Útulňa v Ruskom sedle

30. 11. 2005
Malá turistická útulňa priamo na hlavnom hrebeni Bukovských vrchov v Národnom parku Poloniny. Ruské sedlo, poľsky Przelecz nad Roztokami Górnymi, je oficiálne vyhlásenou lokalitou na táborenie. Útulňa stojí na strategickom mieste počas prechodu hlavného hrebeňa pohoria.

Turistická útulňa postavená pri dôležitom komunikačnom priesmyku v minulosti i dnes. Kedysi prechádzala Ruským sedlom obchodná cesta spájajúca údolie Cirochy (bývalá obec Ruské) a poľské údolie Solinky s obcou Cisna. Od 16. storočia tu fungoval na historickej komunikácii Porta Rusica hraničný priechod medzi Malopoľskom a Uhorskom. Dnes je sedlo významnou križovatkou turistických značiek. Pocestným slúži turistický hraničný prechod – v období od 1. apríla do 30. septembra sa tadiaľto môže prechádzať hranica v čase od 9. do 18. hodiny. Upravená cesta na oboch stranách štátov (v Poľsku asfaltová) umožňuje prechod nielen peším, ale aj cykloturistom.

Novšia stavba drevenej zrubovej konštrukcie s podlahou z udupanej hliny je skromnejších rozmerov. Objekt chatky trojuholníkového priečelia bez dverí prichýli najviac 8 turistov s vlastným spacím vakom a karimatkou. V ústrednej časti útulne stojí drevený stôl. Okolo neho sú popri stenách napojené tri lavice na spanie pre 5 ľudí. Drevený rebrík vedie do štítu doskovej strechy s jednou pričňou pre maximálne 3 ľudí. V prípade núdze sa dá na spanie využiť stôl pre nocľažníka nižšieho vzrastu.

Turistická chatka je postavená s strmom lesnatom svahu hraničného hrebeňa na lesnej čistine. Vedľa útulne je zachytený (nie v skruži, ale až ďalej za ňou) a skalami upravený prameň Cirochy s nižšou výdatnosťou. Na prístupovom chodníku je ohnisko s posedením. Celá lokalita je vyhlásená Správou Národného parku Poloniny za oficiálne táborisko podľa Návštevného poriadku NPP. Napriek tejto skutočnosti je postavenie stanu na rovnej ploche dosť problematické. Vhodná je len plošina pre dva stany pod ohniskom. Pri väčšom počte stanov je lepšie založiť tábor na rozsiahlej plošine priamo v Ruskom sedle.

Problémom je vykonanie biologických potrieb. Chýba latrína. Tí čo radi využívajú pohodlie turistických chát, môžu zájsť do poľskej turistickej chaty Tichá dolina (Schoronisko Cicha dolina) zostupom za 20 minút od poľskej pohraničnej búdky v sedle. Pozor – konzumovať v chate je možné len za poľské valuty! Okrem stanovišťa poľských pohraničiarov sa v sedle nachádza turistický rázcestník s poľskými i slovenskými smerovkami, rampa, tabuľa s podmienkami prechodu štátnej hranice a pútač Národného parku Poloniny, na ktorom nájdete mapu a množstvo praktických informácií.

Prístup k útulni

- od rázcestníka Ruské sedlo po modrej značke smerom Ruské podľa tabuľky „táborisko“ za 3 minúty
- z bývalej osady Ruské cez „Pamätník osloboditeľom“ po modrej značke za 1.40 h
- z obce Runina (bus) po modrej značke cez sedlo Zálomy, Ruské a pamätník za 3.45 h
- z obce Runina (bus) po zelenej značke cez Tri studničky na poloninu Ďurkovec za 1.50 h a ďalej po hrebeňovej červenejznačke za ďalších 3.50 h
- z Balnice (stanica úzkokoľajky) po červenej hrebeňovej značke za 3.45 h
- z obce Osadné (bus) po žltej značke na Balnicu za 1.30 h a ďalej po hlavnom hrebeni
- z poľskej chatovej osady Roztoki Górne (tur. chata Cicha dolina) po žltej značke za 0.30 h

