Chata

BÝVALÝ Gazdovský dvor v sedle Chlipavice

26.08.11
Gazdovský dvor v sedle Chlipavice stojí od roku 2009 na mieste pôvodnej obecnej bujačiarne na horskom chrbáte medzi Pohronskou Polhorou a Čiernym Balogom. Široké odlesnené sedlo Chlipavice poskytovalo dobré podmienky pre chov hovädzieho dobytka, preto si miestni obyvatelia zakladali na svahoch vrchu Lômik horské usadlosti nazvané Krátke. Priamo v sedle Chlipavice sa rozprestiera osada Zadné Krátke.

Upozornenie

Gazdovský dvor vyhorel na konci septembra 2017 a je mimo prevádzky! Viac informácií sa dozviete z diskusie pri článku.

- z Pohronskej Polhory (vlak, bus) cez samoty Predné Krátke a Zadné Krátke do sedla Chlipavice po žltej značke za cca 2 hodiny,
- zo sedla Zbojská (vlak, bus) cez Dielik po červenej značke (Rudná magistrála), sedlo Diel (modrá cyklotrasa) do sedla Chlipavice za cca 2 hodiny,
- z chatovej osady Bánovo (vlak, bus) cez dolinu Bánovsko, sedlo Bánovo (zelená), sedlo Machniarka (červená Rudná magistrála), rázcestie Chlipavica (žltá) do sedla Chlipavice za cca 2 hodiny,
- z rázcestia Dolná Pohorelá (bus) cez dolinu Pohorelá, Roveň, Martalúsku (modrá), sedlo Bánovo (červená Rudná magistrála), rázcestie Chlipavica (žltá) do sedla Chlipavice za cca 3,5 hodiny,
- z Klenovca (bus) cez samotu Ráztočno (Ráztočné), Podoltárne, útulňu pod Vartou, sedlo pod Vartou (zelená), Klenovské Blatá, Rozsypok, sedlo Machniarka (červená Rudná magistrála), rázcestie Chlipavica (žltá) do sedla Chlipavice za cca 6,5 hodiny
- zo sedla Tlstý javor (bus) / z osady Sedmák (bus) cez Kysucu, Tri chotáre, Šopisko, Machnáčov grúň, Klenovský Vepor, sedlo pod Vartou, Klenovské Blatá, Rozsypok, sedlo Machniarka (červená Rudná magistrála), rázcestie Chlipavica (žltá) do sedla Chlipavice za cca 6 hodín,
- z Čierneho Balogu, časť Dobroč (bus) cez dolinu Šaling, horáreň Boldiška, Starú dolinu, Jilemnického horáreň (modrá), rázcestie Chlipavica (žltá) do sedla Chlipavice za cca 2.45 hodiny,
- z Čierneho Balogu, časť Dobroč (bus) cez dolinu Šaling, horáreň Boldiška, dolinu Pomývač (žltá cyklotrasa) do sedla Chlipavice za cca 2.20 hodiny.

Stravovanie

Gazdovský dvor ponúka jednoduché občerstvenie v bufete. Nealkoholické (bylinkový čaj) a alkoholické nápoje (fľaškové pivo) a z jedál sú to grilované mäso, guľáš, placky či palacinky. Bufet je v prevádzke v hlavnej turistickej prevádzke denne (prázdniny) a v mimosezóne len počas víkendov. Priamo pri objekte je zdroj pitnej vody v upravenej studničke (kadlub). Okrem posedenia vo vnútri drevenice je k dispozícii vonkajšie posedenie v drevenom prístrešku, na lavičkách okolo ohniska alebo na laviciach okolo objektu.

Ubytovanie

Objekt slúži zároveň ako turistická útulňa s hospodárom, kde možno po dohode s personálom prespať vo vlastnom stane, či vo vlastnom spacom vaku (15 ľudí), prípadne na prični (6 ľudí) v podkroví drevenice (spoločná nocľaháreň nad jedálňou) za poplatok 4,- € človekonoc. Použitie sprchy s teplou vodou je 1,- €. Interiér Gazdovského dvora tvorí ľudovo zariadená jedáleň s pecou a kuchynka. Súčasťou objektu sú splachovacie toalety. V susednej ohrade sa pasú kravy, kozy i kone.

Webová stránka Gazdovského dvora

Pozvánka

Každoročne koncom augusta sa organizuje turistický výstup na blízky Klenovský Vepor k studničke Jánošíkova slza od Čierneho Balogu a zároveň Pochod vďaky (Po stopách Slovenského národného povstania) z Čierneho Balogu. Výstup 27. 8. 2011 bude ozvláštnený vynesením drevenej sochy zbojníka Juraja Jánošíka ako repliky pôvodnej plastiky, ktorá stála na vrchole Klenovského Vepra.

