Medzev - Mníšek nad Hnilcom

16.11.05
Trasa spájajúca dve historicky významné mestečká oddelené hlavným hrebeňom Volovských vrchov. Dlhé, no pomerne nenáročné stúpanie, pohodlná hrebeňovka, nádherný výhľad z drevenej veže a strmý zostup. To všetko slušne označkované, lavičky, prístrešky na prenocovanie, dostatok vody a prísľub kvalitného hubárskeho úlovku.

Začíname pri kostole vo Vyšnom Medzeve. Aj v popoľudňajšej páľave turistu okamžite zarazí rozpadajúca sa veža schátraného a prázdneho kostola obsadená kŕdľom vtákov v ostrom kontraste s vynoveným námestím pred ním. Fontánka, upravený trávniček a úplne ľudoprázdno. Ulicou duchov teda stúpame na horný koniec dediny, kde odbočujeme vpravo na spevnenú lesnú cestu. Spočiatku mierne stúpame pomedzi polia, neskôr vchádzame do listnatého lesa. Pohodlným tempom naberáme výškové metre v ústrety hrebeňu. Les postupne priberá aj ihličnany, obmedzený výhľad sa naskytne iba raz pri vyrúbanom páse elektrického vedenia. Prichádzame k chate s prameňom vyznačenej v mape. Chata je oplotená, označená ako súkromný pozemok, prameň je zakrytý a zvedený dole do chaty. Stúpame teda ďalej nahor.

Orientácia je bezproblémová, značky spoľahlivo ukazujú smer. Postupne sa blížime k vrcholu, les sa otvára a poskytuje nám tak pekné spätné výhľady kam až oko vo večernom opare dovidí. Cesta sa mení na kamenistú, stúpanie sa zväčšuje až nakoniec vystúpame na Trohanku. Čaká nás upravené ohnisko, dva drevené prístrešky na posedenie a prípadné prespanie. 200 metrov po červenej značke sa nachádza výdatný prameň. Okolie studničky je rozbahnené ťažbou dreva. Rozkladáme oheň, vyberáme večeru a vychutnávame závetrie. Ak sa chce niekto pokochať výhľadom na sever, za prístreškom asi 20m prešliapaným chodníčkom ;-).

Ráno nás víta jasná obloha s prísľubom nádherného dňa. Balíme veci a vyrážame smerom na Kloptaň. Chodník vedie najprv riedko zalesneným hrebeňom s čiastočnými výhľadmi na obe strany. Vietor dosť nepríjemne prefukuje, no po chvíli vchádzame do seriózneho lesa. Nasleduje mierne stúpanie a následné klesanie z Ovčinca. Objavujú sa lúky, no zásadnejšia je zmena lesa. Ocitáme sa v hustom, no suchom ihličnatom lese. V pološere vykúkajú klobúčiky krásnych hríbov, netreba ani schádzať z chodníka. Značenie je občas mierne chaotické a značky sa nachádzajú na stromoch neraz 10 metrov v lese, no chodník nás jednoznačne dovedie k záverečnému stúpaniu na Kloptaň. Medzitým sme prešli úsekom, kde si z chodníka urobili lesní robotníci cestu pre LKT. Vchádzame do chránenej oblasti a bizarne sfarbeným lesom strmo stúpame. Objavujú sa malé lúky a nakoniec sa odrazu vynorí vyhliadková veža na vrchole. Upravené okolie a až na fľaše od jablčného vína čisto. Vyhliadka s prístreškom na posedenie a prespanie, lavičky, ohnisko a vrcholová kniha. Podľa zápisov v nej sme po 4 dňoch prví turisti. Počas leta je však každý deň plno a prístrešok je hojne využívaný na prenocovanie. Kvôli kamenistému podložiu je postavenie stanu na vrchole podľa mňa nemožné.

Poludnajšie slnko príjemne hreje, len škoda oparu, ktorý kazí výhľad na tatranské končiare. Po výdatnom obede a ešte výdatnejšej pauze začíname zostup do Mníška nad Hnilcom po zelenej značke. Zostup je prudký. Prechádzame lesom a zaujímavými lúkami a zostupujeme na Hutnú hoľu. Klesanie je tu len symbolické, lúka pod nohami prekypuje životom a plodmi neskorého leta. Lúčne koníky s pruhmi neónovozelenej a čiernej farby som doteraz inde nevidel. Znova začína strmé klesanie, ktoré začína byť už únavné. No huby rastúce popri chodníku určite potešia. Chodník vstupuje na lesnú cestu a naďalej klesá, až sa dosť neočakávane objavujeme na križovatke ciest na okraji lúky. Značka odbočuje vpravo do kopca po miernom stúpaní na hrebeň a následne zostupe okolo bývalého družstva a končí na železničnej stanici. No my ideme vľavo a zostupujeme do dediny. Pomaly klesajúce slnko a vyhriata lúka s pekným výhľadom priam láka oddýchnuť si po zostupe.

