Test Camelbak Vantage 35

Batohy strednej litráže sú obľúbené pre svoju univerzalitu. Menej nabalené a stiahnuté kompresnými popruhmi poslúžia aj na menej náročnú jednodňovku, nabalené zas vyhovujú na túry, kde treba viac vybavenia, ako napr. via ferrata alebo vysokohorská turistika. Prípadne sa do nich dá zbaliť aj na víkendovku, ak netreba niesť stan alebo extra teplý spacák. Do tejto kategórie spadá aj vynovený Vantage 35 od Camelbaku.

Výrobca
Základná litráž
35 l
Páči sa mi
tvar, ideálny objem pre víkend v horách, chrbtový systém, samostatné umiestnenie hydrovaku, kapsička na bedrovom páse
Nepáči sa mi
spodný vstup do hlavnej komory, pevný vrchlík, absencia pláštenky
Ostatné info
Celkové hodnotenie (súčet bodov): 86 bodov
» vysvetlenie hodnotenia

Dizajn a konštrukcia

Oproti predchádzajúcej verzii sa batoh Vantage zmenil na nepoznanie. Zostal názov, litráž aj pomenovanie chrbtového systému (NVIS), avšak pokojne môžeme hovoriť o novom modeli, pretože všetko ostatné je iné. Teraz má klasický, takmer rovný turistický tvar – na dizajnové pomery Camelbaku sú línie až prekvapivo konzervatívne. Iba farba je tradične výrazná, v tomto prípade hráškovozelená. Takže nič pre trampov, či turistov, čo nechcú byť videní.

Tvarovo je batoh na pohľad takmer rovný, no v spodnej časti je predsa o niečo viac priestoru ako hore. Počíta sa s objemom oblečenia, ktoré vzhľadom na nižšiu váhu zvykneme dávať práve do tejto časti. Vrchlík je tradičný, no z rubovej strany nemá samostatné vrecko, iba z vonkajšej. To je však dobre tvarované a má nadpriemerné rozmery. Vnútri je háčik na uchytenie kľúčov, aby náhodou pri manipulácii nevypadli. Pod vrchlíkom je popruh pre uchytenie lana, prípadne na rýchle umiestnenie napr. bundy, keď sa oteplí, či prestane pršať. Vstup do hlavnej komory sa tradične sťahuje zdrhovadlom. Zapnutie vrchlíka je pomocou jedného popruhu, ktorý v hornej časti prechádza cez elastický úchyt. Horné a spodné kotvenie tohto popruhu je prešité cez materiál podobný hypalonu. Po oboch stranách popruhu sú z tohto istého materiálu vytvorené oká pre uchytenie materiálu a v úplne hornej časti aj zdrhovalo na cepín, či teleskopické palice. Medzi týmito dvoma pásmi nájdeme rozmerné vrecko, ideálne pre ploché predmety, napr. na mapu. Vnútri je tiež háčik, pre tých, čo kľúče neradi dávajú do vrchlíka.

Na bokoch batoha sú po dva kompresné popruhy, do ktorých je možné núdzovo pripnúť aj lyže. Nejde však vyslovene o skialpinistický batoh, takže špeciálne riešenie pre lyže absentuje. V dolnej časti sú z oboch strán priestranné vrecká z elastického materiálu – pohodlne sa do nich zmestí aj 1,5-litrová PET fľaša. Na pravej strane nájdeme navyše bočný dolný vstup do hlavnej komory. Tvar tohto zipsu je štvrťoblúkový a pre zníženie pnutia možno použiť spodný kompresný popruh. Jeho tvar sa mi však osobne nepozdáva – považujem ho za achillovu pätu batohu. Pri manipulácii s plne naloženým batohom treba dávať pozor. Lepším riešením by bolo, keby bol zips rovný a skrytý pod chlopňou, na ktorú sú prišité oba kompresné popruhy.

Vodný rezervoár má samostatné miesto, do ktorého sa dostaneme bez nutnosti otvoriť batoh. Ide o bežné camelbakovské riešenie, ktoré nájdeme pri takmer všetkých batohoch, ktoré vyrábajú. Zamrzí len, že stena medzi touto komorou a hlavnou nie je vystužená či už tvarovaným plastom, alebo inou výstuhou. Dalo by sa tak komfortnejšie manipulovať s rezervoárom, keď je batoh plný. Takto možno dostať dnu znovunaplnený hydrovak pomerne ťažko. Riešim to tak, že ak treba dopĺňať, nedávam plný, ale iba polovičný až dvojtretinový. To sa už pri troške snahy dá zvládnuť bezproblémovo.

