Prístrešky v doline Strážovského potoka

15.10.10
Strážovské vrchy sú svojou rozlohou a členitosťou vďačným pohorím na viacdenné túlačky prírodou. Ktorákoľvek časť je pomerne ľahko dostupná, predovšetkým z dopravných tepien Považia. Hustú spleť značených i neznačených chodníkov možno nakombinovať do palety zaujímavých trás podľa síl a nálady. Rovnomerné vidiecke osídlenie poskytuje pohodlné možnosti na doplnenie zásob. Týmto článkom by som rád doplnil do mapy pár tipov na nocľah, či núdzové útočisko. Dúfam, že poslúžia.

Táborisko nad Priedhorím

Počas cyklotúry v lete 2010 som zdokumentoval niekoľko prístreškov v doline Strážovského potoka. Na prenocovanie možno nie sú práve najvhodnejšie, ale spoľahlivo poskytnú úkryt pred nepriazňou počasia, priestor na oddych, či prípravu obeda. Najzaujímavejšie je nedávno vybudované táborisko na rázcestí turistických chodníkov za obcou Priedhorie (mapa). Nachádza sa tu otvorený drevený prístrešok na konzolách o výmere 5 x 3 metre s dlhým stolom a lavicami. Vedľa sú hojdačky a veľké ohnisko obkolesené lavicami. Pri potoku je zachytený výdatný pitný prameň do PVC rúrky. Za letnej, bezveternej noci tu teda môže pohodlne prespať dvojica turistov, či už na stole, alebo vedľa na zemi.

Zo strediskovej obce Pružina sem prídete po žltej turistickej značke cez Priedhorie za 35 minút. Od Podskalského Roháča sa sem dá dostať po zelenej značke cez Tŕstie a Riedku za 2 hodiny. Ak zostupujete dolinou zo Strážova, alebo od obce Zliechov, tiež treba rátať približne s 2 hodinami chôdze.

Ďalšie možnosti

Vyššie v doline smerom na rázcestie pod Hrádkom stojí pri ceste druhý jednoduchý prístrešok (foto č. 8). O niečo vyššie nájdete Červíkovu chatu na rovnomennom rázcestí – tá je, žiaľ, pre turistov uzavretá. Obstojný prístrešok je akurát v sedle Samostrel, kam sa z doliny dostanete po žltej značke od rázcestia pod Hrádkom.

Nižšie, v smere toku Strážovského potoka možno nájsť prechodný úkryt na terase rekreačného zariadenia nad rázcestím Riedka (foto č. 9). Podobný typ prístrešia je tiež o kilometer ďalej po modrej značke proti prúdu Mojtínskeho potoka na terase poľovníckej chaty (foto č. 11 – 14).

Popri známejších turistických cieľoch ako sú Strážov, Ostrá Malenica, či Podskalský Roháč, je táto oblasť vďačná na cyklovýlety. Možno ich spestriť lezením v jednej zo stien Podkova, Bronzová a Zlatá blízko rázcestia pod Hrádkom, alebo návštevou niektorej z jaskýň Mojtínskeho krasu, alebo Pružinskej Dúpnej jaskyne, sprístupnenej spravidla dvakrát do roka Jaskyniarskym klubom Strážovské vrchy.

