Svet Aljaška I. – Turnagain Arm a Whittier

Odkedy bol Ľubo pracovať na Aljaške, stále plánoval, že sa tam vráti už ako cestovateľ. Nemusel ma veľmi presviedčať, aby som sa pridala. Podarilo sa nám to tento rok v júni. Do partie sme pribrali ešte Maťa a vyrazili sme porovnávať zažité predstavy o Aljaške s realitou.

Cesta do Anchorage

Už let sám o sebe je zážitkom. Lietadlo spoločnosti Condor to berie priamo popri nórskom pobreží a ponad Grónsko, takmer ponad severný pól rovno do Anchorage, najväčšieho mesta Aljašky. Máme aj šťastie na počasie a výhľady na nórske fjordy a zaľadnené Grónsko sú natoľko úchvatné, že sa bojím, aby nám nezaúčtovali príplatok za vyhliadkový let. Nad Aljaškou nás víta pohorie Brooks Range, rozvetvená rieka Yukon a vrchol Mt. McKinley v Alaskan Range s priľahlými ľadovcami. Pristátie je hladké a oproti dažďom u nás doma je tu príjemne teplo, modrá obloha a zasnežené kopčeky, na Aljašku neočakávane letné počasie. Po noci v hosteli Backpackers Inn, kde majú čudný zvyk liezť hosťom do izieb počas ich neprítomnosti, sa prebúdzame do rovnako príjemného rána. Nie teda že by v noci bola tma, polárny deň si užívame počas celého pobytu.

Turnagain Arm

Keďže je pekne, Ľubo, ktorý pozná nestálosť tunajšieho počasia, navrhuje požičať si na dnes auto a vydať sa smerom na juh. Tento nápad sa o tri týždne ukáže ako priam veštecký - pri ďalšej návšteve týchto miest už pekné počasie nemáme. V Suzuki SX4 onedlho vyrážame po Seward Highway. Cesty tu síce majú čísla, majú však aj svoje názvy, ktoré tunajší obyvatelia v používaní uprednostňujú. Hneď na výpadovke nám cez cestu prebehne los. Po pravej strane sa zrkadlí Turnagain Arm, po ľavej a pred nami sú krásne hory, ešte je na nich sneh. Záliv je samé bahno, ale je známy vysokým prílivom, tzv. tidal bore, kedy sa sem valí jedna prílivová vlna za druhou. Môžu mať cez dva metre a dosahovať rýchlosť 20 km/hod. Cestu kopíruje železnica. Hneď za mestom sa zastavujeme pri Chugach state park headquarters. Je tu expozícia lokomotívy - snežného pluhu a vozňa, ktorý slúžil ako spací počas II. sv. vojny a potom ako kuchyňa. Nasledujú početné fotozastávky. Okrem scenérie zálivu nás zaujmú pahýle stromov trčiace zo svetlozelenej trávičky, pri podrobnejšom pohľade močiara.

Portage Valley

Z hlavnej cesty odbočíme do Portage Valley. Zláka nás priľahlý lesík s chodníkom a tak sa ideme vyvetrať. Pekný potôčik, machom zarastený les, tyrkysové jazero, nad ním hory s ľadovcom. Nádhera. Cestou späť nám prebehne cez chodník čierny medveď. Trochu sa motá v kríkoch, potom ho už nevidíme. Napodiv sa ani nezľaknem. Presúvame sa k Begich Boggs Visitor Center. Bolo vybudované na pozorovanie ľadovca Portage, je tu informačné centrum, vybavené teleskopmi. Ľadovec však ustúpil za skalu a už ho odtiaľto nevidieť, jedine ak si tu kúpite plavbu loďou. Na brehu je stolík a tak obedujeme menu, ktoré nás bude sprevádzať celý mesiac- chlieb, nátierka, maslo, džem, karotka a tvrdý syr. Obedy a večere pozostávajú buď z "vifonky", alebo cestovín s tuniakom či ryže s konzervou.

Vraciame sa a pred križovatkou si fotíme ľadové kryhy v jazere. Medzi nimi sa preháňa windsurfer, čo vyzerá naozaj exoticky. Od vody ide riadna zima, tak sa tu dlho nezdržujeme a naberáme smer Whittier. Zaplatíme poplatok 12 dolárov a stojíme pred tunelom. Anton Anderson Memorial Tunnel je pôvodne železničný a od roku 2000 vyasfaltovaný, aby ho mohli používať aj autá. Čakáme, kým prejdú autá z druhého smeru a onedlho nás semafor púšťa - hurá, ideme sa hrať na lokomotívu.

Whittier

Mestečko Whittier je vsadené do Chugach National Forest. Obkolesujú ho vysoké hory, ešte pokryté snehom. Sneh sa topí a zo skalných stien hučia veľké vodopády. Z jednej strany ho omývajú vody zállivu Prince William Sound. Whittier má zaujímavú históriu. Krátko po japonskom útoku na Aleutské ostrovy počas II. sv. vojny začala americká vláda hľadať miesto na tajný vojenský prístav, ktorý by bol nezamŕzajúci, obkolesený horami, skrytý v oblakoch a neprístupný. V Buckner Building, ktorá je teraz opustená, bývalo 1000 vojakov. Kedysi to bola najväčšia stavba na Aljaške, teraz chátra. Má vysoký podiel azbestu a tak nikto nevie, čo s ňou. Armáda mesto opustila v roku 1968. Teraz tu žije 174 obyvateľov, z nich 80 % v 14-poschodovej Begich Towers, svojho času tiež najväčšou stavbou na Aljaške, pospájanej podzemnými tunelmi so školou a ďalšími dôležitými miestami. V čase snehovej pokrývky sa teda nemusia odhŕňať ulice - všetko nájdete priamo v dome, alebo prejdete pod zemou. Budova zblízka vyzerá zanedbane, hrzavé lode a vraky áut pred domom, obyvatelia pôsobia čudne. Niet divu, pri takejto uzavretej komunite. Masívnejší cestovný ruch sem prenikol až dosť nedávno a dovtedy by mesto bolo celkom vhodnou vzorkou na antropologický výskum. Až ex post sa dozvedáme, že prvé dve poschodia "činžiaka" sú prístupné verejnosti, ale na mieste to nebolo zjavné.

Inak je tu len železničná stanica, malý hotel spojený s múzeom a pri vode niekoľko bufetov, kaviarničiek a obchodov so suvenírmi. Hovoriť o tomto sídle ako o meste sa nám zdá ako mierna hyperbola. Neskôr pochopíme, že "mesto" na Aljaške tvorí aj zopár domov ukrytých v lese, ktorých prítomnosť prezrádzajú len schránky pri hlavnej ceste, plus tabuľa pri ceste "All services next 2 miles".

Presunieme sa do pomerne veľkého prístavu. Hlavné voľnočasové aktivity sú tu člnkovanie, potápanie a výlety na lodiach. Vyjdeme ešte na kopec k Buckner Building a potom sa pomaly poberáme späť k tunelu. Ešte sa ale nevraciame. Pokračujeme ďalej na juh cez Turnagain Pass a odbočíme na cestu do dedinky Hope. Má tu byť historické centrum. Z neho sa vykľujú dve budovy cca z roku 1900 na prašnej ceste. Inak tu nie je nič, čo by sme si mohli ísť obzrieť a tak dedinku premenúvame na Hopeless Hope alebo No Hope. Potom nás čaká už len návrat do Anchorage v stále peknom, slnečnom počasí so zasneženými štítmi okolo.

Maťova reportáž z tejto časti cesty je tu.