Prístrešok pod Čiernou horou

25.03.11
Ako už predo mnou napísal Stano Ďurica, Slanské vrchy neponúkajú veľa úkrytov, ktoré by umožňovali prenocovanie pod strechou. Jednou z možností je prístrešok pod Čiernou horou. Tento turistický objekt sa nachádza v severnej časti pohoria, neďaleko hlavného hrebeňa a predstavuje jediný oficiálny turistický prístrešok v tomto pohorí.

Prístrešok sa nachádza pod Čiernou horou, neďaleko sedla Červená mláka. K prístrešku sa môžete dostať zo sedla Červená mláka (zelená turistická značka) alebo z priľahlých obcí (Pavlovce, Petrovce, Hermanovce nad Topľou) odkiaľ vedú turistické chodníky, ktoré sa pod Oblíkom križujú so zelenou turistickou značkou.

Popis objektu a možnosti nocľahu

Prístrešok je postavený na okraji čistinky pod mohutnými bukmi. Objekt (6 x 4 m) tvoria drevené nosné stĺpy, nad ktorými je plechová strecha. Chýbajú bočné steny, preto prístrešok neposkytuje ochranu proti vetru a bočnému dažďu. V nečase je však možné pripevniť z náveternej strany celtu alebo PVC fóliou, ktorá vytvorí dokonalú ochranu.

Na spanie slúži kamenná podlaha, takže použitie vlastného spacieho vaku a kvalitnej karimatky je viac než nutné. Kapacita stavby pre nocľah je 6 - 8 osôb (po odsunutí stolov aj viac). Hneď v susedstve stojí lesnícka chata, kde je možné prenocovať na verande (2 - 3 osoby).

Vo vnútri prístreška sa nachádza stôl a po obvode sú na nosných stĺpoch pripevnené lavice, ktoré sa však nedajú použiť na spanie, pretože sú dosť úzke. Pred prístreškom sa ešte nachádza upravené ohnisko a ďalšie lavice.

Vodný zdroj sa nachádza asi tridsať metrov západným smerom od objektu a vedie k nemu výrazný chodník. Prameň je výdatný a nezamŕza ani v zimných mesiacoch.

Prístrešok pod Čiernou horou 27/12/14 23:50 7 príspevkov

Test Batoh Bergans Helium PRO 40 Helium PRO 40 od firmy Bergans je ľahký technický batoh, ktorý je svojím objemom vhodný na jednodenné aj víkendové pobyty na horách. Batoh bol navrhnutý hlavne pre horolezcov a skialpinistov, no svoje uplatnenie si nájde aj pri ostatných outdoorových aktivitách. Okrem hlavnej komory má batoh aj špeciálnu priehradku na skialpinistickú výbavu, ktorá je ľahko dostupná z prednej strany. Ruksak poskytuje veľmi stabilné upevnenie lyží, horolezeckých čakanov a ďalšej výbavy. Popri početných možnostiach nastavení má batoh aj odnímateľný vrchný kryt. K dispozícii je v červenej a tmavošedej farbe. 10/10/18 Pavol Hreha Batohy
Lezenie Volí chrbát a rázsocha Volovca Mengusovského Začiatkom leta 2016 som sa zúčastnil na stretnutí vysokohorských turistov SVTS na Popradskom plese, ktoré organizoval PREVYK. Hneď prvý deň stretnutia sme si s kamarátom „Bačom“ vyliezli na moju obľúbenú Voliu vežu (Južné rebro – III UIAA) a cestou dolu sme si odbehli aj na Žabiu vežu. Nasledujúce dni som sa potom venoval vysokohorskej turistike a s ostatnými účastníkmi stretnutia som vystúpil na Čubrinu, Mengusovskú vežičku, Hincovu vežu a Volovec Mengusovský. Počas výstupu na posledné dva spomenuté štíty som si odbehol aj na Hincovu kopu vo Volom chrbte a preskúmal som aj časť rázsochy Volovca Mengusovského za jeho najnavštevovanejším hlavným vrcholom. 02/07/17 Pavol Hreha Vysoké a Belianske Tatry
VHT Vareškovým hrebeňom na Slavkovský štít Slavkovský štít je jedným z ľahko dostupných tatranských štítov, na ktorý vedie turistická značka. Často sa o ňom hovorí, že je to nekonečný a nudný kopec so zástupmi turistov. V lete 2015 som si to vyskúšal na vlastnej koži a musím povedať, že to nebolo až také strašné. Z vrcholu sme mali nádherné výhľady na všetky svetové strany. Mňa však najviac zaujal hrebeň vybiehajúci na západ, ktorý sa tiahol ponad Zbojnícku chatu. Nasledujúce leto som sa preto do Tatier vrátil a na Slavkovský štít som vystúpil neznačenou trasou po Vareškovom hrebeni. 10/06/17 Pavol Hreha Vysoké a Belianske Tatry

Prístrešok Rokoš Ďalšiu možnosť úkrytu pri potulkách Strážovskými vrchmi ponúka prístrešok, vybudovaný pár metrov od vrcholu Rokoša. Jeho výhodou je, že má vytvorený v podkroví priestor pre zopár nocľažníkov (hoci možnosť nocľahu je limitovaná neprítomnosťou vodného zdroja v okolí). dnes Michal Bukvai Strážovské vrchy
Ferrata Ferrata Dve veže v Liptovských Revúcach Postupne aj na Slovensku pribúdajú zaistené cesty via ferrata. Nový prírastok k tomuto populárnemu sprístupneniu skál nehorolezcom pribudol na Liptove, neďaleko Nižnej Revúcej na skale nad Záhorovom. Dostal pomenovanie "Dve veže" a krátko pred oficiálnym otvorením sme ho vyskúšali spolu s asi tuctom iných ferratistov z okolia. včera Ľubomír Mäkký Zaistené cesty (via ferrata, klettersteig)
Túra Sninský kameň zo Zemplínskych Hámrov s deťmi Koncom júna tohto roku trávime predĺžený víkend s kysuckými turistami vo Vihorlatských vrchoch. Vihorlat ako najvyšší vrchol si s deťmi nechávame na neskôr, keď budú väčšie. Zato Sninský kameň sa nám zdá ako vhodný cieľ, ktorý by sme mohli s deťmi vo veku 6,5 a 8,5 roka zvládnuť. Sninský kameň tvoria v skutočnosti dve skaly, obe sú veľmi pekné a vyhliadkové, v nadmorskej výške približne 1000 metrov. Zaujímavé na nich je to, že trčia nad okolitý zelený les. Prístup na ne zatraktívňujú rebríky. 15/08/19 Jana Bílešová Vihorlatské vrchy

Prístrešok pod Čiernou horou 27/12/14 23:50 7 príspevkov
    • Slanské vrchy: 1 km od sedla Červená mláka, asi 10 minút chôdze po lesnej ceste (mimo TZT)
    • 6 - 8 ľudí na podlahe s vlastným spacím vakom a karimatkou
    • celoročne prístupný prístrešok, správca KST Krokus, Hanušovce nad Topľou
    • studnička (cca 30 m západne od prístreška)