Prístrešky v doline Strážovského potoka 18/10/10 13:46 10 príspevkov

Prístrešok Pozorovateľňa vtáctva Duna Počas leta 2016 sa objavila na brehu Dunaja pri zdrži Hrušov zvláštna stavba. Jej oblé tvary podobné vtáčiemu krídlu priťahujú pohľady všetkých cyklistov a korčuliarov na hrádzi. Kto podíde bližšie, dozvie sa z plagátov na jej stenách, že ide o netypickú, dizajnovú pozorovateľňu vodného a sťahovavého vtáctva. Je výsledkom bilaterálneho projektu Fakulty architektúry STU v Bratislave v spolupráci s Bergen School of Architecture, ktorého súčasťou boli aj workshopy, kde návrh pozorovateľne postupne vznikal. Napohľad útla a útulná stavba poskytuje nielen výhľad zo strešnej obliny, ale aj prístrešie, tieň a pohodlie na oddych či opaľovanie s výhľadom na riečne ostrovy plné života. 08/10/16 Matúš Morong Podunajsko
Predstavenie Panorámy do vrecka – aplikácia PeakFinder Earth Konečne je to tu. Jeseň upratuje v plnom chvate. Novembrové severáky zhadzujú posledné lístie zo stromov, vzduch sa mrazivo vyčistil a hmyz kape v celých húfoch. Výhľady sa zrazu rozšírili z najbližších zaparených grúňov cez pol Slovenska. O chvíľu príde zima a Hiking galériu opäť zaplníme fotkami bielych Tatier zo vzdialených pahorkov a Fatier. Ideálny čas na... áno, na túru! A ešte na predstavenie jednej mobilnej aplikácie, ktorú si zapínam čoraz častejšie. PeakFinder (Hľadač vrcholov) razom spraví experta na panorámy aj z "nevedka", pre ktorého je Inovec len syr a pletie si Veľkú s Malou. 11/11/15 Matúš Morong Navigácia
Recenzia Prabos Tundra GTX Značku Prabos som mal donedávna podvedome spätú len s ponukou ARMY-shopov a výstrojom silových zložiek. Až nedávno publikovaný PR článok upriamil moju pozornosť na produktový rad Prabos Profi, v ktorom firma ponúka pestrú paletu trekingových topánok. Nálepka Made in Czech Republic ma prinútila pohľadať aj nejaké ohlasy na webe. Zisťujem tak, že domáci výrobca má svoju históriu a fanúšikov aj medzi turistami. Ponuku na vyskúšanie páru s označením Tundra GTX som nemohol odmietnuť. 06/05/15 Matúš Morong Obutie

Túra Náučný chodník Molpír s dieťaťom Oblasť Smolenického krasu je veľmi vďačná na turistiku. Už ako deti sme robili s mamou okruhy cez Havranicu, Záruby, Ostrý Kameň a Čertov žľab s bonusom vandrovania od a k železničnej stanici, ktorá je ďaleko od obce. Každá z lokalít je atraktívna a má svoj osobitý charakter, a to nespomínam jarné pohľady na jediný malokarpatský vodopád Hlboča či jaskyňa Driny. dnes Soňa Mäkká Malé Karpaty
Túra Roháče – Baníkov a Tri kopy Letné horúčavy pominuli a s nimi aj búrky na horách, ktoré v auguste hrozili takmer každodenne. Na prvý septembrový týždeň predpovede hlásili stabilné slnečné počasie, ale už v piatok mal opäť od západu prechádzať front. Našťastie, keď má človek za šéfa turisticky naladeného človeka, nie je problém uvoľniť sa aj v pracovný deň. Nakoniec si voľno vybavil aj samotný šéf a operatívne sme sa dohodli na štvrtok. včera Michal Bukvai Západné Tatry
Túra Glarnské Alpy – ku Spitzmeilenhütte Nechce sa mi tomu veriť. Je pol jedenástej v noci a vonku v tme neustále prší. Pritom predpoveď počasia na zajtra jasne hovorí o modrej oblohe a veľmi príjemných teplotách na túto časť roka. Spoľahnúť sa na serióznosť švajčiarskych meteorológov? Skúsim. Nachystám si veci do hôr. Láka ma to tam. Zažil som totiž Alpabfahrt v obci Mels. Slávnostný jesenný návrat dobytka z letných pastvín. Trvá to zvyčajne tri víkendy. Cez dve desiatky slávnostné vyzdobených stád si majitelia rozoberú do svojich maštalí. Výzdobu hocktorej kravičky by závidela aj nejedna krojovaná nevesta. Je to aj divácky zaujímavé divadlo. No svedčí to aj o rozsiahlosti priestorov, ktoré salaše (Alp) pre svoju činnosť potrebujú. A táto oblasť je mojím cieľom. Terén pod vrchom Spitzmeilen a tam položená chata Spitzmeilenhütte. 22/10/19 Vladimír Mikuš Svet

Prístrešky v doline Strážovského potoka 18/10/10 13:46 10 príspevkov
    • Strážovské vrch: dolina Strážovského potoka pri obci Pružina
    • 2 osoby s vlastným spacákom a podložkou
    • v letnom období
    • Priedhorie, rázcestie - výdatný upravený prameň
    • Považská Bystrica (vlak, bus) - Pružina (bus)