Bežky

Panoramaloipe – spojenie s Johanesloipe

28.12.10
Lyžiarske bežecké trate nalinkované v pohorí Wechsel, v nadmorských výškach od 1000 do 1500 metrov nad morom sú zárukou, že aj v dobe globálneho otepľovania sa v zime môžete tešiť na kvalitnú bežeckú stopu, na panorámy východných Álp a na ďaleké výhľady do Panónskej roviny. To všetko len 140 kilometrov od Bratislavy.

Je to už päť rokov, čo sme v Turistickom klube Štart Bratislava objavili a obľúbili si tento bežkársky raj. A zisťujeme, že nie sme sami. V pohorí Wechsel každú zimu pribúdajú noví bežkári z Rakúska, Slovenska a Maďarska. Niet sa čo čudovať. Turistický zážitok zo zdolávania sediel, hrebeňov a zvážnic v atraktívnom horskom teréne umocňuje kvalita udržiavaných bežeckých stôp, na ktorých si prídu na svoje klasici aj korčuliari. Tento článok je pokračovaním našich dvoch príspevkov z decembra 2007 a prináša najnovšie informácie o tratiach Wechsel – Semmering Panoramaloipe. Samostatne sa venujeme prepojeniu do strediska Semmering cez trať Johanesloipe. Za päť rokov našich návštev v pohorí Wechsel sme nafotili a ponúkame aj výhľady do okolitých pohorí východných Álp.

S rastúcim počtom bežkárov rastie aj kvalita služieb na chatách pri tratiach a vidieť evidentnú snahu o ďalšie rozšírenie a skvalitnenie tratí, ktorých je viac ako 100 kilometrov. Lyžiarske trate spájajú päť horských stredísk: St. Coronu, Stayersberger Schwaig, Mariensee, Dissauer a Semmering. Prvé štyri sú malé miestne lyžiarske strediská, to posledné – Semmering, je väčšie ako všetky štyri ostatné dohromady a samozrejme v lyžiarskom svete aj známejšie. Všetkých päť stredísk slúži aj ako prístupové miesta na bežecké trate. Ďalšími prístupovými miestami sú sedlo Feistritzsattel a nová chata Kummerbauerstadl. Vo svojich článkoch o Panoramaloipe z decembra 2007 sme popísali trate a prístup k nim. V tomto článku chceme venovať pozornosť zmenám na chatách, rozšíreniu tratí a prepojeniu na ďalšiu bežeckú trať do lyžiarskeho strediska Semmering – Johanesloipe.

Pribúda bežkárov, tratí aj chát

Keď sme v roku 2006 navštívili trate Panoramaloipe prvýkrát, chata Marienseer Schwaig bola otvorená len cez víkend, chata Kumerbauerstadl sa len stavala, podobne chata Kampsteiner Schwaig a celý týždeň bola vtedy otvorená len chata Stayersberger Schwaig. Dnes sú už všetky chaty dostavané, sú v prevádzke celý týždeň a šesť dní v týždni – okrem pondelka, je v prevádzke aj chata Marienseer Schwaig, ku ktorej pribudla nová prístavba. Rozšírila sa aj chata Stayersberger Schwaig a malá chatka s bufetom pribudla aj v sedle Feistritzsattel.
Bežkári sú na chatách vítaní. Pri ukončení sezóny 2008/2009 (29. marca) sa nám chatárka na chate Marienseer Schwaig zdôverila, že namiesto sexu celú noc piekla buchty. Buchty a iné dobroty rozvoniavali vtedy vo vnútri chaty a okolo chaty boli v snehových kopách napichané fľašky značkových vín. Bežkárov však bolo málo, lebo od rána pršalo a tak sme sedeli na chate len s niekoľkými fanatikmi, ktorí si tak ako aj my nenechali ujsť príležitosť zmoknúť na záver sezóny. Pili sme varené víno, jedli buchty a márne čakali na koniec dažďa.