Autori fotografií: Juraj Mucha, Martin Tinák, Tomáš Trstenský a archív Gazdovského dvora

BÝVALÝ Gazdovský dvor v sedle Chlipavice 02/10/17 18:04 32 príspevkov

Správa Hľadajú jubilejné háje a pamätníky z roku 1928 Sú roztratené po našich horách s nápisom "RČS 1918 - 1928" po celom Slovensku. Sú ich destiatky a mnohokrát o nich nevedia ani lesníci. Kamenné pamätníky či väčšie mohyly zabudnuté v hustých lesných porastoch. Ide o tzv. jubilejné háje, lesy a hájiky, ktoré boli vysadné pri príležitosti 10. výročia existencie Československa. 28/10/18 Tomáš Trstenský Zaujímavosti
Prístrešok Táborisko Mraznica na Stolici Táboriť na vrchole najvyššej hory pohoria sa dá málokde. Buď je na vrchole málo miesta alebo je skalnatý či zarastený vegetáciou, prípadne v chránenom území. Ani jednu z uvedených charakteristík nespĺňa najvyššia hora Stolických vrchov a zároveň Slovenského rudohoria - Stolica. 22/09/18 Tomáš Trstenský Stolické vrchy
Prístrešok Táborisko Radzim Revúcku vrchovinu možno smelo označiť za veľmi málo navštevované pohorie a navyše málokto tuší, kde sa vôbec nachádza. Áno, pri Revúcej, ale tiahne sa v páse ako južné predhorie Slovenského rudohoria od Juhoslovenskej kotliny v priestore od Tomášoviec (pri Lučenci), cez Poltár, Rimavské Zalužany, Kyjatice, Ratkovú, Magnezitovce, Ochtinú až po Vyšnú Slanú (pri Dobšinej) a Rožňavu. No nič, radšej si otvorte mapu a hľadajte spomenuté obce. 01/09/18 Tomáš Trstenský Revúcka vrchovina

Túra Lintavy – Skala – Košarisko zo Stupavy Malé Karpaty mám k domu najbližšie, a preto som z nich prešla celkom dosť. Ale ešte existujú biele škvrny na mape. Jedna z týchto lokalít je územie ohraničené Stupavou, Lozornom, vojenským priestorom Záhorie a Košariskom. Nachádza sa tu ikonický Červený domček, rozľahlé lúky a vrchol Skala. dnes Soňa Mäkká Malé Karpaty
Bežky Útulňa Líška a Lomnistá dolina s pomníkom Jana Švermu Keď v horách prišla prvá nádielka snehu, zbalil som lyže a vyrazil. Uvažoval som aj o putovaní naťažko s využitím útulní na Poľane, ale v piatok som sa vymotal z práce tak neskoro, že som sa napokon rozhodol otestovať Domček HS na Čertovici. Dobre som urobil, ísť na prvú lyžiarsku túru sezóny s veľkým batohom na pleciach, by nebol najlepší nápad. 19/01/19 Pavol Timko Nízke Tatry
Príbeh Inéz Sedím si v mokrých trenírkach na teplej tráve a je mi dobre. Výnimočne dobre. Po štyroch dňoch putovania ma značka zaviedla do veľmi hlbokého a lúčnatého sedla a koniec dediny bol iba asi dvesto metrov odo mňa. Štyri dni mi slnko pripekalo na hlavu a už som bol od potu slaný ako soľnička. Biele mapy po košeli, tričkách, na čapici, ba aj na kraťasoch. Na niektorých chúlostivých miestach som bol už aj odretý a len tuba modrej Indulony zabránila najhoršiemu. A tak som opustil značku a poľnou cestou zišiel do dediny. 18/01/19 Boro Tomis Príbehy

BÝVALÝ Gazdovský dvor v sedle Chlipavice 02/10/17 18:04 32 príspevkov
    • Veporské vrchy, časť Balocké vrchy: sedlo Chlipavice - osada Zadné Krátke (žltá značka)
    • šírka: 48.719533 ° SŠ
    • vo vlastnom stane, 15 ľudí podkrovnej nocľahárni vo vlastnom spacom vaku
    • agroturistické zariadenie (štatút ubytovania - turistická útulňa) s hospodárom, sezónna prevádzka: v lete (prázdniny) - denne, jar a jeseň - len víkendy, inokedy - len na objednávku
    • vodovod alebo v upravenej studničke pri objekte
  • Cena
    • 5,- € človekonoc vo vlastom spacáku
      1,- € použitie sprchy
    • Igor Vlček +421 903 427 287 (v sedle je veľmi slabý signál)
      zbojska.sk/…/104
      e-mail info@zbojska.sk (Turisticko-informačné centrum Zbojská - Zbojnícky dvor)
    • sedlo Zbojská (vlak-zubačka, bus) - sedlo Chlipavice (lesný expres Zbojnícka strela)
    • tečúca voda, sprchy, splachovacie toalety, slabý signál pre mobilné telefóny