Zrub na Modralovej (Mędralowa)

03.09.10
Počas viacdňového putovania severnou hranicou Oravy nás hneď po prechode najsevernejším bodom Slovenska zaujal zrub v tesnej blízkosti hraničného chodníka. A hoci je poľská strana pohoria (Beskid Żywiecki) pomerne husto posiata chatami a inou turistickou infraštruktúrou, rozhodol som sa zrub opísať ako jednu z možností prenocovania na pohraničnej trase.

Poloha zrubu a prístup

Chatka stojí uprostred rozľahlej horskej poľany Hala Mędralowa (Modralová hoľa) medzi východnou kótou Kolisty Groń (1151 m), rázcestie značiek Modralová (Mędralowa) a západnou kótou Beskydok (Beskidek/Wielki Jalowiec, 1169 m) asi 10 minút chôdze smerom na rázcestie značiek Zadná Modralová (Mędralowa Zachodnia, 1024 m). Strecha zrubu je viditeľná z modro značeného hraničného chodníka dole vo svahu na poľskej (pravej) strane. Okolie je porastené hustým malinčím, ponad vrcholce stromov na spodnom okraji poľany sa otvára výhľad na sever, na ďalšie poľské horské lúky (tzv. haly) a usadlosti.

K zrubu sa dá dostať:
• z Babej hory (Babia Góra-Diablak) pohraničnou hrebeňovkou za 2.30 h,
• z opačnej strany po hranici od sedla Hliny, hraničný priechod (Przelecz Glinne) za 4.00 h,
• z Oravskej Polhory po žltej značke dolinou Polhoranky (asfalt) cez Jalovecké sedlo (Przelecz Jalowiecka/Tabakowe Siodlo) za 3.00 h,
• z poľských osád obce Przyborów za cca 2.00 h.

Opis objektu

Zrubová drevená stavba o výmere približne 8 x 4 metre zrejme slúži ako sezónny úkryt zberačom lesných plodov alebo lesným robotníkom. Podobne ako iné zruby je zhotovená z guľatiny s doštenou strechou, pokrytou asfaltovou krytinou a poskytne bezpečné útočisko pred nepriazňou počasia. V prízemnej časti je hlavná miestnosť s doštenou podlahou, vedľa nej kôlňa s rebríkom na povalu. Hlavná miestnosť sa dá uzavrieť zvonku dvermi na závoru.

V čase našej návštevy bola miestnosť i povala pomerne čistá a bez akéhokoľvek vybavenia. Celkovo tu nájde relatívne pohodlný nocľah aj väčšia skupina nenáročných turistov s vlastnými karimatkami a spacími vakmi. V zimnom období nemožno so zrubom počítať (chýbajúca piecka a špáry v stenách).

Ďalšie informácie

Priamo pred chatkou je vyhradené miesto na otvorený oheň. Horšie je to s vodou, neviem o žiadnom bližšom prameni, než je na žltej značke v údolí Polhoranky pod rázcestím Vyšný tajch (49°35.784’ 19°26.550’). Náročnejším turistom určite lepšie poslúžia neďaleké poľské chaty ako Zygmuntówka, či Baza Namiotowa Głuchaczki, prípadne ubytovanie na súkromí (noclegi) v blízkych osadách.

