Prístrešok Prístrešok v sedle Lopoty

Na mojich potulkách po južnom okraji Slovenského raja som sa zatúlal do sedla Lopoty. Tu sediac na tráve ma stretli miestni poľovníci, ktorí ma po krátkej debate nakoniec priviedli k poľovníckej chate Kimpen nad sedlom. V jej tesnej blízkosti stojí prístrešok, ktorý sa dá využiť nielen na krátkodobý oddych, ale kde sa dá aj prenocovať počas túry v tejto časti Slovenského rudohoria. Som im veľmi vďačný, že mi ukázali toto miesto a verím, že jeho zverejnením na Hikingu nepríde k jeho devastácii alebo k zničeniu.

Slovenské rudohorie: pomedzie pohorí Stolické vrchy, Volovské vrchy, Revúcka vrchovina a Spišsko-gemerský kras (Slovenský raj)
940 m n. m.
4 – 6 osôb
Celoročne, v prípade prítomnosti poľovníkov treba požiadať o povolenie k nocľahu
Bez vodného zdroja
Spojenie
Žltá značka, z rázc. Pod Hanesovou II. - 30 min., z Dobšinej - 2 hod.
Dalšie info
pekné okolie

Prístrešok sa nachádza v najzápadnejšej časti Volovských vrchov na pomedzí pohorí Slovenského rudohoria: Stolické vrchy, Revúcka vrchovina a Spišsko-gemerský kras (Slovenský raj, južný okraj). Stavba je asi 300 metrov južne nad sedlom Lopoty. Sedlom prechádza žlto značená turistická trasa spájajúca mesto Dobšiná s oblasťou doliny rieky Hnilec v okolí obce Stratená.

Cesta z Dobšinej sem trvá približne dve hodiny. Z obce Stratená sa sem dostanete po modrej a žltej značke cez rázcestia Pod Henesovou I. a Pod Henesovou II. asi za dve hodiny. Od Dobšinskej Ľadovej jaskyne po žltej, červenej a opäť žltej značke cez rázcestie Nižná záhrada sem prídete za dve hodiny a pätnásť minút.

Samozrejme, dá sa sem dostať aj z iných smerov po značkovaných trasách, ale vždy sa musíte dostať k rázcestiu Pod Henesovou II., odkiaľ vedie do sedla žltá značka (smer Dobšiná). Keďže prístrešok nestojí priamo v sedle, ale nad sedlom, po príchode do sedla sa treba vybrať poľnou cestou, vedúcou západným smerom pod okrajom lesa. Po prejdení asi dvesto metrov treba odbočiť na nevýraznú poľnú cestu, vedúcu juhovýchodným smerom a po sto metroch prídete k stavbe prístreška. Treba ešte upozorniť, že prístrešok je situovaný do voľne prístupného areálu poľovníckej chaty Kimpen. To znamená, že pokiaľ budú v chate poľovníci, treba ich požiadať o povolenie k prespaniu.

Opis objektu a možnosti nocľahu

Prístrešok stojí na kamennej podmurovke, je drevenej zrubovej konštrukcie obdĺžnikového pôdorysu. Zastrešená je nepoškodenou vlnitou strešnou krytinou. Stena z dosiek chráni stavbu z celej východnej a z časti zo severnej strany, pričom ostatné časti (juh a západ) sú voľne otvorené do terénu. Okná ani dvere táto stavba nemá. Vo vnútri sa nachádzajú dva mohutné stoly, ktoré sa dajú použiť ako prične. K obvodovej konštrukcii sú pripevnené lavice nevhodné na nocovanie. Okrem toho sa tu nachádza ešte jeden malý stôl a mohutný murovaný krb. V čase mojej návštevy bolo v rohu poukladané palivové drevo. Podlahu tvorí drevená guľatina zapustená do podmurovky. Pokiaľ budete spať na podlahe, je nevyhnutné použiť karimatku. V objekte sa vcelku pohodlne vyspí až šesť osôb. V prípade silného južného a západného vetra či dažďa je vhodné umiestniť do otvorených stien celtu alebo PVC fóliu. Pred stavbou je situované ohnisko s lavicami.

Voda a okolie

V blízkosti prístreška sa žiaľ nenachádza žiaden vodný zdroj, takže sme odkázaní len na vodu, ktorú si sem donesieme. Najbližší potok nájdeme po trase žltej značky smerom k rázcestiu Pod Henesovou II.. Z blízkeho okolia prístreška sú veľmi pekné pohľady na Kráľovu hoľu a okolie, ktoré najmä na jeseň hýri farbami. V širšom okolí je mnoho krásnych a zaujímavých miest. Z nich stačí hádam len spomenúť oblasť vodnej nádrže Palcmanská Maša so Zejmarskou roklinou, ďalej dedinku Stratená so Stratenským kaňonom, Dobšinskú ľadovú jaskyňu a mnoho iných krajinársky hodnotných miest. Za návštevu určite stojí aj staré banské mesto Dobšiná.