávali sami, sprevádzať vás budú Ochranko Tatranský, Lomnička Kvetinková a Smrečinka Lesná. včera sponzorovaný článok Zaujímavosti

Prístrešok pod Medzijarkami 06/11/15 12:06 4 príspevky
    • Veľká Fatra: časť Lysec (západný svah), pod rázcestím Medzijarky pri žltej značke v hornej časti Slávkovej doliny
      dĺžka: 19.01999 ° VD
    • celoročná
    • prameň
    • Martin (vlak, bus) - Belá-Dulice (bus)