Test

Duel varičov: plyn vs. benzín

09.10.05
V tomto teste sa proti sebe postavili zástupcovia dvoch technológií – plynový Campingaz Bluet 270 Micro a benzínový MSR WhisperLite. Nastolil som si otázku, pred ktorou zrejme stoja mnohí: propán-bután či benzín? V prospech prvého hovorí najmä nižšia počiatočná investícia, v prospech druhého vysoký výkon. Pri rozhodovaní však treba myslieť na množstvo ďalších faktorov.

Najprv sa v krátkosti pozrime na dvoch súperov.

Campingaz Bluet 270 Micro

Veľmi ľahký, 195g vážiaci základný varič od francúzskeho výrobcu neprekvapí žiadnymi vychytávkami. Na kartušu sa upína veľmi jednoducho. Stačí ho nasadiť a následne krútiť modrým plastom v smere šípky "on". Závit sa nenachádza na kartuši, ako je tomu pri varičoch Coleman, Primus, či Var. Je umiestnený na modrom plaste, ktorý sa pri otáčaní zaaretuje o kartušu pomocou plastových úchytiek. Campigaz je takto jediným výrobcom, ktorého variče a kartuše sú nekompatibilné s ostatnými.

Štyri tenké držiaky na zohrievanú nádobu možno jednoducho sklopiť, aby varič zaberal menej priestoru v batohu. Stabilita ešusu na tomto variči je dobrá, avšak pri použití nádoby s väčším priemerom by tomu tak už byť nemuselo. V kombinácii s veľkou kartušou (450g) je nádoba vo výške skoro 25cm nad podložkou, čo nie je ideálne ani pre stabilitu, ani pre použitie prípadného závetria, ktoré nie je súčasťou variča.

Hmotnosť celku (varič + plná veľká kartuša): 645g

Cena variča: cca 900 Sk
Cena 450g kartuše: cca 250 Sk

MSR WhisperLite

Klasika v ponuke amerického Mountain Safety Research patrí k tomu lacnejšiemu medzi benziňákmi. Je určený výhradne pre pálenie technického benzínu. V ponuke MSR však existuje aj Internationale verzia, ktorá má trysku prispôsobenú na spaľovanie širšej škály tekutých palív. V praxi však v týchto dvoch modeloch nie je rozdiel až taký veľký. Pri pálení technického benzínu sa neupcháva ani jeden a pri iných palivách je upchatie len otázkou času pri oboch modeloch. Pravdou je, že u Internationale je tento čas o niečo dlhší, nie však prevratne. Čistenie upchatej trysky možno riešiť jednoduchým potrasením variča vo vertikálnom smere, v tryske je totiž čistiaca ihla. Ak nepomôže, je potrebné varič rozobrať – s varičom je v balení aj multifunkčný kľúčik pre tieto účely. Vo verzii určenej výhradne pre technický benzín mám odskúšané použitie obyčajného benzínu s dobrým výsledkom.

Príprava na varenie trvá dlhšie, ako v prípade plynového. Najprv treba natlakovať fľašu a následne ju spojiť s varičom. Otvoriť na chvíľku ventil, kým sa malá miska pod tryskou do polovice zaplní benzínom, následne zapáliť. Varič zachváti neveľký plameň, ktorý kovovú aparatúrku zohreje. Je totiž potrebné zohriať ohrevovú trubičku, kde sa kvapalný benzín zohrieva aby sa stal plynom, ktorý následne horí. Po vyhasnutí plameňa už len otvoríme ventil a zapálime horák. Hotovo :-).

Stabilita ohrievanej nádoby je omnoho lepšia ako v prípade Campingazu, pretože držiaky sú širšie a pevnejšie. Stabilite napomáha aj fakt, že nádoba sa nachádza iba necelých 10cm nad podložkou. To je pozitívne aj pre použitie závetria, ktoré je spolu s čiernym puzdrom, multifunčným kľúčikom, náhradným tesnením a lubrikantom na tesnenia, súčasťou balenia.