Prepojenie na Semmering

Semmering so svojimi dvoma areálmi Hirschenkogelom a Stuhleckom a davmi ľudí, ktoré ho navštevujú, je aj potenciálnym zdrojom bežkárov pre trate Panoramaloipe v pohorí Wechsel. Treba sa na ne však nejako dostať. Oficiálnym nástupným bodom na trate Panoramaloipe zo Semmeringu je Semmering Greis nachádzajúci sa vo východnej časti tohto rozsiahleho lyžiarskeho strediska v nadmorskej výške 904 metrov pod horou Sonnwendstein.
Toto spojenie má však časté problémy so snehom. Ale keď sú snehové podmienky aj v tejto časti dobré, nájdete už aj tu upravenú stopu, čo ešte pred troma rokmi nebývalo pravidlom. O trate k nástupnému bodu Semmering Greis sa vzorne stará ratrak z novopostavenej chaty Kummerbauerstadl a jej majitelia majú o bežkárov zo Semmeringu záujem. Nebýva ich tu však veľa, lebo Semmering Greis je predsa len trochu od ruky a najväčší nápor lyžiarov je pod Hirschenkogelom a Stuhleckom. Aj odtiaľto sa však na trate Panoramaloipe dá prísť. Stačí, keď zaparkujete na veľkých parkoviskách pod vlekmi na jednom alebo druhom kopci, rodinku necháte zjazdovať a na Panoramaloipe sa vyberiete po trase s názvom Johanesloipe. Pravda, ak bude v týchto výškach aj sneh. To vám odporúčame si zistiť už dopredu na internete.

Johanesloipe

Upravovaná bežecká stopa začína v areáli Hirschenkogel (asi 850 m n .m.) a po cca štyroch kilometroch sa k nej pripája spravidla udržiavaná dvojstopa od Steinhausu. Keď sú dobré snehové podmienky, býva natiahnutá aj stopa Spitall am Semmering - Steinhaus. Keď nie sú dobré snehové podmienky, dá sa vyraziť zo Steinhausu. Cesta Spittal - Steinhaus oplýva zaujímavosťami u nás zriedkavými: ide sa okolo prírodného curlingového štadióna, kde možno v nedeľu popoludní vídať miestnych gazdov s pohárikom v ruke a s cigaretkou alebo fajkou, ako si dopriavajú bezpečný šport. Ide sa aj okolo areálu na tréning jazdy autom v zimných podmienkach - ľadový okruh je určený asi na zvládanie zákrut šmykom.

Trasa Johanesloipe potom stúpa dolinou Durrgraben a končí v sedle medzi vrcholmi Erzkogel a Alpkogel v nadmorskej výške 1 352 metrov (treba teda prekonať výškový rozdiel asi 500 metrov, ale môžete sa tešiť na cestu späť). Na vrchole stúpania sa bežkári strácajú v dave skialpinistov. Zo sedla ide neznačená, ale hojne - najmä skialpinistami - využívaná cesta k areálu jednej z vetiev Panoramaloipe (okruh pri chate Kummerbauerstadl).
Podstatné je, že táto trasa spája areál Stuhlecku (za dobrých snehových podmienok) alebo údolnej stanice Hirschenkogelu s trasami Panoramaloipe, a tým umožňuje zdieľať jednej posádke auta aj rôzne formy lyžovania (zjazd/bežky).

Nové úseky na tratiach Panoramaloipe

Novo je preznačený bežecký okruh neďaleko chaty Kummerbauerstadl (1 070 m n.m.) popod vrchol Alpkogel takmer do nadmorskej výšky 1 300 metrov, aj s appendixom – odbočkou na vyhliadkový bod nad dolinou Schlaggraben (1 118 m n.m.), spolu má 7,8 kilometra, prevýšenie asi 250 metrov.

Pravidelne býva udržiavané aj bežecký okruh zo sedla Feistritzsattel (1 298 m n.m.) na Dreilendereck (1 560 m n.m.) a späť po hrebeni Rabenkropf, z ktorého sú nádherné výhľady na Stuhleck, Raxalpe a ďalšie pohoria za nimi smerom na západ. Pred troma rokmi bola obvykle udržiavaná zo sedla Feistritzsattel na Dreilendereck len jedna trasa - priame kratšie stúpanie zo sedla na vrchol. Okruh má spolu 9,4 kilometra, prevýšenie cca 300 metrov.

