Prístrešok v sedle Lopoty

18.03.11
Na mojich potulkách po južnom okraji Slovenského raja som sa zatúlal do sedla Lopoty. Tu sediac na tráve ma stretli miestni poľovníci, ktorí ma po krátkej debate nakoniec priviedli k poľovníckej chate Kimpen nad sedlom. V jej tesnej blízkosti stojí prístrešok, ktorý sa dá využiť nielen na krátkodobý oddych, ale kde sa dá aj prenocovať počas túry v tejto časti Slovenského rudohoria. Som im veľmi vďačný, že mi ukázali toto miesto a verím, že jeho zverejnením na Hikingu nepríde k jeho devastácii alebo k zničeniu.

Prístrešok sa nachádza v najzápadnejšej časti Volovských vrchov na pomedzí pohorí Slovenského rudohoria: Stolické vrchy, Revúcka vrchovina a Spišsko-gemerský kras (Slovenský raj, južný okraj). Stavba je asi 300 metrov južne nad sedlom Lopoty. Sedlom prechádza žlto značená turistická trasa spájajúca mesto Dobšiná s oblasťou doliny rieky Hnilec v okolí obce Stratená.

Cesta z Dobšinej sem trvá približne dve hodiny. Z obce Stratená sa sem dostanete po modrej a žltej značke cez rázcestia Pod Henesovou I. a Pod Henesovou II. asi za dve hodiny. Od Dobšinskej Ľadovej jaskyne po žltej, červenej a opäť žltej značke cez rázcestie Nižná záhrada sem prídete za dve hodiny a pätnásť minút.

Samozrejme, dá sa sem dostať aj z iných smerov po značkovaných trasách, ale vždy sa musíte dostať k rázcestiu Pod Henesovou II., odkiaľ vedie do sedla žltá značka (smer Dobšiná). Keďže prístrešok nestojí priamo v sedle, ale nad sedlom, po príchode do sedla sa treba vybrať poľnou cestou, vedúcou západným smerom pod okrajom lesa. Po prejdení asi dvesto metrov treba odbočiť na nevýraznú poľnú cestu, vedúcu juhovýchodným smerom a po sto metroch prídete k stavbe prístreška. Treba ešte upozorniť, že prístrešok je situovaný do voľne prístupného areálu poľovníckej chaty Kimpen. To znamená, že pokiaľ budú v chate poľovníci, treba ich požiadať o povolenie k prespaniu.

Opis objektu a možnosti nocľahu

Prístrešok stojí na kamennej podmurovke, je drevenej zrubovej konštrukcie obdĺžnikového pôdorysu. Zastrešená je nepoškodenou vlnitou strešnou krytinou. Stena z dosiek chráni stavbu z celej východnej a z časti zo severnej strany, pričom ostatné časti (juh a západ) sú voľne otvorené do terénu. Okná ani dvere táto stavba nemá. Vo vnútri sa nachádzajú dva mohutné stoly, ktoré sa dajú použiť ako prične. K obvodovej konštrukcii sú pripevnené lavice nevhodné na nocovanie. Okrem toho sa tu nachádza ešte jeden malý stôl a mohutný murovaný krb. V čase mojej návštevy bolo v rohu poukladané palivové drevo. Podlahu tvorí drevená guľatina zapustená do podmurovky. Pokiaľ budete spať na podlahe, je nevyhnutné použiť karimatku. V objekte sa vcelku pohodlne vyspí až šesť osôb. V prípade silného južného a západného vetra či dažďa je vhodné umiestniť do otvorených stien celtu alebo PVC fóliu. Pred stavbou je situované ohnisko s lavicami.

Voda a okolie

V blízkosti prístreška sa žiaľ nenachádza žiaden vodný zdroj, takže sme odkázaní len na vodu, ktorú si sem donesieme. Najbližší potok nájdeme po trase žltej značky smerom k rázcestiu Pod Henesovou II.. Z blízkeho okolia prístreška sú veľmi pekné pohľady na Kráľovu hoľu a okolie, ktoré najmä na jeseň hýri farbami. V širšom okolí je mnoho krásnych a zaujímavých miest. Z nich stačí hádam len spomenúť oblasť vodnej nádrže Palcmanská Maša so Zejmarskou roklinou, ďalej dedinku Stratená so Stratenským kaňonom, Dobšinskú ľadovú jaskyňu a mnoho iných krajinársky hodnotných miest. Za návštevu určite stojí aj staré banské mesto Dobšiná.