Celá túra nám zabrala niečo cez 8 hodín čistého času pohodlného chodenia, no spolu s poldňovou návštevou Jasova, jaskyne, pohodovým večerným posedením pri ohni aj obedom na vrchole Kloptaňa nám jej prejdenie trvalo necelé 2 dni.

Medzev - Mníšek nad Hnilcom 02/11/06 11:47 6 príspevkov

Túra Gerlašská skala a Zvonivá jama - okruh z Kružnej Dovolenka na začiatku astronomickej jari a prvé teplé dni rozhodnú, že ideme tam, kde bude najteplejšie. A to je v tomto období zvyčajne v Slovenskom krase. Aladin mi dáva za pravdu, mapa navnadí na doteraz nenavštívené chodníčky, a tak ostáva len to najdôležitejšie, zúčastniť sa... 15/05/17 Palo "Axel" Gomboš Slovenský kras
Prístrešok Farkašova samota Na planinách Slovenského krasu je všeobecne problém s akoukoľvek turistickou vybavenosťou. Vodné zdroje je možné spočítať na jednej ruke a miesta vhodné na úkryt pred nečasom sú skôr vecou náhody. Jedinou možnosťou je teda vyhľadať objekty určené pre poľovníkov. A minimálne jedna vhodná chata sa nachádza aj na Plešiveckej planine. 29/04/17 Palo "Axel" Gomboš Slovenský kras
MTB Ranná Jahodná - okruh z Bankova Niektoré cyklistické trasy sú pre lokálnych ľudí natoľko prefláknuté, že je až škoda o nich písať na web. Ale čo má robiť chudák nováčik, prišelec do vicehlavného mesta, keď sa chce ráno povoziť po miestnych lokalitách? Nuž, nahliadne do cyklosekcie na Hiking.sk a dúfa, že tam nájde nejaké tipy, ako je napríklad tento o rannom predpracovnom výjazde na Jahodnú. 13/04/17 Palo "Axel" Gomboš Volovské vrchy

Prístrešok Vrchlúky Z Ružomberka je vyznačených viacero alternatív prístupu na liptovskú vetvu hrebeňa Veľkej Fatry. Všetky sa stretávajú v oblasti Vlkolínskych lúk na západnom úpätí vrchu Sidorovo. V okolí Vlkolínca je tiež viacero trás NCH a pravdepodobne v rámci ich budovania postavili aj niekoľko prístreškov. Jeden sa nachádza na Vrchlúkach. dnes Michal Bukvai Veľká Fatra a Choč
Rozhovor Behu som úplne prepadla Víťazkou Slovenskej ultratrailovej ligy 2019 sa stala Denisa Kušnierová, ktorá už niekoľko rokov behá po našich aj zahraničných horách pod hlavičkou Trail Runners Trnava. So stovkami začala iba tento rok, no hneď to rozbalila vo veľkom štýle. Na najvyšší stupeň víťaziek sa postavila na Lazovej, Ponitrianskej aj Javorníckej stovke a na všetkých troch podujatiach stanovila nové ženské traťové rekordy. Svojimi výkonmi sa nestratila ani v zahraničí. Ako členka Slovak Ultra Trail Team si v máji vybehala 3. ženské miesto na kratšej trase rumunských pretekov Transylvania 100 a v auguste so spolubežcom Erikom Hübnerom prvenstvo v kategórii zmiešaných štafiet na rakúskom KAT100 Ekiden Trail. Sezónu SUT zavŕšila triumfom na Malokarpatskej vertikále týždeň po Javorníckej stovke. Kto by sa nechcel porozprávať s takouto maníčkou? Ja som chcela a maníčka súhlasila. včera Júlia Batmendijnová Rozhovory
Túra Magurský NP: Diablov kameň a Magurský vodopád Vyberáme sa na nenáročnú túru k našim susedom do Poľska. Náš cieľ sa nachádza v Magurskom národnom parku (Magurski Park Narodowy). Navštívime Diablov kameň (Diabli Kamień), Magurský vodopád (Wodospad Magurski) a poprechádzame sa po dedinke Folusz. Trasa je ideálna pre rodiny s deťmi, pretože za krátky čas sa tu dá uzrieť naozaj mnoho atraktívnych krás panenskej prírody. včera Gabriela Ferencová Nízke Beskydy, Poľsko

Medzev - Mníšek nad Hnilcom 02/11/06 11:47 6 príspevkov
    • 21,9 km
    • leto
    • 07.09.2005
    • prameň 200m od Trohanky po červenej
  • Mapa
    • VKÚ Harmanec č 136 - Volovské vrchy, možno aj č.125
    • Autobus z Košíc alebo Moldavy nad Bodvou, prípadne aj Spišská Nová Ves, alebo Mníšek nad Hnilcom