Túra Na Babky a Sivý vrch

Predstavím vám túru po miestach, ktoré možno nie sú až také známe, vzhľadom na to, že nedosahujú výšku najnavštevovanejších vrcholov Západných Tatier. Nestrácajú však na kráse a jednoznačne sa oplatí navštíviť ich. Prvým vrcholom sú vyhliadkové Babky, druhým je skalnatý Sivý vrch, ktorý je označovaný za jeden z najkrajších vrchov Slovenska. Trasu začíname v jesennú sobotu nad obcou Jalovec, v rekreačnej oblasti Bobrovecká Vápenica.

17,6 km
1 deň
jeseň – 09.10.2010
Tatry - Západné Tatry, časť Sivý vrch
prameň pod Babkami, Chata pod Náružím (bufet, studnička), Bobrovecká Vápenica (hotel Mních, penzión Ďumbier)
Chata pod Náružím
Liptovský Mikuláš (vlak, bus) - Jalovec (bus)/Bobrovecká Vápenica (parkovisko)
» č.1096 Západné Tatry (1:50.000)

Bobrovecká Vápenica – rázcestie pod Sokolom – rázcestie pod Babkami – Babky – sedlo Predovratie (Predúvratie) – Veľká kopa – sedlo Priehyba – Sivý vrch – sedlo Priehyba – Veľká kopa – sedlo Predovratie (Predúvratie) – Chata pod Náružím – rázcestie pod Babkami – rázcestie pod Sokolom – Bobrovecká Vápenica

Ranné vyhliadky

Trasa nie je až taká nenáročná, ako sa môže zdať. Úvodných pohodlných pár minút od parkoviska pod kalváriou na Bobroveckej Vápenici po asfaltovej ceste, vedúcej k penziónu Ďumbier, vystrieda šliapanie „in medias res“ do celkom strmého kopca hustým západotatranským lesom.

Vďaka tomu, že južné svahy Babiek, a všeobecne asi všetky vrchy Západných Tatier, majú celkom slušný sklon, po krátkom čase možno za dobrej viditeľnosti a na vhodnom mieste obdivovať Liptov ako na dlani. Tých vhodných miest je popri chodníku viacero a na dvoch miestach, kde vidno cez les do Liptovskej kotliny, stoja dokonca lavičky. Vzhľadom na to, že sme nevyrazili až tak neskoro, ako to u nás býva, sme stihli aj kúsok ranných hmiel na Liptove. Počas výstupu sa črtala perfektná viditeľnosť, ktorá v ten deň naozaj bola.

Panorámy z Babiek

Neviem, či to bol len môj subjektívny názor, ale zdalo sa mi, že na začiatočnom úseku bolo modré značenie akési biednejšie a občas sme sa na neoznačených rázcestiach na hľadanie značiek neštítili použiť ďalekohľad, ktorý sme mali pri sebe. Výstup po trávnatom hrebeni s krásnymi výhľadmi nad hornou hranicou lesa sa začína cca 400 m od rázcestia pod Babkami. Na pravej strane sa objaví známe trojvršie Pachoľa – Baníkov – Príslop s mohutnou dolinou Parichvost. Za naším chrbtom sa priamo úmerne so stúpajúcou nadmorskou výškou odhaľuje čoraz väčšia časť Podtatranskej kotliny a čoraz širšia časť hrebeňa Nízkych Tatier.

Po dosiahnutí vrcholu Babiek je už k dispozícii nádherný pohľad nielen na juh, ale aj na všetky svetové strany. Na východe je vidieť už spomínané vrcholy Západných Tatier, vyčnieva aj vrchol Baranca. Na juhu máme pod sebou Liptov s vodnou nádržou Liptovská Mara a hrebeň Nízkych Tatier i mnohé pohoria severného Slovenska. Vďaka vynikajúcej viditeľnosti nevidíme len priľahlé hory, ale celkom zreteľne sa na horizonte vynímal dokonca až malofatranský Kľak (vzdialenosť až 75 km, z vrcholu Babiek, vysokého „len“ 1566 m n. m.), potom aj Martinské hole, a detailne aj kopce Krivánskej Fatry vrátane Rozsutcov, či Babia hora v Oravských Beskydoch. Je to fantastické miesto, lebo tu a na Veľkom Choči som si uvedomil, aké je Slovensko hornaté. A zároveň malé.

Hrebeňom

Pokračujeme smerom na sever po hôľnom hrebeni Babiek, ktorý pripomína skôr veľkofatranské chrbty ako Západné Tatry. Výškovo sa však nachádzame približne v rovnakej výške, v akej sa nachádza hlavný hrebeň Veľkej Fatry – vrchol Babiek je vo výške 1566 m n. m. Čím ďalej na sever však postupujeme, tým pribúda nadmorská výška, kosodrevina a skaly. Najvyšší vrchol našej trasy, skalnatý Sivý vrch, má 1805 m n. m. Nenáročnou hrebeňovkou sa dostaneme pomedzi kosodrevinu, ale stále s peknými výhľadmi až do sedla Priehyba pod Sivým vrchom. Tento vrch má celkom iný charakter, podobá sa skôr na Veľký Rozsutec. Zakrátko vystúpime na skalnatý vrchol a otvára sa nám pohľad aj na oravskú stranu.

Červenec

Vraciame sa späť po zelenej značke až do sedla Predovratie (Predúvratie), kde sa chodník rozdvojuje. Doprava sa ide po zelenej smerom na Babky, my sa však vyberáme doľava po modrom chodníku. Po cca polhodine sa dostávame k turistickej chate pod Náružím, ktorá sa nachádza na poľane Červenec. Po čaji, ktorý prišiel vhod, sme pokračovali v zostupe cez Červenec smerom na rázcestie pod Babkami, kde sme sa opäť pripojili na zelenú značku. Odtiaľ nasledoval zostup opäť na Bobroveckú Vápenicu.

Jednoznačne vám návštevu tejto oblasti Západných Tatier odporúčam. Týmto som naplnil druhý zo svojich tzv. tohtoročných vysnívaných cieľov. Nájdete tu mohutnosť Tatier, krásne výhľady, pokoj a ticho. Podľa môjho názoru je táto trasa pekným okruhom so začiatkom aj koncom na Bobroveckej Vápenici, pričom je stredne náročná, i keď väčšinu prevýšenia je potrebné prekonať hneď na začiatku.

Poznámka redakcie:
Uvedenú túru možno absolvovať celoročne, nakoľko sa na prejdené trasy nevzťahuje sezónna uzávera turistických chodníkov Tatranského národného parku vrátane južnej rázsochy Sivého vrchu po Babky, ktorú pokrýva skialpinistický areál Červenec.