Hmotnosť celku (varič + plná 590ml fľaša): 880g

Cena variča: 2770 Sk
Cena fľaše na bezín: 400 Sk
Cena tech. benzínu: 60 Sk / liter

Metodika testu

Variče som testoval pri teplote 22°C, v miestnosti s otvoreným oknom. Ich úlohou bolo, pri plnom výkone zohriať jeden liter vody do varu, čo najrýchlejšie. Použil som pri tom klasický hliníkový ešus bez pokrievky. Čas začal plynúť po dosiahnutí teploty 30°C a zaznamenával som čas potrebný na dosiahnutie každých dalších 10°. Meriania som opakoval päť krát pre každý ešus. Najkratší a najdlhší čas som vyškrtol a teda do vyhodnotenia postúpili tri priebehy zohrievania.

Môjmu postupu možno vytknúť, že je veľmi vzdialený od reality – však na horách zväčša nie je pri varení viac ako 20°C, navyše často fúka vietor a pri varení používame pokrievku. Cieľom testu je porovnať variče a preto som im obom potreboval dať rovnaké podmienky, ktoré sa najľahšie dosahujú pokusom o elimináciu vplyvu okolia.

Metodika testu, vzhľadom na teplotu okolia, zvýhodňuje plynový varič, pretože ten je na ňu viac citilivý ako benzínový. Je to spôsobné tým, že pri zachovanej hmotnosti, je pri vyššej teplote tlak plynu v kartuši vyšší, ako pri teplote nižšej. Výkon variča je priamo závislý od tlaku plynu v kartuši a teda aj od teploty okolia. Benzínový varič má na benzínovej fľaši pumpičku, ktorou v prípade potreby možno tlak ručne zvýšiť – preto je menej citlivý na zmeny teploty.

Výsledky testu

Kompletné výsledky sú k dispozícii v súbore PDF. Test potvrdil vyšší výkon benzínoveho variča, ktorému trvalo zohrievanie priemerne 7:26 so spotrebou 18g paliva (cca 1,54 Sk). Jeho súperovi trvalo zohriať rovnaké množstvo vody priemerne 9:40 pri spotrebe necelých 14g paliva (cca 8,60 Sk).

Tak benzín, či plyn?

Na túto otázku neexistuje jednoznačná odpoveď. Každá technológia má svoje pre a proti –

pozitíva plynového variča:

  • nižšia hmotnosť
  • nižšie počiatočné náklady
  • bezúdržbová prevádzka
  • čisté riešenie - netvoria sa sadze
  • rýchly štart
negatíva plynového variča:
  • vyššie prevádzkové náklady (kartuše)
  • citlivosť na nízke teploty a vysoké nadmorské výšky
  • nedostupnosť náhradných kartuší v odľahlých miestach
  • ak sa v teréne pokazí, oprava je často nemožná
  • plynové kartuše nie sú povolené v batožine pri cestovaní lietadlom
pozitíva benzínoveho variča:
  • vyššia výhrevnosť
  • použiteľnosť v nehostinných podmienkach (teploty, výšky)
  • benzín je dostupný takmer všade
  • možnosť opravy v teréne
  • nižšie prevádzkové náklady
negatíva benzínoveho variča:
  • vyššie počiatočné náklady
  • vyššia hmotnosť
  • varič sa zanáša sadzami počas prevádzky
  • zložitejší štart
Záleží od individuálych potrieb každého používateľa. Pre zjednodušenie možno povedať, že plynový varič je vhodný pre turistu, ktorý nebude varič používať v zime a tiež sa nechystá na dlhú expedíciu za hranice civilizovaného sveta. Benzínový je zas určený tým druhým :-). Potom je ešte tretia skupinka ľudí, ktorí majú radi pach benzínu a možnosť si všetko v teréne opraviť.
Fórum 100 príspevkov
Duel varičov: plyn vs. benzín 08/05/18 18:12 100 príspevkov
Najnovšie články autora
 