Úsek Feistritzerschweig (1 438 m n.m.) – Kampsteinerschwaig (1 400 m n.m.) sa pred troma rokmi dal ísť len jednou cestou po hrebeni cez Frauenalpe (1 458 m n.m.), teraz býva vyratrakovaná aj zvážnica popod hrebeň a vrchol Frauenalpe. Táto trasa je viac bežecká, schovaná v lese a menej náročná ako trasa po hrebeni cez vrchol.

Autori: Jozef Oravec, Vladimír Ješko

Súvisiace články

Wechsel – Semmering – Panoramaloipe I.
Wechsel – Semmering – Panoramaloipe II.

Panoramaloipe – spojenie s Johanesloipe 18/12/14 12:33 6 príspevkov

Príbeh Začarovaná dedina Hovorím nemenovanej dedine začarovaná preto, že temer vždy, keď ju navštívim, prihodí sa mi niečo nepríjemné alebo zvláštne. Natoľko zvláštne, že som sa rozhodol so svojimi príhodami zveriť aj vám. Teraz, na prelome rokov, je na to vhodná doba. 05/01/18 Vladimír Ješko Príbehy
Príbeh V Mekke slovenského bežkovania Závislosť niektorých ľudí na bežkovaní sa dá porovnať so závislosťou na alkohole alebo so závislosťou na iných omamných látkach. Možno to robí dobrá partia, možno skutočnosť, že endorfíny šťastia sa pri nižších teplotách a rovnomernom zaťažení svalových partií celého tela – ku ktorému pri bežkovaní dochádza – vyplavujú do krvi ľahšie. Platí to najmä, keď sa dostanete bežkovať na niekoľko dní do Kremnických vrchov, najlepšie s ubytovaním priamo na Skalke. 05/02/15 Vladimír Ješko Príbehy
Príbeh Bežkári malokarpatskí Malé Karpaty sa ponukou svojich bežkárskych trás určite vyrovnajú aj Kremnickým vrchom. To nehovorím len preto, že posledných 30 rokov žijem v Bratislave, ale najmä preto, že obstojne poznám aj ostatné bežkárske lokality na Slovensku. V porovnaní s terénmi okolo Skalky však Malé Karpaty majú jednu veľkú nevýhodu – nízku nadmorskú výšku a s tým súvisiaci nedostatok snehu v teplých zimách. 30/01/15 Vladimír Ješko Príbehy

Podcast O Geocachingu s Matúšom Morongom Geocaching je hra založená na hľadaní skrýš pomocou GPS. Pôvodne išlo o malú komunitnú záležitosť, museli ste totiž mať GPS prístroj, ktorý nebol práve lacný. Tak sa ku Geocachingu dostávali najmä turisti, ktorí mali takýto prístroj kvôli navigácii v horách. Zásadnejší prienik do mainstreamu prišiel s nástupom smartfónov. V dvanástej epizóde podcastu HIKING.SK sme sa rozprávali s Matúšom Morongom, našim autorom. Je dlhoročným kešerom, aktuálne pôsobí ako reviewer a medzi kešermi je známy pod nickom Rikitan. dnes Ľubomír Mäkký Rozhovory
Recenzia Bridgedale Stormsock – nepremokavé cykloponožky Jesenné obdobie nemusí znamenať koniec cyklosezóny, ak sa cyklista dobre vystrojí. Pokiaľ sa vám však nechce kupovať nové tretry, máte v zásade dve možnosti, ako ochrániť nohy pred chladom a vodou. Jednou sú nepremokavé návleky, druhou nepremokavé ponožky. Druhú menovanú možnosť som vyskúšal s ponožkami Bridgedale Stormsock v strednej hrubej verzii. dnes Ľubomír Mäkký Obutie
Ferrata Dolomity – Cascata Rio di Fanes Dolomity sú jedno z mojich obľúbených miest a nikdy dlho neváham, keď je možnosť sa tam vrátiť. Tento rok som ich navštívil dvakrát a zakaždým sa dostala do programu aj turisticko-ferratová prechádzka v oblasti Province of Belluno. Príjemný a relaxačný okruh s prechodom okolo vodopádov Cascate di Fanes je spojený s lezením cez ferraty, ktoré sú vybudované pri oboch veľkých vodopádoch. včera Michal Mikuláš Zaistené cesty (via ferrata, klettersteig)