Predstavenie

Spacák Marmot Wave III long

13.10.10
Keď sa povie Marmot spacák, človeku hneď napadne široká ponuka páperových spacákov najmä do horších alebo extrémnych poveternostných podmienok. Táto americká značka však má v ponuke aj syntetiku – ide o vlastné plnivo Spirafil v modifikovanej šindľovej konštrukcii Wave. V redakcii máme k dispozícii zástupcu tejto rady, konkrétne model Wave III v predĺženej verzii. V tomto článku vám ho v krátkosti predstavím.

Materiály a konštrukcia

Spacák Wave III je plnený izolačným plnivom Spirafil 120. V materiáloch výrobcu ani na webe sa o tomto syntetickom materiáli veľa nedozvieme. Uvádza sa iba, že ide o zmes väčších špirálovitých dutých vlákien a menších polyesterových mikrovlákien. Prvé majú za úlohu držať loft, druhé teplo a dobrú komprimovateľnosť.

Okrem vlastného materiálu je na spacákoch rady Wave odlišná od väčšiny konkurencie aj vnútorná konštrukcia. Kým väčšinou sa pri syntetických spacákoch stretávame so sendvičovou konštrukciou, Marmot používa šindľovú konštrukciu, ktorá lepšie eliminuje studené body. Marketingovo nazýva svoj variant tejto konštrukcie ako Wave, od čoho je odvodený aj názov celej rady spacákov. Schematický nákres nájdete na tento stránke.

Vonkajšia tkanina je z ľahkého nylonu – svetlejší má označenie Nylon Ripstop AC (44 g / m2), tmavší zas Nylon WR (47 g / m2). Obe verzie majú vodoodpudivú DWR vrstvu, ktorá sa zíde najmä proti rose pri bivakovaní. Vnútorná tkanina je z polyesteru, tiež v dvoch verziách. Základná je Dobby WR (75 g / m2) a na omak ide o bežnú "spacákovú umelinu". V oblasti nôh, krku a hlavy je však verzia Taffeta WR (81 g / m2), ktorá je oveľa príjemnejšia. Najmä v oblasti hlavy sa zíde.

Kapucňa

Kapucňa je na Marmot Wave III veľmi dobre spracovaná. Ide z môjho pohľadu asi o najvýraznejší rozdiel oproti iným spacákom, ktoré som doposiaľ používal. Veľmi dobre sadne na hlavu a dá sa dobre prispôsobiť. Na prvý pohľad si tiež možno všimnúť vystúpený zateplený lem, ktorý má pomáhať pri zvyšovaní tepelného komfortu. Sťahovanie kapucne je riešené obvodovým zdrhovadlom, pričom horná polovica je z neelastickej tenkej pásky a dolná z elastickej gumy. Horný lem preto drží stále rovnako a dolný sa prispôsobuje. Výplň kapucne je bohatá, čo je dobre, keďže najviac tepla ľudské telo stráca práve cez hlavu.

Dojmy z používania

Počas letných mesiacov som v spacáku "cvične" niekoľkokrát prebivakoval. Nepodarilo sa mi pritom dostať teplotne do zóny, o ktorej hovorí určenie spacáku podľa normy EN 13537 (muži -6, ženy -1 °C). Pokiaľ teplota presahovala 10 °C, bolo by v ňom vyložene teplo a bolo treba sa odzipsovať. Keď sa blížila bodu mrazu, tak bol komfort stále vysoký a ani som sa nemusel nejako zásadne zakuklovať, či dávať na hlavu šatku či čiapku. Uvádzaný ľahký mínus bude, predpokladám, tiež bezproblémový. Mal som spacák aj na chate, no tam skôr slúžil ako prikrývka, lebo inak v ňom bolo teplo na nevydržanie. V tomto ohľade skôr odporúčam do winter raumu alebo do nevykurovanej útulne – inak je zbytočné ťahať toľkú váhu a rozmery, postačí ľahší a spratnejší.

Čo sa týka detailov, zipsovania a celkového pocitu z výrobku, z doterajšieho používania mám kladné dojmy. Každého isto však upúta hmotnosť a rozmery v zbalenom stave. V prvom rade treba poznamenať, že ide o predĺženú verziu. Pre osoby do 183 cm však postačí aj "regular" veľkosť, ktorej hmotnosť je skoro o 200 g nižšia a je aj o 10,- € lacnejšia. Dámska verzia, s komfortom pre ženy o stupeň vyššie (0 °C), má pod 1600 g. Pri porovnaní s konkurečnými syntetickými spacákmi v podobnej triede sú rozdiely malé. Samozrejme, páperovým spacákom sa nevyrovná – tie sú oveľa ľahšie pri rovnakom teplotnom určení. Sú však náchylnejšie na problémy spojené s vlhkosťou a sú oveľa drahšie.

