Útulňa pod Čierťažou

16.12.05
Novšia turistická útulňa stojaca v Národnom parku Poloniny na hlavnom hrebeni Bukovských vrchov. Malá chatka stojí na okraji horskej poľany – poloniny Čierťaž v sedle pod Čierťažou. Správa NP vyhradila priestor sedla na legálne táborenie. Útulňa má výhodnú polohu počas hrebeňovky horstva.

Turistická útulňa v sedle pod Čierťažou je našou najvýchodnejšou útulňou. A jej umiestnenie má ešte jednu zaujímavosť. Stojí na hranici úmorí Čierneho a Baltského mora. Leží len niekoľko metrov od štátnej hranice pri hraničnom kameni (pätníku) č. 9. Priestor poloniny Čierťaž otvára pohľad na Západné Beskydy v Poľsku s masívom Puszcza Bukowa. Pred útulňou je veľké ohnisko s drevenými lavicami a stolmi vhodné na občerstvenie počas túry či posedenie pri večernom ohníku. V bukovej hore cca 100 m za útulňou je podľa významovej značky „prameň“ v svahu masívne skalami upravený výdatný prameň.

- od vrcholu Čierťaž (rázcestník) zostupom po červenej hrebeňovej značke smer Rabia skala za 0.20 h,
- od vyhliadky Rabia skala (rázcestník) po červenej hrebeňovej značke za 1.20 h smer Čierťaž,
- z obce Nová Sedlica (bus) po zelenej značke cez rázcestie Pod Príkrym a sedlo pod Príkrym na Čierťaž za 3.10 h,
- z obce Nová Sedlica (bus) po žltej značke cez rázc. Pod Príkrym a lúku Medovej baby (rybník, vodopád, socha a dobový včelín) na Riabu skalu za 3.10 h,
- z obce Nová Sedlica (bus) po červenej značke cez Kýčeru, Stužicu a Kremenec na Čierťaž za 5.00 h,
- z obce Runina (bus) po zelenej značke cez Tri studničky, poloninu Ďurkovec na Rabiu skalu za 3.00 h.

Popis objektu

Útulňa má zrubovú konštrukciu s trojuholníkovým priečelím. Podlahu tvorí udupaná hlina. Vstup do chatky je bez uzatváracích dverí. Interiér je jednoducho a účelne riešený. Na nízkych obvodových stenách sú pripevnené dve drevené postranné široké lavice na sedenie a na spanie pre 4 ľudí, nad ktorými sú dlhé úzke poličky. V strede je veľký drevený stôl. Ďalší 3 turisti sa zložia na prični v štítovej časti doskovej strechy, kde je malé okno. Celková kapacita útulne je 7 nocľažníkov s vlastným spacákom a karimatkou. V prípade núdze sa dá využiť stôl pre jedného turistu nižšieho vzrastu. Lúčny priestor okolo útulne je v Návštevnom poriadku Národné parku Poloniny vyčlenený pre stanovanie a zakladanie ohňa.

Obratní hospodári

Špecifickými hospodármi útulne sú obratné a zvedavé plchy. Je potrebné si pred nimi starostlivo odložiť na noc všetky veci a hlavne potraviny do batohu a ten poriadne uzatvoriť. Batohy odporúčam zavesiť na trám nad vstup, ktorý je dostatočne nedostupný pre plchy. Určite zažijete mnoho veselých a nezabudnuteľných zážitkov s „malými obyvateľmi“, tak ako ja. Príjemnú zábavu.

