Búda Bývalá búda pod Prednou hoľou

Na hranici Nízkych Tatier a Slovenského raja som počas mojich potuliek objavil búdu, ktorá spoľahlivo umožní prenocovanie aj väčšej skupine turistov, alebo poslúži ako úkryt pred nepohodou počasia. A keďže východne od Kráľovej hole niet žiadnej verejnej turistickej chaty, existencia tejto búdy určite poteší veľkú časť turistickej verejnosti.

Nízke Tatry – východná časť, pod vrchom Predná hoľa, nad obcou Vernár
1310 m n. m.
dĺžka: 20.22064 ° VD
6 – 8 osôb
Celoročne, bez hospodára
Bez vodného zdroja
Spojenie
Červená značka - z obce Vernár za 1 1/2 hod., zo Smrečinského sedla za 3/4 hod.
Dalšie info
Pekné okolie
Zrušené od
augusta 2016

Búda sa nachádza vo východnej časti Nízkych Tatier, pod vrcholom Prednej hole, nad obcou Vernár. Leží priamo na trase červenej značky, ktorá spája dôležité rázcestie - Smrečiské sedlo s dedinou Vernár. Cesta k búde trvá z Vernára približne hodinu a pol a zo Smrečinského sedla asi štyridsaťpäť minút.

Opis objektu a možnosti nocľahu

Objekt predstavuje drevená zrubová stavba o rozmeroch približne 2,5 x 4 m, ktorá je zastrešená pultovou strechou. Do priečelia je situované veľké okno, ktoré osvetľuje celý interiér. Vstupný otvor bez dverí sa nachádza v južnej stene. Podlaha je vybudovaná z masívnych dosiek. V interiéri sa nachádza mohutný stôl a dve lavice. Stôl sa dá použiť ako pričňa. V tejto stavbe sa pohodlne vyspí vo vlastných spacích vakoch a na karimatkách až osem ľudí. Treba mať však na pamäti, že v čase silného bočného vetra či dažďa je nutné utesniť veľké okno a otvor bez dvier celtou alebo PVC fóliou. K západnej stene prilieha ešte malý objekt prístavby, ktorý bol v čase mojej návštevy zaplnený odpadom.

Voda a okolie

Aj keď je na mape v okolí naznačený prameň, mne sa ho v teréne nepodarilo nájsť. Spoľahlivý vodný zdroj sa nachádza asi 350 metrov západne a predstavuje ho horný tok potoka Mlynica, ktorý križuje lesná cesta vedúca sem od búdy. Z okolia treba spomenúť hlavne vrchol Prednej hole, odkiaľ sú výborné výhľady a samozrejme blízke Smrečinské sedlo s malebnou prírodou.

Búda Chatrč pod Hrádkom

Na lokálnych trasách západným Podpoľaním veľa možností na skrytie sa niet. Ale iste poteší znalosť búdy pod Hrádkom, ktorá by mohla poslúžiť nielen ako úkryt pred dažďom, ale aj …