Bokšovské skalné mesto a masív Holice

10.12.10
Čierna Hora, hlavne jej časť Ružínsky kras, skrýva miesta, ktoré sú svojou krásou porovnateľné s prírodnými pokladmi Slovenského Raja. Jedným z takýchto miest sú Bokšovské skaly, ukrývajúce sa nad malou, bezmennou dolinkou, ústiacou vo Veľkej Lodine a skalný masív Holice, týčiaci sa nad dolinou Veľký Ružinok.

Veľká Lodina – Holica – Bokšov a späť

Je skoré jesenné ráno. Ešte je všade hmla a malátne vybaľujeme asi na piaty krát veci z auta. Dnes nás čaká veľmi pekná trasa v málo navštevovanej časti Čiernej hory, pre turistu zaujímavá vďaka skalným útvarom a zachovanému lesu, ktorý miestami bude prechádzať až do pralesových foriem. Pomaličky stúpame modrou turistickou trasou bezmennou dolinou z Veľkej Lodiny smerom na Prielohy. V lese je úplné ticho. Absolútne. Nepočuť nič. Naokolo len takmer bezlisté buky a to ticho. Je to úžasné. Stúpanie nie je náročné a tak napredujeme rýchlo. Na východnej strane sa zjavujú prvé menšie bralá. Krátku prestávku si spravíme až pri prameni Mária, kde nás prekvapila celkom pekná lúka. Približne po hodine, niekde na týchto miestach opúšťame modrú značku a stúpame krátkym a strmým úsekom lesnej cesty priamo do sedla pod Priehybami.

Holica

Tu už pokračujeme po úzkom chodníčku, po hrebeni ktorého svahy prudko spadajú do dolín. Vďaka jeseni máme krásny výhľad. Tešíme sa už na vrchol Holice (806 m n.m.), ktorým chodník prechádza. Ten je však podľa predpokladov zalesnený a bez výhľadu. Cestička sa ďalej stáva ešte zaujímavejšou, pretože po oboch stranách pribúdajú rôzne skalné útvary. Na východnej strane chodníka míňame národnú prírodnú rezerváciu Bokšovská skala, ktorá bola za rezerváciu vyhlásená v roku 1954 za účelom ochrany zachovalých vzácnych lesných bučín a skalných biocenóz na vápencoch (novelizovaná v roku1988 ) a predstavuje plochu o rozlohe 146.71 ha. Rezervácia je vo všobecnosti charakteristická vápencovými bralami, ktoré prudko spadajú do doliny Hornádu. Nájsť v nej môžeme napríklad treťohorný relikt kríka Škumpy vlasatej (Cotinus coggygria), Poniklec slovenský (Pulsatilla slavica) a Horčičník Wittmanov (Erysimum wittmannii).

Bokšov

V družnej debate pokračujeme ďalej až na vrchol Bokšova (810 m n.m.), ktorý nám ktorý poskytuje obmedzený, no zato veľmi pekný výhľad. Z Bokšova je potrebné klesnúť do sedla, v ktorom sa sa hrebeň delí na dve rázsochy. Ku skalnému mestu pokračujeme tou severovýchodnou, ktorá klesá do otvorených pasáží, spôsobených lesným požiarom. Míňame zrejme vstup do priepasti, je však ohradeným provizórnym plotíkom. O malú chvíľku si robíme ďalšiu prestávku, dlhšiu, pretože sa nám otvorili krásne výhľady a to na relatívne široké okolie - Sopotnické vrchy, Bujanovské vrchy, Slánske vrchy, Humenec. Terén už je v podstate neustále skalný so strmými svahmi po pravej strane. Uchvátil nás pohľad na malý skalný útvar. Prístup k nemu je však pre nás vzhľadom na veľmi strmý svah nemožný. Hrebeň je ukončený skaliskom, ktoré prudko padá do doliny. Na tomto mieste by sme vedeli stráviť hodiny. Ponúka neuveriteľný výhľad, ktorý je umocnený trochu ponurou atmosférou skazy.

Skalný masív Holice (Napoleónov klobúk)

Ďalším nepochybne zaujímavýcm miestom Čiernej Hory je výrazný skalný masív Holice, výrazne viditeľný z vlaku, z ktorého je krásny výhľad. Skalisko padá takmer kolmo k vodám priehrady. Výhľad je neuveriteľný. Cez Sivec, Kojšovskú hoľu, Folkmarskú skalu, Hnilecké vrchy a Bujanovské vrchy. Výhľad je dotvorený priehradou Ružín.

K masívu sa dá relatívne rýchlo dostať stúpaním z Malej Lodine dolinou medzi Bokšovskými skalami a Holicou (Napoleónovým klobúkom) a pokračovať po rázsoche hrebeňa Holice až ku výhľadu, alebo už popísanou trasou, pod Bokšovom však treba pokračovať tou druhou rázsochou, pokračujúcou severným smerom.

