Túra Kôprovský štít

Jedným z osmičky turisticky prístupných vrcholov vo Vysokých Tatrách je aj Kôprovský štít (2363 m). Nachádza sa v závere Mengusovskej doliny. Východiskovým bodom túry je Štrbské Pleso. Odtiaľ pokračujeme turistickým chodníkom na Popradské pleso a ďalej k Hincovým plesám.

+1053 m m stúpanie, -1053 m klesanie
1 deň
jeseň – 29.10.2005
Tatry - Východné Tatry - Vysoké Tatry (Tatranský národný park)
Štrbské a Popradské pleso, z horských bystrín
Štrbské Pleso (vlak, bus, zubačka)
Tatry - turistický atlas 1 : 25 000, VKÚ Harmanec

Skôr než sa vydáme na cestu zo Štrbského Plesa, zubačkou absolvujeme trasu Štrba – Štrbské Pleso (ozubnicová železnica ŽSR). Hoci priamo zo železničnej stanice na Štrbskom Plese nevedie žiadny značený turistický chodník (ďalej TCH), asfaltovou cestou pokračujeme smerom k hotelu Patria. Ešte pred ním, cestu prekleňuje lyžiarsky viadukt. Tu odbočujeme vpravo a dostávame sa k prvému rozcestníku a napojíme sa na červeno značenú Tatranskú magistrálu. Okrem nás aj značná masa ďalších turistov.

Úsek na Popradské pleso spríjemňuje 14 zastavení náučného chodníka. Až k rázcestiu pod Triganom je povrch chodníka pohodlný, potom sa mení na viacmenej kamenný. Z rázcestia začína zeleno značený TCH na Popradské pleso (1500 m). Pokračujeme po magistrále. Čoskoro sa naskytujú prvé výhľady do Zlomiskovej doliny, ohraničenej z juhu Ostrvou (1979 m) a masívom Vysokej (2547 m) zo severu. Za našimi chrbtami sa vypína Kráľova hoľa (1946 m) v Nízkych Tatrách. Prekračujeme Hincov potok a pomaly sa dostávame na asfaltku, ktorá spája Chatu kpt. Morávku, resp. horský hotel na Popradskom plese z Cestou slobody. Táto komunikácia zároveň slúži ako jedna z oficiálnych cyklociest vo Vysokých Tatrách.

Na Popradskom plese si možno spraviť krátku zachádzku k symbolickému cintorínu obetiam Vysokých Tatier, ktorý sa nahádza v limbovom háji pod západnými stenami Ostrvy. Žlto značený chodník je však sezónne uzavretý od 1.11. do 15.6. Príjemne nás prekvapuje, pravdepodobne zamestnanec chaty, ktorý prv než príde hlavný balík turistov (pre mnohých z nich je tu konečná) zo Štrbského Plesa, zbiera odpadky okolo Popradského plesa.

Opúšťame pleso, aj Tatranskú magistrálu a pokračujeme modro značeným TCH hore Mengusovskou dolinou. Napriek tomu, že na slnku je dosť teplo, dokonca stačí tričko (je posledný októbrový víkend), v tieni je poriadna „kosa“. Dokonca chodník je na krátkom úseku zľadovatelý. Pred nami sa týči pekná pyramída Mengusovského Volovca (2227 m). Scenériu dopĺňajú na západe (naľavo) hrebeň Bášt a na východe hrebeň Kôpok. Za chrbtom vidieť krkolomné serpentínky vedúce do Sedla pod Ostrvou a stále aj Kráľovu hoľu. V Rázcestí nad Žabím potokom začína červeno značený TCH na Rysy (2501 m), ktorý pokračuje ďalej do Poľska k Morskému oku (najväčšie pleso v celých Tatrách). My sa stále držíme modrej značky. Oba chodníky sú od rázcestia sezónne uzavreté.

Prekonávame skalný prah Mengusovskej doliny. Z neho vidieť chodník stúpajúci na Rysy, dokonca aj samotnú Chatu pod Rysmi. Stúpanie sa zmierňuje a prichádzame k Hincovým plesám. Hincovo oko je v tento čas takmer vyschnuté. Záver Mengusovskej doliny vypĺňa Veľké Hincovo pleso (1946 m) – najväčšie a najhlbšie (-53 m) pleso v slovenskej časti Tatier. Nad ním dominuje hradba Mengusovských štítov a Čubrina (2371 m). Na západe (naľavo od nich) konečne vidieť Kôprovský štít spolu s Vyšným Kôprovským sedlom (2180 m) Skôr než do neho začneme stúpať strmými serpentínkami, na juhu sa odkrýva Malé Hincovo pleso, z väčšej časti už pokryté ľadom. Nad ním sa vypína Hlinská veža (2340 m) a zrázy Satana (2421 m).

Pokiaľ ide o značenie chodníka až na Kôprovský štít, nebolo by na škodu obnoviť modré značenie. Pred pár rokmi sme absolvovali túto túru, ale v neporovnateľne horších podmienkach. Mali sme vážny problém trafiť od Hincovho plesa do Vyšného Kôprovského sedla.

Zo sedla pokračuje modro značený TCH do Hlinskej doliny a ďalej na Podbanské. Na Kôprovský štít vedie červeno značený TCH. Zo sedla však samotný vrchol ešte nevidíme. Z Vyšného Kôprovského sedla sú celkom pekné výhľady, ču už do Mengusovskej doliny na Rysy a Vysokú, alebo na západ do spomínanej Hlinskej doliny a ďalej dna Liptovské kopy a Červené vrchy.

Chodník na vrchol je miestami poškodený a čiastočne suťový. Najprv vystúpime na predvrchol, z ktorého je až teraz vidieť vrchol Kôprovského štítu. Konečne sme v cieli. Výhľady sú odtiaľto nádherné. Vidíme všetky doteraz spomínané vrcholy. Navyše na JZ sa ukázal aj Kriváň (2494 m). Pod nami, v tieni štítu ledva rozoznať Temnosmrečinské plesá. Za nimi na severe dominuje Svinica (2301 m). Ďalej za ňou vybiehajúca známa Orla Perć. Viditeľnosť je výborná. Západné Tatry, časť Oravskej priehrady, to všetko pekne vidno. Dokonca dve moraváčky, ktoré medzitým došli, spoznali na západnom horizonte nejaké ich vrchy. Kráľovu hoľu zakrýva Satan a Gerlachovský štít zase Vysoká. Podľa odrážajúceho sa svetla z kopuly observatória spoznávame Lomnický štít (2632 m). Na vrchole sa zdržiavame pomerne dlho.

Do Štrbského Plesa zostupujeme tou istou trasu, ako sme vyšli. Na rozdiel od výstupu, je chodník od križovatky na Rysy už bez ľadu.
V Štrbskom Plese si dáme okruh okolo plesa a odchádzame spokojní na zubačku.