Svet

Göstlingerské Alpy - Wasserlochklamm

03.08.10
Nevyhľadávam turistiku, kde treba prechádzať po rozhojdaných visiacich mostoch a už vôbec nie "trojbodovú" VhT. No a presne dva také zájazdy som si vybral tento rok do Rakúska. Zdá sa však, že vekom tieto moje traumy zvládam a obe túry som si vychutnal. Nemalý podiel na tom mali slnečné soboty, ktoré vcelku nečakane prišli po týždňoch lejaku a chladu.

Wasserlochschenk – Wasserloch – Jägerriedel – Wasserlochschenk

Budík ma nemilosrdne vyháňa 4.30 h z postele. Ešteže som si veci nachystal večer, lebo v tom polospánku som ledva schopný sa obliecť a dôjsť na parkovisko k bratislavskému PKO. Je tu ďalších 34 rozospatých turistov, ktorí zasadnú do autobusu a driemu po prvé parkovisko v Rakúsku. Tu nás preberá plechovková Nescafé a krásne modrá obloha. Meteorológom predpoveď vyšla a nás to nesmierne teší. Po celotýždennom daždi to je balzam na dušu.

Po deviatej hodine vystupujeme z autobusu na parkovisku pri Wasserloschenku na brehu rieky Salza v Gőstlingerských Alpách. Pozvánka nám tu sľubuje štajerské špeciality, no my sa zatiaľ tešíme na 900 m dlhý kaňon s piatimi vodopádmi o dĺžkach 37, 39, 28, 26 a 22 m. Najprv však musíme prejsť po 65 m dlhom oceľovom moste, visiacom 20 m nad riekou Salza. V mýtnom domčeku zaplatíme vstupné 3,65 € a môžeme začať stúpať prvých 300 m prevýšenia k jaskyni Wasserloch, kde pramení riečka vytvárajúca vodopády.

Naschvál zostávam posledný. Jednak potrebujem nerozhúpaný most len pre seba a jednak chcem fotiť prírodu okolo seba bez nadšených spoluturistov. Bez nespočetných drevených mostíkov a schodov je tento kaňon nepriechodný a klobúk dole pred tými, čo to tu všetko namontovali. Vodná triešť z padajúcej vody navodzuje atmosféru dažďa a sťažuje fotografovanie. A fotiť je veru naozaj čo. Voda sa rúti úzkym korytom v rôznych zákrutách, lebo kamene jej tisícročnému úsiliu stále odolávajú. Skoro za každou zákrutou je nový vodopád a stále sa pohybujeme po drevených schodíkoch. Ani som sa nepokúsil ich množstvo spočítať. Podľa mňa je ich vyše tisíc.

Skaly naokolo sú zarastené machom a nájdu sa tu aj nejaké kvetinky. Neviem, čo skôr fotiť a len neustále utieram zarosený objektív fotoaparátu. Počas hodiny sa dostávame k najväčšiemu dvojvodopádu a v nemom úžase sledujeme masy vody rútiace sa dolu. Uprostred stojí skala a na nej akoby strážca, tenký smrečok. Voda bije do padnutého stromu, možno jeho predchodcu. Človek si myslí, že by z neho mali byť už dávno triesky a on vytrvalo prijíma vodnú masáž so stoickým kľudom, že matka príroda všetko naplánovala dávno dopredu.

Len neochotne opúšťame toho veľkolepé divadlo a posledné schodíky nás vedú nad vodopád, kde konečne stojíme na pevnej zemi chodníka. Ten končí pri turistickej chatke s dvomi stolíkmi a zaťahovacími, mrežovanými dverami. Dáme si tu krátku obedovú pauzu a po nej poslednými, strmo sa dvíhajúcimi schodmi vystupujeme na vyhliadku. Pod nami na jednej strane sa dolu vinie Salza a na druhej strane sa z jaskyne Wasserloch rúti dolu kaňonom riečka vytvárajúca toto fantastické divadlo, ktoré fascinovane pozorujeme.

Keď sa hore chodníkom prirúti hlučná skupinka miestnych mládencov v „jódl kraťasoch“ s fľaškami piva v rukách, opúšťame toto prekrásne miesto a začíname zostupovať po Jägerriedli dolu k Salze. Chodník vedie najprv vrstevnicou, no potom začína klesať lesom a slečny, ktoré, ako neskôr vysvitne, majú na sebe in outdoorové oblečenie po prvýkrát, majú značný problém, ako klzký terén bez pádu zvládnuť. A tak mi predvádzajú turistický spôsob chôdze – zadkom pri zemi. Keď si nedajú poradiť, že ich ruksak preváži a skotúľajú sa po hlave dolu, radšej ich obchádzam a balansujúc v teniskách zbieham k Salze. Tu nám rafteri a kajakári predvádzajú svoje umenie jazdy na horskej riečke. Dokonca rafteri skáču pod mostom z dreveného móla v neoprénoch do Salzy a trénujú vyťahovanie lanom z prúdu.