Chrbtový systém a bedrový pás

Chrbtový systém nesie označenia NVIS tak ako pri staršom Vantage. Tým však podobnosť končí. Dizajnéri vyhodnotili, že zložitý systém hríbikov s gumičkami nie je to správne pre turistický batoh. Namiesto toho sú teraz na tvrdej plastovej výstuži prichytené tri tvarované panely z tvrdšej penovej hmoty, ktoré tvoria styk s chrbtom používateľa. Dva pre lopatkovú časť chrbta, jeden pre bedrovú. Celá chrbtová časť batoha je navyše potiahnutá sieťovinou. Vzniká tak celkom dobre odvetraný, no zároveň stabilný celok. Na pocit je batoh trochu tvrdší, no po pár minútach som to prestal registrovať. Pozitívom je, že následne veľmi dobre drží na chrbte a má menšiu tendenciu sa zošuchnúť pri nakláňaní sa do strán.

Ramenné popruhy sú dobre tvarované a primerane polstrované tvrdšou penovou hmotou, ktorá je pre zvýšenie ventilácie dierovaná. Na každom popruhu je k dispozícii kotvenie hadičky vodného rezervoáru. Ten, ako býva u Camelbaku zvykom, je súčasťou batoha, takže ho netreba prikupovať ako pri iných značkách.

Bedrový pás je mäkký a pohodlný. Prispôsobovanie dĺžky je z oboch strán rozmernej klipsne. Na pravej strane je aj príručná zipsovateľná kapsička. Vojde sem mobil, či GPS navigácia. Ja v nej nosím najčastejšie BUFF šatku. Bedrový pás, rovnako ako ramenné popruhy, sú vybavené stabilizačnými popruhmi. Tie sú riešené klasicky a keď si používateľ nájde vhodné nastavenie, aj zabudne, že existujú.

Kvalita vyhotovenia

Kvalita vyhotovenia je na tradične dobrej úrovni, keďže Camelbak patrí do vyššej strednej triedy. Žiadne trčiace nite nehrozia, všetky švy sú z vnútornej strany prekryté ochrannou textilnou páskou. Miesta, kde je predpoklad pre vyššie zaťaženie, sú viacnásobne prešité. Vyhľadom na moju tendenciu využívať každý voľný kubický centimeter som zvedavý, ako sa bude držať pomerne tenká tkanina.

Skúsenosti z používania

Batoh nosím intenzívne niekoľko mesiacov. Svojím objemom, tvarom a výbavou ideálne vyhovuje mojim aktivitám. Najčastejšie totiž chodím na víkendovky. Niekomu by sa mohlo zdať, že 35-ka na víkend je trochu málo. Podľa mojich skúseností je v porovnaní s inými 33-38 litorovými batohmi podstatne priestrannejší. Svojim objemom a najmä pre dobrú využiteľnosť priestoru doň zmestím len o málo menej vecí ako do minulý rok testovanej 42-ky.

Počas tohtoročnej turisticky veľmi vydarenej jesene som ho nosil na akcie v nižších nadmorských výškach, ale aj na VhT vo Vysokých Tatrách, či v Alpách. Mnohokrát mám pocit, že ho celkom slušne preťažujem, no zvláda to v pohode. Celkovo mám voči tomuto batohu len tri menšie výhrady – nepáči sa mi dolný vstup do hlavnej komory, privítal by som integrovanú pláštenku a posuvný vrchlík. Počas tohtoročnej zimnej sezóny ho určite prevetrám aj na skialpoch, hoci ako bolo už povedané, nie je na tento druh aktivity primárne určený.

Camelbak Vantage hodnotím ako vydarený turistický batoh. Je pohodlný s primeranou výbavou a dobre odvetraným chrbtovým systémom. Má vhodný objem pre náročnejšiu jednodňovku, či pre víkendovku, keď sa spí na horskej chate. Ideálny je pre všestrannú turistiku, no vzhľadom na užší a vyšší tvar je dobrý aj pre VhT, alpské ferraty či horolezecké túry v Tatrách. Svojimi rozmermi by sa mal aj v pohode zmestiť ako carry-on do lietadla. Pomyslenou čerešničkou na torte je kvalitný vodný rezervoár v cene.