Bývalá búda pod Prednou hoľou

14.01.11 → posledná aktualizácia: 05.08.16
Na hranici Nízkych Tatier a Slovenského raja som počas mojich potuliek objavil búdu, ktorá spoľahlivo umožní prenocovanie aj väčšej skupine turistov, alebo poslúži ako úkryt pred nepohodou počasia. A keďže východne od Kráľovej hole niet žiadnej verejnej turistickej chaty, existencia tejto búdy určite poteší veľkú časť turistickej verejnosti.
Pozor, objekt je od augusta 2016 nepoužiteľný. Pri plánovaní túr s ním nerátajte!

Búda sa nachádza vo východnej časti Nízkych Tatier, pod vrcholom Prednej hole, nad obcou Vernár. Leží priamo na trase červenej značky, ktorá spája dôležité rázcestie - Smrečiské sedlo s dedinou Vernár. Cesta k búde trvá z Vernára približne hodinu a pol a zo Smrečinského sedla asi štyridsaťpäť minút.

Opis objektu a možnosti nocľahu

Objekt predstavuje drevená zrubová stavba o rozmeroch približne 2,5 x 4 m, ktorá je zastrešená pultovou strechou. Do priečelia je situované veľké okno, ktoré osvetľuje celý interiér. Vstupný otvor bez dverí sa nachádza v južnej stene. Podlaha je vybudovaná z masívnych dosiek. V interiéri sa nachádza mohutný stôl a dve lavice. Stôl sa dá použiť ako pričňa. V tejto stavbe sa pohodlne vyspí vo vlastných spacích vakoch a na karimatkách až osem ľudí. Treba mať však na pamäti, že v čase silného bočného vetra či dažďa je nutné utesniť veľké okno a otvor bez dvier celtou alebo PVC fóliou. K západnej stene prilieha ešte malý objekt prístavby, ktorý bol v čase mojej návštevy zaplnený odpadom.

Voda a okolie

Aj keď je na mape v okolí naznačený prameň, mne sa ho v teréne nepodarilo nájsť. Spoľahlivý vodný zdroj sa nachádza asi 350 metrov západne a predstavuje ho horný tok potoka Mlynica, ktorý križuje lesná cesta vedúca sem od búdy. Z okolia treba spomenúť hlavne vrchol Prednej hole, odkiaľ sú výborné výhľady a samozrejme blízke Smrečinské sedlo s malebnou prírodou.

Bývalá búda pod Prednou hoľou 05/08/16 12:16 12 príspevkov

Prístrešok Táborisko v sedle Tri kamene (U Tří kamenů) Odkedy som v roku 2007 objavil čaro Žalostínskej vrchoviny, chodievam sem veľmi rád. Páči sa mi tunajšia mäkko modelovaná krajina, kde sa striedajú lesy s lúkami posiatymi kopanicami. V jednej takejto osade mávam dosť často základný tábor, z ktorého vyrážam na viacdňové potulky. Počas jednej z nich som sa dostal do sedla Tri kamene. Tu, priamo v sedle, sa nachádza výborné miesto na táborenie. Okrem toho tu stojí menší prístrešok, ktorý rozširuje možnosť nocľahu v oblasti. 17/03/18 Anton Zahradník Biele Karpaty
Túra Žiar nad Hronom – Banská Štiavnica – Kozelník Pôvodne som tadiaľto vôbec nechcel ísť. V pláne som mal vander dakde inde, ďaleko a vysoko. Nakoniec ma ale súhra náhod a okolností prinútila zmeniť plány. A keďže sa Štiavnické vrchy nedávno stali mojím novým domovským pohorím, rozhodol som sa necestovať nikam a vyraziť si po známych aj menej známych chodníkoch v sopečných horách. 10/03/18 Anton Zahradník Štiavnické vrchy
Extra Nová rozhľadňa na Malom Lubíne Začiatkom januára som sa v rámci mojich hradologických aktivít dostal do oblasti Hornej Nitry. Tu som bádal po niekoľkých opevnených stredovekých lokalitách v okolí Nitrice a Zemianskych Kostolian. Obe sídla oddeľuje podcelok Strážovských vrchov – masív Drieňov, ktorým prechádza turistický chodník spájajúci Hornú Nitru s Vestonickou dolinou. Ja som sa po tomto chodníku presúval, no a na Malom Lubíne som „objavil“ novú rozhľadňu, o ktorej som doposiaľ nechyroval. Preto som sa rozhodol, zvesť o jej existencii rozšíriť medzi turistickú verejnosť. 07/03/18 Anton Zahradník Správy

Túra Západné Javorníky: Čertov – Vysoká nad Kysucou Východnú časť Javorníkov v okolí Čadce som pochodil vo všetkých ročných obdobiach, pešo, na snežniciach alebo aj na bicykli. Západnú časť, tvoriacu hranicu SR a ČR, som poznal len z lyžovačky na Čertove. Túto osadu Lazov pod Makytou som zvolil ako východisko hrebeňovej túry najmä z dopravných dôvodov – keď piatok bol zároveň sviatkom Sv. Cyrila a Sv. Metoda a autobus z Púchova ideálne nadväzoval na skorý rýchlik z Bratislavy. dnes Peter Straka Javorníky
Prístrešok Rokoš Ďalšiu možnosť úkrytu pri potulkách Strážovskými vrchmi ponúka prístrešok, vybudovaný pár metrov od vrcholu Rokoša. Jeho výhodou je, že má vytvorený v podkroví priestor pre zopár nocľažníkov (hoci možnosť nocľahu je limitovaná neprítomnosťou vodného zdroja v okolí). včera Michal Bukvai Strážovské vrchy
Ferrata Ferrata Dve veže v Liptovských Revúcach Postupne aj na Slovensku pribúdajú zaistené cesty via ferrata. Nový prírastok k tomuto populárnemu sprístupneniu skál nehorolezcom pribudol na Liptove, neďaleko Nižnej Revúcej na skale nad Záhorovom. Dostal pomenovanie "Dve veže" a krátko pred oficiálnym otvorením sme ho vyskúšali spolu s asi tuctom iných ferratistov z okolia. 16/08/19 Ľubomír Mäkký Zaistené cesty (via ferrata, klettersteig)

Bývalá búda pod Prednou hoľou 05/08/16 12:16 12 príspevkov
    • Nízke Tatry – východná časť, pod vrchom Predná hoľa, nad obcou Vernár
      dĺžka: 20.22064 ° VD
    • 6 – 8 osôb
    • Celoročne, bez hospodára
    • Bez vodného zdroja
    • Červená značka - z obce Vernár za 1 1/2 hod., zo Smrečinského sedla za 3/4 hod.