Extra Skala Sedem kostolov v Studničnej (Komjatná) Ak budete mať v okolí Ružomberka čas a chuť sa na chvíľu zastaviť – či už počas cesty z/do hôr alebo z iného dôvodu – odporúčame bradlo v Studničnej. Autom je to z Ružomberka smer Dolný Kubín zachádzka len asi desať minút. Okrem samotného bradla poskytuje táto časť Komjatnej možnosť krátkej prechádzky malebnou obcou či piknikovej lúky s prístreškom a s pekne upraveným ihriskom. Ideálne nielen pre rodičov s deťmi, ktoré už nevedia čo so sebou pri dlhej ceste. 27/08/19 Ľubomír Mäkký Zaujímavosti
Podcast O Ceste hrdinov SNP za 12 dní s Julkou Batmendijnovou Bežkyňa, blogerka, autorka na HIKING.SK, organizátorka ultra trail pretekov Severný Živloplaz a členka Slovak Ultra Trail. Prešla Cestu Hrdinov SNP za 11 dní a 18 hodín! 765 kilometrov, viac ako 31 000 metrov stúpania. Julka Batmendijnová je mojou dnešnou hostkou v podcaste HIKING.SK. včera Ľubomír Mäkký Rozhovory
Recenzia Fjällräven Keb 52 – celoročný trekkingový batoh Tohtoročná novinka medzi trekingovými batohmi Fjällräven ponúka odolný a nepremokavý materiál Bergshell, ktorý má aj horolezecký špeciál Bergtagen 38. V prípade Kebu ale nie je jediným materiálom, je tu zastúpený aj G-1000. Pri pohľade na chrbtový systém zaujmú na prvý pohľad aj tvarované drevené výstuhy. Určenie tohto batohu je celoročné, orientované na náročnejší treking. Je k dispozícii v dvoch veľkostných variantoch – 52 a 72 litrovom. Vyskúšal som menší z nich. 21/08/19 Ľubomír Mäkký Batohy
Najnovšie články na titulke
 
Prístrešok Chata Podhradská dolina Podhradskou dolinou vedie jeden z prístupov na Rokoš (od Uhrovského Podhradia). Podľa stavu chodníka pod sedlom nie je modro značkovaný chodník príliš využívaný, ale znalosť o možnosti úkrytu v závere doliny sa môže hodiť a niekomu zabezpečiť aj nocľah v suchu (tak ako mne). dnes Michal Bukvai Strážovské vrchy
Podcast O Ceste hrdinov SNP za 12 dní s Julkou Batmendijnovou Bežkyňa, blogerka, autorka na HIKING.SK, organizátorka ultra trail pretekov Severný Živloplaz a členka Slovak Ultra Trail. Prešla Cestu Hrdinov SNP za 11 dní a 18 hodín! 765 kilometrov, viac ako 31 000 metrov stúpania. Julka Batmendijnová je mojou dnešnou hostkou v podcaste HIKING.SK. včera Ľubomír Mäkký Rozhovory
Túra Čertovica – Beňuška – Braväcovo Sú kopce, ktoré patria takpovediac do turistickej klasiky, ale mne sa z rozličných dôvodov vyhýbajú. Takým bol aj vrch Beňuška v Nízkych Tatrách. Má pekné meno, je ľahko dostupný, „všetci“ turisti už na ňom boli, len ja sa tam nie a nie dostať. V máji Klub železničných cestovateľov Zvolen, s ktorým občas chodíme, si dal do plánu práve tento kopec. Tak koniec výhovorkám, pridávame sa k nim! včera Danka Tomášiková Nízke Tatry

 
 
 
Verzia pre tlač
  • text  fakty  fotky  
Vriace fórum RSS vriaceho fóra
Duel varičov: plyn vs. benzín 08/05/18 18:12 100 príspevkov
Login prihlás sa alebo registruj
zapamätať



Vytvorením používateľského konta súhlasíte s podmienkami použitia HIKING.SK, ktorých súčasťou sú aj informácie o spracovaní osobných údajov.
Oficiálni partneri
Partneri
0.65 (0.14)