Autori fotografií: Tomáš Trstenský a Mária Majdová

Útulňa pod Čierťažou 04/11/18 22:34 19 príspevkov

Túra Prečo rastie deväť sekvojovcov pri Novej Bani Cez prázdniny mnohí balia kufre a mieria za hranice všednej každodennosti. Merajú dlhé cesty a precestujú pol sveta, aby videli jeho divy. Čuduj sa svete aj na krpatom Slovensku máme tiež mnohé kuriozity, divy a unikáty. Netreba cestovať stovky či viac kilometrov. Netreba ani vracať ľudom Slovensko. Stačí sa lepšie pozrieť za vlastné humná a poriadne sa rozhliadnuť. Objavíme mnoho zaujímavostí, ktoré nás doslova zaskočia. 02/08/19 Tomáš Trstenský Pohronský Inovec, Vtáčnik, +
Recenzia Zakarpatí - Sprievodca bývalou Podkarpatskou Rusou Podkarpatská Rus sa presne pred 100 rokmi (1919) stala súčasťou Československa, odkedy začali vychádzať výpravné cestopisy o kraji pod Východnými Karpatami. Klub československých turistov začal zakladať na Podkarpatsku svoje odbory, budovať značené chodníky a stavať horské chaty. Aby prilákali výletníkov z ostatných častí republiky, boli vydávaní knižní sprievodcovia po podkarpatských horách i obciach. 24/07/19 Tomáš Trstenský Mapy a knihy
Útulňa Chatka Zigovka Milú a výborne zariadenú lesnú chatku som objavil úplnou náhodou. Išiel som pozrieť kamaráta do Hornej Marikovej pešo cez hory a tu sa tesne pod horským sedlom vrchu Zigov (Milechovská Kýčera) ukázal medzi stromami nový zrub. Keďže bol blízko modrej značky, tak som si ho išiel pozrieť. O to väčšie bolo prekvapenie, že je voľne prístupný. 20/07/19 Tomáš Trstenský Javorníky

Recenzia Fjällräven Keb – trekingová bunda Má výstredný dizajn, netradičnú materiálovú skladbu, svojou funkčnosťou sa najviac podobá softshellkám a je súčasťou setu s rovnomennými trekingovými nohavicami. Výrobca ju označuje za letnú, no treba poznamenať, že leto myslí švédske. U nás je vhodná skôr do prechodných období jari a jesene, keďže však nie je nepremokavá, nesmie pršať. Môže však poriadne fúkať, na čo má aj prispôsobenú špeciálnu kapucňu. Pre túto sezónu bola aktualizovaná podobne ako nohavice Keb. dnes Ľubomír Mäkký Oblečenie
Reportáž S Mišom Diviakom o citlivom hospodárení v lese Súčasťou Strednej odbornej školy lesníckej v Banskej Štiavnici sú aj školské lesy Kysihýbel, ktoré slúžia budúcim lesníkom na praktické vyučovanie. Vedúcim školských lesov je Mišo Diviak, lesník, učiteľ a náš dlhoročný autor. Prešli sme sa po zrekonštruovanom náučnom chodníku Kysihýbel a hovorili nielen o tom, ako sa hospodári v tunajších lesoch, ale aj v lesoch všeobecne. včera Soňa Mäkká Reportáže
Túra Z Luhačovíc k Vlárskemu priesmyku Keď som písal príspevok z vlaňajšieho putovania Tri dni Valašskom z Luhačovíc do Ostravice a hľadal som prijateľnú formu záveru článku, zvolil som jeden slovný obrat. O trase, čo kamsi pokračuje a čo skadesi prišla. Bol to aj, ako som si následne uvedomil, určitý verejný prísľub. A záväzky je potrebné v slušnej spoločnosti plniť. Takže došlo aj na spoznanie neznámeho „skadesi“. Červenou značkou z Luhačovického Zálesí na východ, k juhovýchodnému rohu Valašska. 14/10/19 Vladimír Mikuš Česko

Útulňa pod Čierťažou 04/11/18 22:34 19 príspevkov
    • Bukovské vrchy: sedlo pod Čierťažou na hlavnom hrebeni na poľane (polonine) cca 20 m od rázcestníka na slovenskej strane hrebeňa, útulňa je viditeľná priamo z červenej hrebeňovej značky
    • Kapacita útulne je 7 ľudí. Na prízemní pre 4 ľudí na laviciach pri stene okolo stola a na poschodí resp. prični pre 3 ľudí. Spací vak a karimatka sú nutné.
    • celoročná bez hospodára (bez vykurovacieho telesa)
    • skalami upravený výdatný prameň pod útulňou po významovej turistickej značke „prameň“ cca 100 m od útulne v lese (smer juh)
    • najbližšia autobusová zastávka v Novej Sedlici
    • veľké ohnisko pred útulňou s lavicami a stolmi, dostatok miesta pre stany, bez latríny