Svet

Prechod Pădurea Craiului a Vlădeasa I.

25.01.11
Keď mi môj starý kamarát Jaro, alias Špagát, zavolal, že na jeseň sa chystá do rumunských hôr, bez váhania som povedal áno, idem aj ja. Naplánoval cestu do pohorí Apuseny v bývalom Sedmohradsku, ktoré bolo súčasťou rakúsko-uhorskej monarchie. Vybral málo navštevované pohorie Pădurea Craiului (Krajluj), ktoré má zväčša krasový charakter a susediace pohorie Muntii Vlădeasa. Táto oblasť je od Bratislavy vzdialená asi 500 km a východiskovým bodom je mesto Oradea, ležiace tesne za hranicami Maďarska.

Príprava

Správa, že sa ide na čunder do Rumunska, sa rýchlo rozletela medzi Old Boys a zo začiatku to vyzeralo na veľkú výpravu. Prvotné nadšenie však vyprchalo a nakoniec sme boli schopní vyraziť len štyria: Špagát, Denis, Špáratko a Sestro. Vedúci výpravy mal kúpené mapy, sú to nové moderné mapy 1 : 50 000 s popisom rumunsko - maďarským a tiež aj v nemčine a angličtine. Viac informácií k nim nájdete na www.mapykiwi.cz. Po stanovení približnej trasy sme zistili, že prevažnú časť pohoria Craiului ideme bez turistického značenia a Vlădesu prejdeme po značkách. Horšie bolo, že sme z mapy nevedeli určiť, či dokážeme po ceste kúpiť potraviny, prípadne sa najesť niekde v reštaurácii. Preto sme brali potraviny na cca 9-10 dní, netušiac že nakoniec pôjdeme len na 7 dní.

Cesta k horám

Stretli sme sa skoro ráno, 30.09.2010 ešte za tmy v Bratislave na hlavnej stanici, traja ako mušketieri, s veľkými batohmi na chrbte a s igelitkou v rukách. V igelitke bolo jedlo a pitie na cestu. Kúpili sme hromadný cestovný lístok, pri medzinárodných rýchlikoch je už od štyroch cestujúcich a tak stál lístok namiesto 90 eur len 60. Sestro pristupoval po ceste. Vlak išiel do Budapešti a tam sme presadali. V Oradei sme boli 15:20 a dúfali sme, že chytíme vlakový prípoj smerom na Beiuš, ktorý je z južnej strany pohoria Craiului. Vlak smerom na Beiuš tam bol za 5 minút, ale my sme nemali vymenené Lei. Bankomat je na stanici, ale bol obsadený cestujúcimi Rumunmi a než sme si vymenili peniaze v blízkej zmenárni, vlak bol v ťahu. Ďalší išiel až na druhý deň ráno. Uvažovali sme aj nad taxíkom, ale keď sme videli tváre taxikárov, radšej sme to vzdali. Špagát trochu ovláda rumunčinu a tak sa pustil do debaty s informátorkou. Nakoniec sa ukázalo, že asi 40-ročná pani vie slušne po anglicky a tak skúsený cestovateľ Špagát zistil, že po trati severne od pohoria smerom na Clui ide súkromný vlak o 17:32 hod. Super, meníme plán a sme zachránení.

Ideme sa ešte prejsť po meste, potom navštívim chtiac-nechtiac miestne staničné WC, poplatok je jedno Lei a sú pomerne čisté, avšak na európskych WC misách nie je sedátko. Radšej by som bol tureckým záchodom. Vidieť, že táto časť Rumunska bola súčasťou monarchie. V zmenárni si vymieňame po 50 euro, za jedno euro dostaneme približne 4 Lei a pár drobných. Celú cestu v horách sme hýrili a spolu s lístkami na miestne vlaky sme minuli len asi 20-25 euro. V osobáku sme sedeli sami, lístok stál asi euro, z čoho žije ten súkromný vlak, sme nechápali. Vystúpili sme v dedine Suncuius (Sunkujuš), na stanici sme si zo studne s rumpálom naťahali pitnú vodu a vyrazili sme. Prešli sme cez koľajisko a hneď sme zapadli do miestnej staničnej krčmy na jedno orosené a na kávičku. Špagát bol z nás znechutený a odmietol nám prekladať a tak Špáratko nesmelo v krčme hlesol: besélny maďarul? Našťastie tam bol jeden z menšiny a tak sme si naobjednávali, vypili, poplatili a čunder mohol šťastne začať. Z vlaku sme videli vedľa rieky Krišul pekné táboriská a tak sme prešli dedinou a namierili sme si to k rieke. Prišli sme 5 minút pred zotmením, rýchlo staviame stany, ja som vyrazil do lesa pre drevo a keď padla hlboká tma, sedeli sme pri dymiacom ohníku.

