Lesný zrub Ganiarka

11. 03. 2011
Lesný zrub Ganiarka sa nachádza na horskom chrbáte Ganiarka v Starohorských vrchoch. Leží na križovatke tvrdých lesných ciest blízko zaniknutej baníckej osady Piesky na polceste medzi Špaňou Dolinou a Starými Horami. Kedysi Ganiarku pretínala bočná vetva trate úzkokoľajnej Starohorskej lesnej železnice z Uľanky cez osady Piesky a Richtárová.

- z baníckej obce Špania Dolina (bus) cez Katrenku po modrej značke (vhodná na horský bicykel aj bežky) za cca 1 hodinu,
- zo Starých Hôr (bus) cez Zelenú dolinu a bývalú banícku osadu Piesky po modrej značke (vhodná na horský bicykel aj bežky) za cca 1.20 h,
- z osady Polkanová, časť Starých Hôr (bus, vlak Uľanka) spleťou neprehľadných zvážnic (neznačené) za cca 1,5 hodiny,
- zo sedla Šachtička (horský hotel, lyžiarske stredisko, parkovisko) po neznačenej tvrdej lesnej ceste (vhodná na horský bicykel aj bežky) cez sedlo Dolný Šturec a po traverzovej zvážnici (neznačené) okolo vrchu Glezúr na Ganiarku za cca 1,5 hodinu,
- zo sedla Horný Šturec (hrebeňovka Donovaly – Banská Bystrica) po žltej značke do sedla Dolný Šturec a po traverzovej zvážnici (neznačené) okolo vrchu Glezúr na Ganiarku za cca 1.15 h.

Chatu Ganiarka tvorí uzamknutý viacpriestorový zrubový domec s prístupnou verandou. V 90-tych rokoch objekt chátral a bol odomknutý. V posledných rokoch sa zrub dočkal opravy a je zabezpečený neželanému vstupu cudzích osôb. Pre okoloidúcich turistov môže poslúžiť na oddych vonkajšie posedenie pri stole s lavicami. V nečase môže padnúť vhod úkryt v zastrešenej verande, kde je takisto stôl s lavičkou. V prípade núdze môže na drevenej podlahe verandy prenocovať 6 nocľažníkov vo vlastnom spacom vaku s karimatkou. Tesne za chatou stojí nová drevená latrína. Pred objektom je upravené ohnisko. Z odlesnenej vyvýšeniny nad zrubom sa otvára pekný polkruhový výhľad na juhovýchodnú časť Veľkej Fatry s hrebeňom Japeňa, Krížnou a bralom Majerovej skaly, na priľahlú Starohorskú dolinou a Starohorské vrchy.

K prameňu Zlatého potoka treba ísť spred zrubu na severozápadnú zvážnicu (smer Staré Hory). Po 15-20 metroch odbáča prudko doľava chodník cez malinčie. Približne 15 metrov od odbočky je studnička s výbornou veľmi chladnou vodou.

Lesný zrub Ganiarka 31/08/17 20:07 6 príspevkov

Túra Zaniknuté dediny (8) – Dubník V súvislosti s ťažbou nerastného bohatstva neustále vznikajú i zanikajú ľudské sídla. Na území Slovenska bola v minulých storočiach intenzívna ťažba prevažne rudného bohatstva. S baníckou činnosťou na našom území vzniklo viacero baníckych osád. Mnoho ich zaniklo, ale medzi bývalými baníckymi kolóniami má výsostnú pozíciu osada Dubník. 23/07/20 Tomáš Trstenský Slanské vrchy
Názor Petícia: Do prírody cez betónové koridory? Nie! Králikárne versus vilové štvrte alebo zeleň hneď za panelákmi proti vyasfaltovaným koridorom pomedzi múry satelitných ulíc. Obyvatelia banskobystrického sídliska Fončorda nesúhlasia s rozsiahlou výstavbou rodinných domov v prírode hneď nad mestom.  20/06/20 Tomáš Trstenský Iné
Túra Zaniknuté dediny (7) – Ipeľský Potok a Hámor V západnej časti Slovenského rudohoria boli v druhej polovici 20. storočia vybudované tri vodné nádrže, aby zásobovali obyvateľstvo Juhoslovenskej kotliny pitnou vodou. Ide o vodárenské nádrže Hriňová, Klenovec a Málinec. Výstavba všetkých troch vodných diel si vyžiadala obmedzenie hospodárskych aktivít ľudí v údoliach, ale väčší presun obyvateľstva si vyžiadalo vybudovanie VN Málinec. 10/06/20 Tomáš Trstenský Stolické vrchy, Veporské vrchy

VHT Ennstaler Alpen – Kreuzmauer Gesäuse je v mojich očiach najkrajším národným parkom Rakúska. Vápencové hory nie sú príliš vysoké, sú však poriadne divoké. Hrebene pohoria sú pre bežného turistu neschodné, hoci ich časti sa prejsť dajú. Vlani som prešiel z Malého na Veľký Pyhrgas, nuž a tento rok som chcel prejsť z Frauenscharte na Kreuzmauer. Problém bol v tom, že sa mi to nepodarilo. Napriek tomu bola prechádzka atraktívna. Myslím, že to bola najkrajšia túra, akú som túto sezónu v Rakúsku prešiel. dnes Martin Knor Svet
Túra Ihla a Čierna hora - okruh z Ihlian Moja mienka o Levočských vrchov bola, že sú rozsiahle, vhodné na bicykel, takmer bez značenia a kam sa človek pozrie, vidí holinu. Z toho plynul môj doterajší nezáujem ako pešiaka. Napriek tomu mi pri pohľade z Tatranskej Lomnice nedal spať jeden výrazný vcholček “Levočákov”. včera Roman 'Bazin' Matkovčík Levočské vrchy
Túra Na Starý plášť s dieťaťom Starý plášť je neznačený kopec neďaleko červenej malokarpatskej hrebeňovky (Štefánikova magistrála). Len tak na mape by ma asi neupútal, no po zapnutí vrstvy fotiek je jasné, že stojí za návštevu. Po ceste je tiež známa jaskyňa Deravá skala. 18/10/20 Soňa Mäkká Malé Karpaty

Lesný zrub Ganiarka 31/08/17 20:07 6 príspevkov
    • Starohorské vrchy: horský chrbát Ganiarka nad zaniknutou baníckou osadou Piesky
    • zastrešená veranda pre 6 ľudí s vlastným spacákom a karimatkou
    • súkromná chata s otvorenou verandou
    • Studnička Zlatého potoka je pod SZ zvážnicou (smer Staré Hory), od zrubu 15-20 m po ceste je odbočka k prameňu cez malinčie (15 m)
    • Staré Hory (bus) - Piesky (modrá značka) - Ganiarka
    • latrína, ohnisko, drevené posedenie