Lesný zrub Ganiarka

11.03.11
Lesný zrub Ganiarka sa nachádza na horskom chrbáte Ganiarka v Starohorských vrchoch. Leží na križovatke tvrdých lesných ciest blízko zaniknutej baníckej osady Piesky na polceste medzi Špaňou Dolinou a Starými Horami. Kedysi Ganiarku pretínala bočná vetva trate úzkokoľajnej Starohorskej lesnej železnice z Uľanky cez osady Piesky a Richtárová.

- z baníckej obce Špania Dolina (bus) cez Katrenku po modrej značke (vhodná na horský bicykel aj bežky) za cca 1 hodinu,
- zo Starých Hôr (bus) cez Zelenú dolinu a bývalú banícku osadu Piesky po modrej značke (vhodná na horský bicykel aj bežky) za cca 1.20 h,
- z osady Polkanová, časť Starých Hôr (bus, vlak Uľanka) spleťou neprehľadných zvážnic (neznačené) za cca 1,5 hodiny,
- zo sedla Šachtička (horský hotel, lyžiarske stredisko, parkovisko) po neznačenej tvrdej lesnej ceste (vhodná na horský bicykel aj bežky) cez sedlo Dolný Šturec a po traverzovej zvážnici (neznačené) okolo vrchu Glezúr na Ganiarku za cca 1,5 hodinu,
- zo sedla Horný Šturec (hrebeňovka Donovaly – Banská Bystrica) po žltej značke do sedla Dolný Šturec a po traverzovej zvážnici (neznačené) okolo vrchu Glezúr na Ganiarku za cca 1.15 h.

Chatu Ganiarka tvorí uzamknutý viacpriestorový zrubový domec s prístupnou verandou. V 90-tych rokoch objekt chátral a bol odomknutý. V posledných rokoch sa zrub dočkal opravy a je zabezpečený neželanému vstupu cudzích osôb. Pre okoloidúcich turistov môže poslúžiť na oddych vonkajšie posedenie pri stole s lavicami. V nečase môže padnúť vhod úkryt v zastrešenej verande, kde je takisto stôl s lavičkou. V prípade núdze môže na drevenej podlahe verandy prenocovať 6 nocľažníkov vo vlastnom spacom vaku s karimatkou. Tesne za chatou stojí nová drevená latrína. Pred objektom je upravené ohnisko. Z odlesnenej vyvýšeniny nad zrubom sa otvára pekný polkruhový výhľad na juhovýchodnú časť Veľkej Fatry s hrebeňom Japeňa, Krížnou a bralom Majerovej skaly, na priľahlú Starohorskú dolinou a Starohorské vrchy.

K prameňu Zlatého potoka treba ísť spred zrubu na severozápadnú zvážnicu (smer Staré Hory). Po 15-20 metroch odbáča prudko doľava chodník cez malinčie. Približne 15 metrov od odbočky je studnička s výbornou veľmi chladnou vodou.

Lesný zrub Ganiarka 31/08/17 20:07 6 príspevkov

Túra Prečo rastie deväť sekvojovcov pri Novej Bani Cez prázdniny mnohí balia kufre a mieria za hranice všednej každodennosti. Merajú dlhé cesty a precestujú pol sveta, aby videli jeho divy. Čuduj sa svete aj na krpatom Slovensku máme tiež mnohé kuriozity, divy a unikáty. Netreba cestovať stovky či viac kilometrov. Netreba ani vracať ľudom Slovensko. Stačí sa lepšie pozrieť za vlastné humná a poriadne sa rozhliadnuť. Objavíme mnoho zaujímavostí, ktoré nás doslova zaskočia. 02/08/19 Tomáš Trstenský Pohronský Inovec, Vtáčnik, +
Recenzia Zakarpatí - Sprievodca bývalou Podkarpatskou Rusou Podkarpatská Rus sa presne pred 100 rokmi (1919) stala súčasťou Československa, odkedy začali vychádzať výpravné cestopisy o kraji pod Východnými Karpatami. Klub československých turistov začal zakladať na Podkarpatsku svoje odbory, budovať značené chodníky a stavať horské chaty. Aby prilákali výletníkov z ostatných častí republiky, boli vydávaní knižní sprievodcovia po podkarpatských horách i obciach. 24/07/19 Tomáš Trstenský Mapy a knihy
Útulňa Chatka Zigovka Milú a výborne zariadenú lesnú chatku som objavil úplnou náhodou. Išiel som pozrieť kamaráta do Hornej Marikovej pešo cez hory a tu sa tesne pod horským sedlom vrchu Zigov (Milechovská Kýčera) ukázal medzi stromami nový zrub. Keďže bol blízko modrej značky, tak som si ho išiel pozrieť. O to väčšie bolo prekvapenie, že je voľne prístupný. 20/07/19 Tomáš Trstenský Javorníky

MTB Okolo Vršatca z Ilavy Severnú časť Bielych Karpát som navštívil viackrát, zväčša ako peší turista. Tentokrát som sa sem vrátil na bicykli, nakoľko ma inšpiroval článok v Krásach Slovenska (č. 9 - 10 / 2019), kde mal názov "K bradlovej kráse". No a po prejdení trasy ju taktiež odporúčam. dnes Milan Kiac Biele Karpaty
Podcast Pacific Crest Trail s Filipom Valúchom (trojdielna miniséria) AKTUALIZOVANÉ – Diaľkové trasy sú dnes populárne. Nedávno sme sa v HIKING podcaste rozprávali s Julkou, ktorá prebehla Cestu hrdinov SNP za 12 dní. Teraz vám v trojdielnej podcastovej minisérii spolu s Filipom Valúchom predstavíme 4265 kilometrov dlhú Pacifickú hrebeňovku, tzv. PCT. Filip diaľkovú trasu z mexicko-americkej na kanadsko-americkú hranicu cez Kaliforniu, Oregon a Washington prešiel tento rok za 136 dní. 11/11/19 Ľubomír Mäkký Svet
Recenzia Tatry - turistický sprievodca Nová publikácia z vydavateľstva DAJAMA: Tatry Vysoké, Belianske, Západné z edície turistický sprievodca, ma oslovila pri poslednom love v kníhkupectve. Pri káve som si ju prelistovala a už nejaký čas je v našej tatranskej a turistickej knižnici. včera Daniela Mäkká Mapy a knihy

Lesný zrub Ganiarka 31/08/17 20:07 6 príspevkov
    • Starohorské vrchy: horský chrbát Ganiarka nad zaniknutou baníckou osadou Piesky
    • zastrešená veranda pre 6 ľudí s vlastným spacákom a karimatkou
    • súkromná chata s otvorenou verandou
    • Studnička Zlatého potoka je pod SZ zvážnicou (smer Staré Hory), od zrubu 15-20 m po ceste je odbočka k prameňu cez malinčie (15 m)
    • Staré Hory (bus) - Piesky (modrá značka) - Ganiarka
    • latrína, ohnisko, drevené posedenie