Zrub na Modralovej (Mędralowa) 09/02/18 16:12 36 príspevkov

Prístrešok Pozorovateľňa vtáctva Duna Počas leta 2016 sa objavila na brehu Dunaja pri zdrži Hrušov zvláštna stavba. Jej oblé tvary podobné vtáčiemu krídlu priťahujú pohľady všetkých cyklistov a korčuliarov na hrádzi. Kto podíde bližšie, dozvie sa z plagátov na jej stenách, že ide o netypickú, dizajnovú pozorovateľňu vodného a sťahovavého vtáctva. Je výsledkom bilaterálneho projektu Fakulty architektúry STU v Bratislave v spolupráci s Bergen School of Architecture, ktorého súčasťou boli aj workshopy, kde návrh pozorovateľne postupne vznikal. Napohľad útla a útulná stavba poskytuje nielen výhľad zo strešnej obliny, ale aj prístrešie, tieň a pohodlie na oddych či opaľovanie s výhľadom na riečne ostrovy plné života. 08/10/16 Matúš Morong Podunajsko
Predstavenie Panorámy do vrecka – aplikácia PeakFinder Earth Konečne je to tu. Jeseň upratuje v plnom chvate. Novembrové severáky zhadzujú posledné lístie zo stromov, vzduch sa mrazivo vyčistil a hmyz kape v celých húfoch. Výhľady sa zrazu rozšírili z najbližších zaparených grúňov cez pol Slovenska. O chvíľu príde zima a Hiking galériu opäť zaplníme fotkami bielych Tatier zo vzdialených pahorkov a Fatier. Ideálny čas na... áno, na túru! A ešte na predstavenie jednej mobilnej aplikácie, ktorú si zapínam čoraz častejšie. PeakFinder (Hľadač vrcholov) razom spraví experta na panorámy aj z "nevedka", pre ktorého je Inovec len syr a pletie si Veľkú s Malou. 11/11/15 Matúš Morong Navigácia
Recenzia Prabos Tundra GTX Značku Prabos som mal donedávna podvedome spätú len s ponukou ARMY-shopov a výstrojom silových zložiek. Až nedávno publikovaný PR článok upriamil moju pozornosť na produktový rad Prabos Profi, v ktorom firma ponúka pestrú paletu trekingových topánok. Nálepka Made in Czech Republic ma prinútila pohľadať aj nejaké ohlasy na webe. Zisťujem tak, že domáci výrobca má svoju históriu a fanúšikov aj medzi turistami. Ponuku na vyskúšanie páru s označením Tundra GTX som nemohol odmietnuť. 06/05/15 Matúš Morong Obutie

Túra Ponitrianska magistrála (Handlová – Nitra) Bude to síce kratší prechod ako predošlé, ale taktiež veľmi zaujímavý. Ponitrianska magistrála má “len“ 106 km, ale má všetko, čo má magistrála mať. Jediný problém je, že po celej dĺžke nie je žiadna útulňa. Jediná útulňa pod Rúbaným vrchom v pohorí Vtáčnik vyhorela. Body, kde sa dá relatívne prespať (keď nepočítam platené ubytovanie), sú hrady Hrušov a Jelenec (Gýmeš). dnes Pavel Forgáč Vtáčnik, Tribeč
Túra Kráľova hoľa dvakrát za dva dni Kráľovou hoľou začína hlavný hrebeň Nízkych Tatier, pričom je najvyšším kopcom vo východnej časti pohoria. Jeho vrchol má nadmorskú výšku 1946 m. Je to takmer dvojtisícovka. Keďže sa začiatkom novembra udržalo pekné počasie, rozhodol som sa, že na vrchol vybehnem. A to hneď dvakrát, pretože som si chcel pozrieť skalné okná ležiace na rôznych úbočiach hole. 08/12/18 Martin Knor Nízke Tatry
Príbeh Horná Stredná 7. 5. Odchod o šiestej vlakom do Veselí a odtiaľ o 7.50 autobusom do Trenčína. 9.57 z Trenčína do Dolnej Poruby. Celú cestu prší a fúka. Z Poruby za dažďových a snehových prehánok vystupujeme po zelenej na hrebeň a okolo chaty Homôľka po modrej až na červenú. Po nej chceme ísť cez osadu Kopec do Strednej doliny, ale v hmle a snehovej víchrici strácame značku. Po makadame novej zvážnice dlho postupujeme, až schádzame nadivoko do osady Horná Stredná. Prosíme o nocľah. Dobrí ľudia sa nás ujali, dostávame čaj, slivovicu a nocľah na sene. Paráda. 07/12/18 Boro Tomis Príbehy

Zrub na Modralovej (Mędralowa) 09/02/18 16:12 36 príspevkov
    • Oravské Beskydy: 50 m severne od hraničného chodníka modro značenej turistickej trasy na Hali Mędralowa (Modralová hoľa) severovýchodne od kóty 1169 m Beskydok (Beskidek/Wielki Jalowiec) alebo tiež Modralová (Mędralowa)
    • vlastný spací vak a podložka
    • celoročná, bez hospodára, v zime sa neoporúča pre chýbajúcu piecku
    • v bezprostrednej blízkosti chaty nezistená
    • pešo z Oravskej Polhory, prípadne hrebeňovka po hranici s Poľskom
    • ohnisko, lesné plody (huby, maliny, čučoriedky)