Pre bivakovanie na jar a na jeseň Marmot Wave III urobí podľa mňa dobrú službu. V zime ho možno celkom spokojne využiť vo winter raumoch, prípadne v miernejšej zime aj v stane. Navyše úroveň spracovania detailov, či rôzne vychytávky určite potešia.

Spacák Marmot Wave III long 13/10/10 09:32 2 príspevky

Recenzia Fjällräven Keb – trekingová bunda Má výstredný dizajn, netradičnú materiálovú skladbu, svojou funkčnosťou sa najviac podobá softshellkám a je súčasťou setu s rovnomennými trekingovými nohavicami. Výrobca ju označuje za letnú, no treba poznamenať, že leto myslí švédske. U nás je vhodná skôr do prechodných období jari a jesene, keďže však nie je nepremokavá, nesmie pršať. Môže však poriadne fúkať, na čo má aj prispôsobenú špeciálnu kapucňu. Pre túto sezónu bola aktualizovaná podobne ako nohavice Keb. 16/10/19 Ľubomír Mäkký Oblečenie
Túra Vyvieranie a Demänovská hora – skryté poklady Demänovskej doliny Demänovská dolina patrí medzi najnavštevovanejšie horské lokality na Slovensku. Napriek tomu je možné aj tu nájsť zákutia, kde stretnete minimum ľudí, hoci známe miesta praskajú vo švíkoch. Jednou z takýchto lokalít je tiesňava Vyvieranie. Po jej absolvovaní je možné pokračovať na Pusté, Krakovu hoľu alebo opačne na Demänovskú horu. My sme si s Kubkom vybrali druhú možnosť. Ide o nenáročnú túru, ktorú môžete ísť celý deň v ležérnom tempe, prípadne ju svižnejšie obehnete za poobedie. 03/10/19 Ľubomír Mäkký Nízke Tatry
Predstavenie Batoh Lowe Alpine Altus 52:57 Nie je to síce ultralight, no v tejto objemovej kategórii patrí novinka od Lowe Alpine k tým ľahším a svojou výbavou k plnohodnotným trekingovým batohom. Pokiaľ sa viete zbaliť kompaktne, môžete tento batoh pokojne vziať na týždennú akciu naťažko. Má nastaviteľnú dĺžku chrbtového systému, no aj tak sa dodáva hneď v troch verziách – s kratším chrbtom, dlhším chrbtom a v dámskej verzii ND so zníženým objemom o 2 litre. 02/10/19 Ľubomír Mäkký Batohy

Túra Okolo Omšenia cez Baske, Homôľku a Bartošovicu Bez mučenia sa priznám, že Strážovské vrchy sú pre mňa takmer nedotknutým terénom. Lezenie pri Omšenskej Babe a silvestrovský pobyt v Chvojnici sa odohrali ešte hlboko v minulom tisícročí. Už ani neviem, prečo som sa začal ňúrať v mape práve okolo Omšenia – vrchy, výhľady, pramene, prístrešky – každopádne sa mi zrodil v hlave hrubý koncept. Najprv som mal ísť sám, ale potom sa Monike podarilo odtrhnúť sa od povinností, a tak sme mohli vyraziť v kompletnej zostave aj s Hugom a Čili. dnes Pavol Timko Strážovské vrchy
Túra Mních z Martinčeka Liptov je plný skvelých miest ako stvorených pre výlet. Napriek tomu sa vám môže hodiť aj tento môj tip, vhodný najmä pre rodiny s deťmi. Vyberieme sa totiž na krátku prechádzku na vŕšok Mních, týčiaci sa rovno nad Ružomberkom. Výhľady sú zaručené. včera Andrea Morongová Veľká Fatra a Choč
Túra Tiesňava Prieboj a Peňažná z Ihráča Vždy ma poteší, keď domáci poznajú svoje okolie, zaujímavé lokality v ňom, keď vedia ich históriu a hlavne, keď si uvedomujú jej krásu a význam. Nie je to vždy tak. Veď z nejednej pamiatky sa už stalo smetisko alebo bola zničená kvôli vlastnému sebeckému prospechu. Taktiež ma teší, keď si tieto vedomosti nenechajú len pre seba, ale pamiatku sprístupnia, hoci aj miestnym značením, a tak umožnia, aby aj iní ľudia mohli obdivovať jej krásu a oceniť jej hodnotu. včera Danka Tomášiková Kremnické vrchy

Spacák Marmot Wave III long 13/10/10 09:32 2 príspevky
    • Marmot
    • Wave III long
    • teplý trojsezónny spací vak so syntetickým plnivom
    • Spirafil 120, nylon, polyester
  • Hmotnosť
    • 1960 g
  • Farebné kombinácie
    • modrá
    • celkové spracovanie, kapucňa, príjemný materiál pri nohách a oblasti kapucne, tepelný komfort, kompresné vrecko
  • Nepáči sa mi
    • rozmery v zbalenom stave, vyššia hmotnosť
  • Ostatné info
    • teplotné určenie: -1, -6 °C (ženy, muži), váha plniva: 1320 g, predĺžená verzia