Súvisiace odkazy

Obec Dedinky
Región Dedinky-Mlynky

Prístrešok v sedle Lopoty 21/03/11 10:39 4 príspevky

Prístrešok Táborisko v sedle Tri kamene (U Tří kamenů) Odkedy som v roku 2007 objavil čaro Žalostínskej vrchoviny, chodievam sem veľmi rád. Páči sa mi tunajšia mäkko modelovaná krajina, kde sa striedajú lesy s lúkami posiatymi kopanicami. V jednej takejto osade mávam dosť často základný tábor, z ktorého vyrážam na viacdňové potulky. Počas jednej z nich som sa dostal do sedla Tri kamene. Tu, priamo v sedle, sa nachádza výborné miesto na táborenie. Okrem toho tu stojí menší prístrešok, ktorý rozširuje možnosť nocľahu v oblasti. 17/03/18 Anton Zahradník Biele Karpaty
Túra Žiar nad Hronom – Banská Štiavnica – Kozelník Pôvodne som tadiaľto vôbec nechcel ísť. V pláne som mal vander dakde inde, ďaleko a vysoko. Nakoniec ma ale súhra náhod a okolností prinútila zmeniť plány. A keďže sa Štiavnické vrchy nedávno stali mojím novým domovským pohorím, rozhodol som sa necestovať nikam a vyraziť si po známych aj menej známych chodníkoch v sopečných horách. 10/03/18 Anton Zahradník Štiavnické vrchy
Extra Nová rozhľadňa na Malom Lubíne Začiatkom januára som sa v rámci mojich hradologických aktivít dostal do oblasti Hornej Nitry. Tu som bádal po niekoľkých opevnených stredovekých lokalitách v okolí Nitrice a Zemianskych Kostolian. Obe sídla oddeľuje podcelok Strážovských vrchov – masív Drieňov, ktorým prechádza turistický chodník spájajúci Hornú Nitru s Vestonickou dolinou. Ja som sa po tomto chodníku presúval, no a na Malom Lubíne som „objavil“ novú rozhľadňu, o ktorej som doposiaľ nechyroval. Preto som sa rozhodol, zvesť o jej existencii rozšíriť medzi turistickú verejnosť. 07/03/18 Anton Zahradník Správy

Túra Z Luhačovíc k Vlárskemu priesmyku Keď som písal príspevok z vlaňajšieho putovania Tri dni Valašskom z Luhačovíc do Ostravice a hľadal som prijateľnú formu záveru článku, zvolil som jeden slovný obrat. O trase, čo kamsi pokračuje a čo skadesi prišla. Bol to aj, ako som si následne uvedomil, určitý verejný prísľub. A záväzky je potrebné v slušnej spoločnosti plniť. Takže došlo aj na spoznanie neznámeho „skadesi“. Červenou značkou z Luhačovického Zálesí na východ, k juhovýchodnému rohu Valašska. dnes Vladimír Mikuš Česko
Túra Od zubačky z Tisovca cez Fabovu hoľu do Michalovej Na Muránsku planinu sme sa s priateľkou vybrali, aby sme konečne preturistikovali celý víkend. Aj napriek tomu, že sme nemali k dispozícii auto, a museli sme sa na planinu dopraviť spojmi, sme nakoniec naplánovali dve pekné trasy, ktoré sme boli schopní prejsť za dva dni, s tým že sa vieme dostať v nedeľu domov. Do toho všetkého sme ešte zakomponovali parný vláčik, ktorý práve počas víkendu išiel trasu sedlo Zbojská – Tisovec a späť. Pre počasie nehlásili žiadne pekné vyhliadky, ale to nehlásili ani týždeň predtým v Tatrách, a mali sme z toho peknú túru. Ako sa ukázalo, na Muráni sa nám počasie pomstilo aj za predchádzajúci víkend. včera Dominik Chňapko Muránska planina, Veporské vrchy
Správa Nový cykloturistický most cez Moravu pri Kopčanoch Dovoľujem si oznámiť turistickej a cyklistickej verejnosti, že nový most, spájajúci archeopark Mikulčice (Morava) a slovenskú časť predstavujúcu kostolík sv. Margity Antiochijskej pri Kopčanoch, je postavený a začína na ňom bežná prevádzka. 12/10/19 Boro Tomis Správy

Prístrešok v sedle Lopoty 21/03/11 10:39 4 príspevky
    • Slovenské rudohorie: pomedzie pohorí Stolické vrchy, Volovské vrchy, Revúcka vrchovina a Spišsko-gemerský kras (Slovenský raj)
    • 4 – 6 osôb
    • Celoročne, v prípade prítomnosti poľovníkov treba požiadať o povolenie k nocľahu
    • Bez vodného zdroja
    • Žltá značka, z rázc. Pod Hanesovou II. - 30 min., z Dobšinej - 2 hod.