Po prechode mostom na druhú stranu k Wasserlochschenku nastáva chvíľa pre naše žalúdky. Z jedálneho lístka v češtine si mnohí vyberajú veľké zemiaky upečené v rúre, rozpolené a naplnené rôznymi plnkami.

Táto túra je vhodná pre všetky vekové a výkonnostné turistické skupiny. V podažďovom čase však navrhujem návrat výstupovou cestou.

Ďalšie informácie

www.geoline.at
GPS: N 47“ 42.00.40´ a E 14“ 52.20.39´

Göstlingerské Alpy - Wasserlochklamm 08/08/11 11:02 4 príspevky

Túra Fischbacherské Alpy na snežniciach Začiatkom roka sa každoročne zúčastňujem DP, aby som bol s komunitou diaľkoplazcov, lebo od marca sa väčšinou túlam sám po svojich trasách. Tento rok sa dvaja organizátori nedohodli a dali oba tradičné DP na termín 27. januára 2018 a mne sa tak na sobotu 20. 1. spravilo okienko, do ktorého prišla vhod ponuka od Pelého na výjazd do okolia sedla Alpl, neďaleko obce Krieglach v spolkovej krajine Steiermark v Rakúsku. dnes Miroslav Svítek Rakúsko
Túra Krupina – Vartovka – Uňatín – Devičie V najbližšom okolí Dudiniec nie sú vysoké kopce, ba priam žiadne kopce a predsa sa tu dajú podniknúť celkom zaujímavé túry. Človek len nesmie trvať na značkovanej trase a trošku musí pátrať na mape, čo zaujímavé by mohol v relatívne nezaujímavej pahorkatine nájsť. Až som zostal sám sebou zaskočený, keď som si uvedomil, že na snáď najstaršej slovenskej rozhľadni som ešte nebol. 15/02/18 Miroslav Svítek Krupinská planina
Túra Dolná Poruba – Baské – Trenč. Teplá (snežnice) Už štvrtýkrát kamarát Ctibor zorganizoval koncoročné stretnutie na Chate Baské. Málo prístupových trás mi zostalo neprejdených, a keď sa ku mne pridal aj Mivy, bolo rozhodnuté. Stretli sme sa v rýchliku a dumali, či naozaj bude toľko snehu na horách, ako hovorili meteorológovia. Bol som pripravený a mal som so sebou snežnice. Z autobusu sme v Dolnej Porube vystúpili o 10.45 h a v dedine sneh skoro vôbec nebol. 29/01/18 Miroslav Svítek Strážovské vrchy

Túra Túlanie sa zimnou Poľanou na snežniciach Možností na zimnú turistiku je na prelome rokov neúrekom. Poľanu sme chceli pobehať už dávnejšie, ale vždy ťahala proti Tatrám a Fatrám za kratší koniec. A tak sme si zmysleli, že by nebolo zlé spojiť príjemné s užitočným a načrieť do zasneženého sopečného kráľovstva. včera Miroslav Nepšinský Poľana
Túra Teplické serpentíny, Sučiansky hrad, Katova skala Pri surfovaní na internete som našla informácie o Teplických serpentínach. Vraj patria medzi sedem divov Turca a ja som o nich doteraz ani nepočula. V roku 2015 v polovici marca, bola pekná slnečná sobota, a tak sme sa vybrali pozrieť si ten zázrak. Zvlášť keď je okolo Turčianskej Štiavničky tiež plno iných zaujímavostí. 17/02/18 Danka Tomášiková Veľká Fatra a Choč

Göstlingerské Alpy - Wasserlochklamm 08/08/11 11:02 4 príspevky
    • Rakúsko: Alpy (Alpen) – Východné Alpy (Ostalpen) – Severné Vápencové Alpy (Nördliche Kalkalpen) - Ybbstalské Alpy (Ybbstaler Alpen) – horská skupina Göstlingerské Alpy (Göstlinger Alpen)
    • 5,2 km
  • Mapa
    • freytag & berndt č. 51, Eisenwurzen-Steyr, Waidhofen/Y., Hochkar (1 : 50 000)