Svet Chorvátsko - Hvar pre zdravie

Človek navštevuje prímorské oblasti z rôznych dôvodov. Jeden z našich pre Chorvátsko bolo liečivé prostredie. Nie je liek ako liek. Taký, ktorý je najviac zblížený s prírodou, sme zažili na chorvátskom ostrove Hvar. Nepochybne stále platí, že minimálne navštevované miesta, historické námestia miest, vinice a olivy v strmých svahoch, čisté a priezračné more, ale i zátoky patria k dôvodom, prečo navštíviť Hvar v Jadranskom mori. Opakovaná dovolenka v Chorvátsku sa niesla v duchu stretnutia s tou vysoko energetickou medicínou.

1 deň
Chorvátsko: Jadranské more (Jadransko more) - ostrov Hvar
vlastné nápoje

Príjazd

Vráťme sa ešte na chvíľu k tomu, ako sa dostaneme na Hvar. Z chorvátskej pevniny zo Splitu do Starého Gradu, čo je dlhšia a drahšia cesta trajektom, alebo z Drveniku do Sučuraja, čo je kratšia a lacnejšia cesta, tiež trajektom. Je už na voľbe dovolenkárov, ktorú osadu alebo mestečko chcú navštíviť a podľa toho je vhodné zvoliť prístav.

Výstup na Sveti Nicola

Sveta Nedjelja – peć (jaskyňa) – Sveti Nicola – peć – Sveta Nedelja

Zvolili sme si pešiu trasu na najvyšší vrch ostrova. Povedal som si, že hore v planinách a kamenistých lúkach určite niečo zažijeme. Museli sme isť skoro ráno, teploty už po desiatej hodine bývali nepríjemné a to by sťažovalo výstup. Na Sveti Nicola (628 m n. m.) sme štartovali z malebnej rybárskej a vinárskej dedinky Sveta Nedjelja kolmo hore okolo viníc k jaskyni (peć) so svätyňou Panny Márie. Nad dedinkou je síce veľa chodníčkov, čo znepríjemňuje orientáciu, ale značenie tam nechýba. Už nad kostolíkom je značenie v podobe červených kruhov na domčekoch alebo aj smerová šípka k jaskyni. V úrovni jaskyne sa prechádza traverzom doľava a potom späť doprava, kde už vystúpite na planinu lúk, kamenných múrov a 360-stupňových výhľadov.

Ostáva vám ešte približne 30 minút na vrchol Sveti Nicola. Po ceste prechádzate okolo pár koní v kamennej ohrade, jednej vinice s vinárňou, neskôr okolo pozorovateľne požiarov a už ste tam. Obzerali sme koníky, vinice, kamenné múry, okolité výhľady na ostrovy Brač, Korčula, Vis. Pobrežie Hvaru a s ním meniace sa farby mora od pobrežia až po obzory. To všetko sme mali ako na tácke v podobe odmeny za skoré vstávanie. Cesta nám trvala približne hodinu a pol a to s nami boli aj menej zdatní turisti. Zostup trval asi hodinu.

Chlpaté a veľké

Keď sme schádzali z viníc do dediny, spoza vinice na nás vybehli dlhé chlpaté ušiská. Poviem vám, že som sa aj dobre zľakol. "To čo je?", povedal som nahlas. Chlpaté, veľké a len tak tam stojí a ani sa nepohne, dokonca žiadna mimika tváre a hýbanie krkom. Bolo asi deväť hodín ráno a museli ho tam priviazať domáci, keď šli obhospodarovať vinice skoro ráno.

Nikdy by som nepovedal, že somár vie vytvoriť toľko radosti. Stál tam tak nevinne, priviazaný šnúrou k múru a pozeral na nás. Najprv sme rozmýšľali, ako sa k nemu priblížiť, pohladkať ho a hlavne vyfotiť sa s ním. Rešpekt nás bližšie nepúšťal, no nakoniec sme prekonali neskúsenosť s týmto zvieraťom a pózovali sme tam s tým "liekom" asi desať minút. Najprv som ho pohladkal ja, potom zase kamarát. Chodili sme k nemu po jednom. Bola to taktika, aby sa z dvoch nevyplašil. No kto by nám uveril, že nás na Hvare pohryzol somár. Výborné spestrenie, povedal som si. Spokojne sme mohli zísť do nášho domčeka k moru.

Hvar

Podotýkam, že na Hvare, aspoň z našich skúseností, nikdy nepršalo viac ako pol dňa. Opakovane sa stávalo, že keď na pevnine pršalo a boli búrky, na Hvare ani chýru, ani slychu po daždi. Ak sa náhodou zamračilo, tak do pol dňa sa znovu vyjasnilo. Za spomenutie určite stojí aj množstvo cyklotrás, ktoré nájdete v stánkoch letovísk na vytlačených mapkách. Cyklotrasy s rôznymi obtiažnosťami a možnosťou výberu kvality cesty.

Ďalej určite stojí za to navštíviť neďalekú zátoku Lučišče s bielou plážou z malých kamienkov a s nádherne zelenomodrým čistým morom. A ak by vám ani to nestačilo, odporúčam zájsť na historické námestie mesta Hvar alebo menšieho mestečka Stari Grad. Tí aktívnejší tu nájdu aj lezecký a kanoistický relax u známeho Slováka. No odporúčam si v tomto prípade objednať ubytovanie vopred s dostatočným predstihom, lebo sa vám môže stať, že sa na skaly nedostanete.

Trpké domáce červené víno, zvláštnej chuti spojenej s morským vetrom, alebo ryby menom "Okaté", nalovené vlastnou šikovnosťou a ugrilované, vyštípaný nos a oči od soli, prečistené dýchacie cesty od mora a spomienky na zážitky určite patria k zdravému pobytu na tomto ostrove.