Bokšovské skalné mesto a masív Holice 01/06/11 16:09 18 príspevkov

Reportáž 10 rokov – stretnutie na Kojšovskej holi Teplo, teplo a ešte raz teplo. Ticho. Kľud. A pohoda. Tak by sa stručne dalo charakterizovať ďalšie zo stretnutí HIKING.SK, tentokrát na Kojšovskej holi vo Volovských vrchoch. Večer pred stretnutím s Igorom absolvujeme nákup, aby sme zabezpečili pitný režim pre našich hostí. Je už tma, keď sa Igor chystá ísť spať na lúky Kojšovky. Počasie je teplé, takmer bezveterné. Vyzerá, že bude mať peknú noc. Tipujeme, koľko ľudí príde. E-mailom sa nám ozval až jeden človek. Ja mám v pláne prísť ráno a doniesť zvyšnú časť proviantu, ktorý sa medzitým doma stále pečie. 08/07/12 Peter Mišovic Hiking akcie
Túra Skala, Galmus Pri mojom prvom prechode krasovej Poráčskej doliny som si uvedomil, že prechádzam pre mňa úplne novým a nepoznaným pohorím, pohorím Galmus, ktoré je pred turistami zabudnuté v priestore medzi dedinkami a mestečkami Matejovce (nad Hornádom), Olcnava, Poráč, Slovinky, Krompachy a Spišské Vlachy. Zo sedadla bicykla mi učarovali skalné bralá a zrázy Vápenníka, Slovinskej skaly a Červených skál. Rozhodol som sa, že toto pohorie musím spoznať. Dnešným cieľom mojej kratšej túry je teda vápencový masív, planina Slovinská skala, pozostávajúca z vrchov Matisovec (877m), Skala (1014m), Suchinec (943m) a Holina (880m). 22/02/12 Peter Mišovic Volovské vrchy
Cyklotúra Cez Čierny Váh a Popradské pleso Tretí deň ma privítal ešte krajším počasím ako dva predošlé. Je niečo po pol ôsmej a dnes ma čaká jedno z miest na Liptove, ktoré by mal povinne navštíviť každý milovník cyklistiky. Je ním horná vodná nádrž PVE Čierny Váh. 02/02/12 Peter Mišovic Nízke Tatry, Vysoké a Belianske Tatry

Ferrata Dolomity – Cascata Rio di Fanes Dolomity sú jedno z mojich obľúbených miest a nikdy dlho neváham, keď je možnosť sa tam vrátiť. Tento rok som ich navštívil dvakrát a zakaždým sa dostala do programu aj turisticko-ferratová prechádzka v oblasti Province of Belluno. Príjemný a relaxačný okruh s prechodom okolo vodopádov Cascate di Fanes je spojený s lezením cez ferraty, ktoré sú vybudované pri oboch veľkých vodopádoch. dnes Michal Mikuláš Zaistené cesty (via ferrata, klettersteig)
Túra Žarnovica – Paradajs – Sklené Teplice – Žiar n. Hronom Babie leto vyčíňa. Teploty lámu rekordy pre október. Denné aj nočné. Chcelo by to vyraziť do prírody aspoň na dva víkendové dni. Moje pokusy s kontaktovaním ľudí náchylných na túto aktivitu zostávajú bez odozvy. Nič mi neostáva, len zo zásobníka ešte nezrealizovaných trás vybrať jeden hrdzavejúci projekt a vydať sa na cestu sám. Treba ho stihnúť, pokiaľ sám nepodľahnem korózii. Bude to spoznávanie západných oblastí Štiavnických vrchov červenou zo Žarnovice do Žiaru nad Hronom. Väčšinu ostatných značených turistických chodníkov z a do Banskej Štiavnice som prešiel. No tento je pre mňa okrem krátkeho úseku neznámy. včera Vladimír Mikuš Štiavnické vrchy
Reportáž Namiesto ostnatého drôtu voľný pohyb ľudí aj zvierat Pred tridsiatimi rokmi padla Železná opona, ktorá nás oddeľovala od slobodného západu. Na celom úseku železnej opony v rámci ČSSR zomrelo podľa Ústavu pamäti národa 280 civilných obyvateľov. Na slovenskej časti opony bolo pri pokuse o prechod hranice smerom na západ usmrtených 42 osôb zastrelením, elektrickým prúdom, výbuchom mín, roztrhaním psami a inými zákrokmi príslušníkov Zboru národnej bezpečnosti a Pohraničnej stráže. Dnes je režim na hranici absolútne opačný. Vzhľadom na minulosť týchto miest sa v nich zachovala viac alebo menej neporušená príroda, do ktorej sa chodí na túry, cyklotúry či len obyčajné vychádzky. Navyše, s voľným prekračovaním hranice, o ktorej niekedy v poli ani nevieme, kde presne je, a v tej chvíli to ani nie je dôležité. 17/11/19 Soňa Mäkká Publicistika

Bokšovské skalné mesto a masív Holice 01/06/11 16:09 18 príspevkov
    • Slovenské rudohorie: Čierna hora
    • jeseň
    • 01.11.2009
    • Malá a Veľká Lodina
    • Košice (vlak, bus)/Prešov (vlak, bus) - Veľká Lodina (vlak, bus)