Do hôr Pădurea Craiului


Ráno bolo zamračené, obloha ako z olova a začalo mrholiť. Rýchlo sme sa pobalili, vrátili sa späť do dediny a nabrali smer do hôr. Pri miestnom obchodíku sme si povedali, že chvíľu vydržíme pod slnečníkmi pri pivku, než prestane pršať. Popili sme, ale neprestalo a tak navliekame nepremokavé oblečenie, ja goratexové nohavice a pončo, Špagát ide v svojej nepremokavej flanelke, Sestro so Špáratkom majú tiež pončá a vyrážame do hôr. Za dedinou nachádzame krásne táborisko, malú lúčku s veľkým prameňom, ale pri rieke to bolo super romantické, len keby tie vlaky netrúbili celú noc. Nemáme presne stanovený cieľ, chceme len prejsť týmto pohorím a nasať jeho atmosféru.

Bod, okolo ktorého chceme prejsť, je jaskyňa Batranului. Je len pár kilometrov za dedinou a tak to bude brnkačka a ešte k nej ide aj turistická značka, modrý kríž. Pohorie je nízke, okolo 800-900 m, ale na hrebeň vedie prekvapujúco strmá cesta. Stále prší, značky sa držíme len s najväčšou pozornosťou, ale aj tak blúdime a k jaskyni prichádzame dlhou a niekoľkohodinovou okľukou. Prechádzame okolo horských samôt, po poľných cestách, po lúkach. Tento kraj sa volá Zeče hotare, teda Desať chotárov. Od jaskyne smerujeme do jeho centra, dedinky Zeče hotare. V jej časti Gugu nachádzame skromný obchod, ale dá sa tu kúpiť všetko, vrátane chleba a piva. Kupujeme len pivo, jedlo máme ešte skoro všetko. Šliapeme ďalej po asfaltke 4. triedy a asi 4 km za dedinou zatáboríme. Postavíme stany, Sestro založí kresadlom oheň, pílkou narežeme hrubé sucháre a pri mocnom ohni sušíme prevlhnuté šaty. Varíme večeru a kecáme pri ohni, keď tu asi o deviatej hodine zastaví kúsok od nás nákladné auto, rozrevú sa motorové píly a zapraští pár stromov. V momente ich porežú, naložia a frčia preč. Ale ako sú tí Rumuni pracovití, tí robia aj v noci!

Krížom cez Craiului k priehrade Lešu

Ráno nám Špagát s vážnou tvárou oznámil, že sľúbil žene, že nepôjde do Rumunska na 14 dní, ale len na sedem. Dobrý vtip, poznáme ho už roky a vieme, že naňho žiadne obmedzenia neplatia. Žiaľ, ako sa neskôr ukáže, myslel to smrteľne vážne. A tak namiesto bezcieľneho poflakovania sa v krasovej oblasti berieme smer rovno na druhú časť našej cesty, na pohorie Muntii Vlădeasa. Je zamračené, ale neprší, aspoň sa nebudeme potiť. Zbehli sme z hrebeňa do doliny a po pomerne dobrej asfaltke ideme smerom k Pešte Tiganište, k Cigánskej jaskyni. Tu vidíme prvýkrát turistov - jaskyniarov. Okolo nás sa vezú v autách Maďari s výstrojom a smerujú tam, kam my. Kvalitná asfaltka odbočuje do dedinky Damiš, míňame maďarské autá a pokračujeme po lesnej ceste širokým údolím k jaskyni Lunca Acra. Je nakreslená na hrebeni vo výške asi 900 m, vteká do nej potok (na hrebeni?) a z mapy je cítiť že to tam bude zaujímavé.

Pokračujeme dolinou povedľa meandrujúceho potoka, dolina sa zužuje a na jej konci pôjdeme druhým potokom doprava hore kopcom. Toto je oblasť bez turistických značiek, orientácia je náročná, ale zatiaľ sme si vystačili s čítaním mapy a sem-tam aj s buzolou. Šliapeme hore potokom a vidím v blate krásne otlačenú rysiu stopu. Divočina. Na hrebeni sme v hustom lese a tak vyťahujeme GPS, Špagát číta z mapy súradnice a ja ich zadávam do prístroja. Za hodinku sme na hôľnom hrebeni, hore sú pasienky, kúsok od nás je salaš, už prázdny a v hlbokom kaňone na hrebeni je zarezaný potok miznúci v jaskyni. Špagát chce, aby sme pokračovali ďalej, ale je tu skvelé táborisko, za hodinu bude aj tak tma a tak staviame stany a rozkladáme zasa ohník. Romantika ako zo zlého filmu. Zajtra musíme zbehnúť dolu k priehrade a na druhej strane údolia nás čaká podstatne vyššie a rozľahlejšie pohorie Muntii Vlădeasa.

