Svet Pramene rieky Dunaj

Schwarzwald - pohorie na juhozápade Nemecka. Mám ho na očiach každú jar, keďže na jeho úpätí, neďaleko od brehov Rýna, pracujem na špargľových poliach. Tohtoročná sezóna bude už mojou osemnástou. Samozrejme, že ak sa naskytne chvíľa voľna, vyberiem sa aj na výlet do okolia. Pešo alebo na bicykli.

1 deň
Nemecko: Schwarzwald (Čierny les)
Pramene Dunaja
vlastné auto

Schwarzwald

Pochopiteľne, že počas pobytu pod Čiernym lesom (Schwarzwaldom) ma najviac lákali pramene Dunaja, ktoré sú práve v tomto pohorí. Keď píšem v množstvom čísle, je to preto, že nie každý geograf má rovnakú mienku na to, kde sa vlastne rodí druhá najväčšia európska rieka. Po prvýkrát som sa k nim vybral v roku 1996. To som si kúpil v jednom obchodnom dome zlacnený bicykel a na ňom som sa potom za 11 dní v pohode doviezol popri Dunaji až do Bratislavy. Neskôr som sa zastavil pri dunajských prameňoch ešte trikrát. Tentoraz pohodlne autom, keďže moji kamaráti, spolupracovníci na špargľovej brigáde, nepatria medzi turistov. Ale dokázal som v nich prebudiť zvedavosť a zaviedol som ich tam, kde sa Dunaj rodí.

Donaueschingen

Najprv sme sa zastavili v meste Donaueschingen. V ňom, presnejšie v zámockom parku, je studňa, ktorá je akýmsi oficiálnym prameňom Dunaja. Vyjadruje to aj súsošie, ktoré znázorňuje matku Baar (názov tohto kraja), ako vyprevádza na ďalekú, 2 840 km dlhú cestu svoju dcéru Donau. Nie, nepomýlil som sa, meno Dunaja - Donau - je v nemčine ženského rodu. Nad studňou sú tabule, ktoré si tu osadili krajiny, ktorými Dunaj preteká. Nechýba ani tabuľa so slovenským dvojkrížom. Pri našej ostatnej návšteve pred dvoma rokmi bol zámok v rekonštrukcii, no prameň Dunaja a aj rozsiahly park bol prístupný a plný ľudí, ktorých vylákalo na prechádzku jarné slnko.

Brigach a Breg

Zo zámockej studne tečú vody podzemným jarkom do blízkej rieky Brigach. Tá pramení vo Schwarzwalde nad mestečkom St. Georgen a na okraji Donaueschingenu sa spája s ďalšou horskou riekou Breg. Niektorí geografi práve tento sútok považujú za začiatok Dunaja. Iní zasa hovoria, že pravým zdrojom či začiatkom Dunaja je prameň Bregu, označovaný tiež ako Donauquelle. Je to najvzdialenejší bod, od ktorého čaká na vody až 2 888 km dlhá púť do mora. Pravda, nemajú to vôbec jednoduché a je naozaj otázne, či sa vôbec všetky tie litre vody dostanú z Čierneho lesa až do Čierneho mora, pretože ich čaká rad prekážok.

Donauquelle je vari len sto metrov pod hlavným schwarzwaldským hrebeňom, ktorý je rozvodím medzi Dunajom a Rýnom. Zaujímavý je súboj týchto dvoch veľtokov. Zdá sa, že mocnejším je Rýn. Dunaj krátko na to, čo sa zmení z horskej riavy na skutočnú rieku, už pár kilometrov pod Donaueschingenom, preteká vápencovým územím, kde sa podstatná časť jeho vôd stráca v podzemí. Na povrch sa dostávajú znova vo vyvieračke Aachtopf, z ktorej sa však už nevracajú do materskej rieky, ale tečú do Rýna.

Mestečko Furtwangen, ktoré sa nachádza asi 6 km pod prameňom Dunaja - Bregu, je jedným zo stredísk výroby kukučkových hodín. Tie patria k špecialitám Schwarzwaldu a práve kukučky od najmenších, ktoré sa zmestia do dlane, až po také, ktoré vyplnia celý kút izby, sú najoriginálnejším suvenírom pri návšteve tohto kraja. Vo Furtwangene sa nachádza aj múzeum hodín.

V turistickom tieni Álp

Schwarzwald mi pripomína Slovenské rudohorie. Tiahne sa zhruba v dĺžke 160 km od mesta Pforzheim až po dolinu Rýna na švajčiarsko-nemeckých hraniciach. Je akousi chrbticou spolkovej krajiny Bádensko - Württembersko a najvyššiu výšku dosahuje v južnej časti vrchom Feldberg (1 493 m n. m.). Pri mojej spomínanej ceste na bicykli som sa pokúsil dostať sa aj na Feldberg, ale prudká búrka prekazila môj úmysel a tak som dal prednosť sušeniu vecí a zohrievaniu tela pri jazere Titisee, kde na rozdiel od vrchov bolo príjemne slnečno. Horské chrbty a údolia Čierneho lesa sú zväčša zalesnené, ale nájdeme tu aj skalnaté údolia a svieže horské lúčiny. Osídlenie na spôsob našich lazov siaha vysoko do hôr. Hoci je Schwarzwald predsa len trochu v turistickom tieni blízkych Álp, ten, kto do tohto pohoria zavíta, ocení jeho prirodzenú krásu, relatívne tiché prostredie i početné prírodné a historické pozoruhodnosti. V zime sú tu kvalitné terény pre bežecké i zjazdové lyžovanie, v lete slúži turistom sieť značených chodníkov a kvalitné cyklistické cestičky.