Prístrešok Prístrešok pod Vihorlatom

Počas mojich jarných potuliek roku Pána 2010 som sa zatúlal do centrálnych oblastí Vihorlatských vrchov. A práve pod najvyšším vrchom tohto horstva, Vihorlatom, som objavil stavbu prístreška. Strategické situovanie tejto stavby neďaleko vrcholu ho predurčuje k častému využitiu turistickou verejnosťou, ktorá má v pláne viacdňové putovanie po tajuplných lesoch pohoria, alebo sa chystá navštíviť vrchol Vihorlatu.

Vihorlatské vrchy: Malé Tŕstie - sedlo (Poľana)
942 m n. m.
4 – 6 osôb
Celoročne, bez hospodára
Upravená studnička asi 30 m južne od prístreška, neupravený prameň asi 250 m južne na trase zelenej značky smer rázcestie Stará koniareň
Spojenie
Zelená značka z Poruby pod Vihorlatom ( 3.30 h), z Remetských Hámrov žltá a zelená ( 3 h), zo sedla Rozdiel po zelenej (1 h) a ďalšie možnosti
Dalšie info
Vrchol Vihorlatu, hlboké lesy a krásne okolie

Stavba prístreška sa nachádza v centrálnej časti Vihorlatských vrchov, asi jeden kilometer východne od najvyššieho bodu pohoria - vrchu Vihorlat. Je lokalizovaná na malú lúku priamo pri turistickom rázcestí Malé Tŕstie - sedlo (Poľana). Objekt je prístupný z viacerých smerov, pričom najjednoduchší prístup je zo sedla Rozdiel, z ktorého to k prístrešku trvá po zelenej značke necelú hodinu. Z obce Poruba pod Vihorlatom nás sem privedie zelená značka za asi tri a pol hodiny. Ďalšiu možnosť prístupu máme z Remetských Hámrov po žltej a zelenej značke za približne tri hodiny.

Opis objektu a možnosti nocľahu

Stavba prístreška stojí na kamennej podmurovke, je drevenej zrubovej konštrukcie polygonálneho pôdorysu. Zastrešená je drevenou strechou obitou plechom. Steny z dosiek chránia dve tretiny interiéru, pričom vstupná časť (juh a juhozápad) je voľne otvorená do terénu. Okná ani dvere táto stavba nemá. V interiéri, okrem lavíc umiestnených po obvode stien, niet iného zariadenia. Lavice sa však nedajú použiť ako prične. Spať sa preto musí na podlahe, ktorá je z jemnej kamennej drte. Preto je nevyhnutné použiť karimatku a samozrejme vlastný spací vak. Avšak, v čase mojej návštevy v apríli 2010, bola na podlahe tenká vrstva suchého sena. No na tento fakt sa nedá spoliehať. V objekte sa vcelku pohodlne vyspí až šesť osôb. V prípade silného južného, resp. juhozápadného vetra a dažďa je vhodné umiestniť do otvorených stien celtu alebo PVC fóliu. Pred stavbou je situované ohnisko a kúsok ďalej stojí stôl s lavicami.

Voda, v tomto prípade upravená studnička, sa nachádza na okraji lúky, asi tridsať metrov juhozápadne od prístreška. V prípade, že by bola studnička nefunkčná, môžeme sa spoľahnúť na ešte jeden vodný zdroj. Je to neupravený prameň Lomockého potoka, ktorý sa nachádza asi 250 m južne od prístrešku a vedie popri ňom zelená značka smerom k rázcestiu Stará koniareň. Treba však klesnúť asi o 50 výškových metrov.

Azda najväčším lákadlom v okolí je najvyšší vrch pohoria, 1076 metrov vysoký Vihorlat. Od prístreška na jeho vrchol vedie neznačený, ale v teréne zreteľne vyšliapaný chodník. Treba ale mať na pamäti, že vrchol už patrí do Vojenského obvodu Valaškovce a nachádza sa tu aj NPR Vihorlat. Takže oficiálne vrchol nie je prístupný. No napriek tomu je často navštevovaný kvôli úžasným výhľadom, hlavne južným smerom. Na jeseň a v zime sú z vrcholových partií vidieť Vysoké Tatry a na východe poľské poloniny a ukrajinské poloniny. Turistov určite bude lákať aj vzdialenejšie okolie. A to najmä „slovenská stolová hora“ Sninský kameň, či tajomné jazerá Morské a Malé Morské oko. Z hradov v okolí treba spomenúť hrad v Podhorodi a hrádok v Choňkovciach.

Ďalšie možnosti prespania vo Vihorlatských vrchoch

Okrem už opísaného prístreška sa dá núdzovo prenocovať v oblasti pod vrchom Vihorlat ešte v dvoch prístreškoch.
Prvý, prístrešok pri poľovníckej chate Poľana, sa nachádza juhovýchodne od rázcestia Malé Tŕstie – sedlo, v doline Lomockého potoka. V jeho tesnej blízkosti vedie zelená značka do Poruby pod Vihorlatom. V prístrešku a na terase chaty sa vyspí až šesť osôb. Druhý prístrešok stojí pri rázcestí Stará koniareň, a bude opísaný v samostatnom článku.

V ďalších častiach pohoria nájdeme minimálne ešte dve miesta, kde sa dá núdzovo prenocovať. V prvom rade by som spomenul opustenú chatu Vartáš nad Strihovským sedlom. Vedľa chaty prechádza červená značka z obce Podhoroď, ktorá vedie až na Sninský kameň. V chate dokáže prenocovať aj väčšia skupina turistov. Poniže je prameň. Ďalej treba spomenúť terasu lesníckej chaty pod vrchom Lysák (foto). Tu dokáže prespať skupinka dvoch - troch ľudí. Prístupná je po červenej značke z Remetských Hámrov, alebo zo sedla Rozdiel.

V oblasti Morského oka sa nachádza niekoľko chát, no takmer všetky sú verejnosti neprístupné. Osobne poznám len jedinú verejnosti prístupnú chatu. Ide o stavbu Lesov SR - chatu Morské oko, ktorá je otvorená celoročne. Jej kapacita je 35 lôžok. Môžete si tu vypiť čaj alebo pivo, avšak jedlá sa tu nepodávajú. Ceny sa pohybujú od 8,- € človek/noc.

Samozrejme, nepokúšam sa tu úplne vyčerpávajúco vymenovať všetky miesta, kde sa dá prenocovať. Spomínam len tie, ktoré poznám a v ktorých som aj nocoval.