Pokračovanie vyjde na budúci týždeň.

Fórum 4 príspevky
Prechod Pădurea Craiului a Vlădeasa I. 26/01/11 13:26 4 príspevky
Najnovšie články autora
 
Svet Prechod Pădurea Craiului a Vlădeasa II. Ráno rozdúchame oheň, navaríme, prebehneme sa k jaskyni, poumývame sa v potoku, naberieme vodu a vyrazíme k jazeru Lešu. Je tam rovnomenný hotel a tešíme sa na obed a pivko. Zostup je rovnako náročný ako výstup, les je nepriechodný a tak znovu šliapeme potokom a dostávame sa lesnú cestu, čo nás spoľahlivo zavedie k priehrade. S pohorím Craiului sa chceme rozlúčiť jedným oroseným, ale hotel je sprivatizovaný. 01/02/11 Denis Svoboda Svet
Svet Prechod Pădurea Craiului a Vlădeasa I. Keď mi môj starý kamarát Jaro, alias Špagát, zavolal, že na jeseň sa chystá do rumunských hôr, bez váhania som povedal áno, idem aj ja. Naplánoval cestu do pohorí Apuseny v bývalom Sedmohradsku, ktoré bolo súčasťou rakúsko-uhorskej monarchie. Vybral málo navštevované pohorie Pădurea Craiului (Krajluj), ktoré má zväčša krasový charakter a susediace pohorie Muntii Vlădeasa. Táto oblasť je od Bratislavy vzdialená asi 500 km a východiskovým bodom je mesto Oradea, ležiace tesne za hranicami Maďarska. 25/01/11 Denis Svoboda Svet
Najnovšie články na titulke
 
Túra Te Araroa - Nový Zéland trochu inakšie 1300 km po vlastných naprieč Južným ostrovom Nového Zélandu po jednom z najmladších diaľkových trailov na svete. Te Araroa (TA) alebo The Long Pathway. Putovanie po plážach, pralese, bahne, riekach, ale aj poriadnych horách. Náš prvý long distance trail. dnes Lenka Syrovátková Svet
Túra Od Burdy až na Gerlach 5. Už je to dosť dávno, ako som sem pridal prvý článok ohľadom najvyšších vrcholov pohorí. Vlastne to bol aj celkovo môj prvý článok. Na najvyššie vrchy som samozrejme nezanevrel, len som akurát vždy uprednostňoval opis iných túr, a tak mi už na opis najvyšších vrcholov neostával čas. včera Pavel Forgáč Javorníky, Západné Beskydy, +
Túra Bezovec – Panská Javorina – Inovec – Mníchova Lehota Doteraz som nemal príliš pochodený Považský Inovec. Okrem Marhátu a hradu Tematín, aj keď celý hlavný hrebeň mám ako na dlani a vidím ho priamo z okna. Celý hrebeň sa dá prejsť za dva dni z Hlohovca do Mníchovej Lehoty, no ja som prešiel len jeho severnú časť. 29/03/20 Matúš Sarvaš Považský Inovec

 
 
 
Verzia pre tlač
  • text  fakty  fotky  
Vriace fórum RSS vriaceho fóra
Prechod Pădurea Craiului a Vlădeasa I. 26/01/11 13:26 4 príspevky
Fakty
  • Pohoria
    • Rumunsko: Karpaty (Carpatii) – Južné Karpaty (Carpatii Meridionali) – Munţii Pădurea Craiului
  • Počet dní
    • 3
  • Nadmorská výška
    • max: 900 m n. m.
    • min: 400 m n. m.
  • Prevýšenia
    • stúpanie: 500 m
    • klesanie: 500 m
  • Vzdialenosť
    • 50 km
  • Náročnosť
    • 2
  • Nocovanie
    • v stane
  • Voda
    • pramene podľa mapy, pramene náhodne po ceste
  • Mapa
    • Dimap, mierka 1:50000
  • Doprava
    • vlak
Login prihlás sa alebo registruj
zapamätať



Vytvorením používateľského konta súhlasíte s podmienkami použitia HIKING.SK, ktorých súčasťou sú aj informácie o spracovaní osobných údajov.
Oficiálni partneri
Partneri
0.5 (0.18)