Útulňa v Ruskom sedle 05/11/18 07:47 21 príspevkov

Túra Zaniknuté dediny (8) – Dubník V súvislosti s ťažbou nerastného bohatstva neustále vznikajú i zanikajú ľudské sídla. Na území Slovenska bola v minulých storočiach intenzívna ťažba prevažne rudného bohatstva. S baníckou činnosťou na našom území vzniklo viacero baníckych osád. Mnoho ich zaniklo, ale medzi bývalými baníckymi kolóniami má výsostnú pozíciu osada Dubník. 23/07/20 Tomáš Trstenský Slanské vrchy
Názor Petícia: Do prírody cez betónové koridory? Nie! Králikárne versus vilové štvrte alebo zeleň hneď za panelákmi proti vyasfaltovaným koridorom pomedzi múry satelitných ulíc. Obyvatelia banskobystrického sídliska Fončorda nesúhlasia s rozsiahlou výstavbou rodinných domov v prírode hneď nad mestom.  20/06/20 Tomáš Trstenský Iné
Túra Zaniknuté dediny (7) – Ipeľský Potok a Hámor V západnej časti Slovenského rudohoria boli v druhej polovici 20. storočia vybudované tri vodné nádrže, aby zásobovali obyvateľstvo Juhoslovenskej kotliny pitnou vodou. Ide o vodárenské nádrže Hriňová, Klenovec a Málinec. Výstavba všetkých troch vodných diel si vyžiadala obmedzenie hospodárskych aktivít ľudí v údoliach, ale väčší presun obyvateľstva si vyžiadalo vybudovanie VN Málinec. 10/06/20 Tomáš Trstenský Stolické vrchy, Veporské vrchy

Túra Veľká Knola a Pálenica zo sedla Grajnár Dvojicu vrchov z nadpisu spájajú dve veci. Prvou je, že oba majú svoje najlepšie výhľadové roky dávno za sebou. Okolitý porast vyrástol a zredukoval výhľady len na fragmenty obzoru. Druhou je sedlo Grajnár, ležiace medzi nimi. Zvolili sme si ho za východiskový bod nášho letného rodinného výletu pred pár rokmi. Dá sa z neho celkom ľahko vystúpiť na Veľkú Knolu a keďže sa decká zdali fit, po návrate sme pridali aj Pálenicu na opačnej strane. No a koncom predminulej zimy, len aby som nezhrdzavel, prebehol som si tento úsek aj po snehu. dnes Peťo Nový Volovské vrchy
Správa Ferraty na Skalke doplnia o istiace prvky a zvýšia osvetu Vysokú úrazovosť na ferratách na Skalke by malo znížiť pretrasovanie niektorých zaistených ciest a doplnenie bezpečnostných prvkov. Výrazne by sa mala zvýšiť osveta návštevníkov. V krajnom prípade môže HZS pristúpiť k pokutám. včera Soňa Mäkká Zaistené cesty (via ferrata, klettersteig)
Reportáž Renovácia salaša Obrubovanec dokončená 21. - 23. augusta sme v rámci aktivít OZ Sloboda pohybu dokončili renováciu salaša, na akcii sa zúčastnilo 15 ľudí. Spravili sme všetky podstatné roboty a zostali nám len niektoré drobnosti, ktoré zvládneme v rámci bežnej údržby v budúcnosti. Salaš už slúži turistickej verejnosti a je veľmi príjemnou zastávkou na Rudnej magistrále. včera Pavol Timko Reportáže

Útulňa v Ruskom sedle 05/11/18 07:47 21 príspevkov
    • Bukovské vrchy: pod Ruským sedlom na hlavnom hrebeni, 3 minúty chôdze po modrej značke na slovenskej strene hrebeňa a doľava na prvej ostrej pravotočivej zákrute lesnej cesty
    • maximálne 8 turistov, spací vak a karimatka sú nutné
    • celoročná bez vykurovacieho telesa
    • skalami upravený prameň Cirochy s dreveným žľabom (nižšia výdatnosť), na východ od útulne po označenom chodníčku (až za bezodtokovým prameňom v skruži) do 100 m
    • najbližšia zastávka autobusu je v obci Runina (3.30 h)