Senník pri Chate Vinná

16.04.11 → posledná aktualizácia: 18.05.16
Konečne po takmer 60-tich rokoch sa aj bežným turistom otvorili brány bývaleho Vojenského obvodu Javorina v Levočských vrchoch. Hoci tu ešte chýbajú turistické značky, možností, ako prespať, alebo sa ukryť pred zlým počasím je tu viacero. Pri mojej úplne prvej prechádzke bývalým VO Javorina som narazil na pomerne známu chatu Lesov mesta Levoča – Chata Vinná. Nájsť útočisko v chate sa nedá, keďže je uzamknutá, ale prístrešok alebo senník blízko chaty sa dá využiť.

Senník je od jari 2016 uzamknutý a neprístupný. Naďalej je voľne prístupný prístrešok pri chate.

Poloha a okolie

Chata Vinná sa nachádza približne kilometer severovýchodne od vrcholu Javorina, hneď vedľa asfaltovej cesty, ktorá vedie tesne popod spomínaný vrchol. Chatu nie je možné prehliadnuť, keďže okolité lesy sú doslova vyrúbané do posledného stromu. Od chaty smerom na sever to s lesmi vyzerá už trošku lepšie. Inak je okolie chaty len jedna veľká lysina bez stromov. No napriek tomu sú z tohto miesta krásne rozhľady.

Senník

Senník (pár metrov od chaty Lesov mesta Levoča) je otvorený. Množstvo čerstvého sena a závetrie robia dobrý úkryt pred nečasom. Je tu miesto pre veľa ľudí, kľudne aj desiatky. Vo voňavom sene by sa vyspali do ružova aj tí najnáročnejší. Budova je drevená, zvonku vyzerá už staršie, ale zvnútra akoby bola postavená len pred pár rokmi. Vnútri sa nachádza seno, ktoré poskytuje výbornú izoláciu od chladu. Karimatku môžete nechať doma, v mäkkučkom sene ju aj tak potrebovať nebudete. Neďaleko chaty sa podľa mapy nachádza prameň, z ktorého sa dá nabrať voda.

Takisto môže útočisko poskytnúť prístrešok, ktorý je vedľa chaty spolu s ohniskom. Avšak nie je krytý ani z jednej bočnej strany a tak pri vetre, alebo daždi s vetrom neposkytne vhodnú ochranu. Taktiež môže byť problémom, ak sa na chate práve nachádzajú nejakí ľudia. Vaša prítomnosť im nemusí byť príjemná, a tak je lepšie sa s nimi aspoň dohodnúť alebo porozprávať. Milo ma prekvapili suché záchody, ktoré sa nachádzajú hneď vedľa senníka a sú rozdelené pre mužov a ženy.

Každopádne, toto miesto, tak isto ako celé Levočské vrchy, sú úžasné. Taká malá neznáma. Podľa mapy by malo byť okolie chaty zalesnené. Avšak mapa asi toho veľa s realitou nemá spoločné. V sieti spevnených a asfaltových ciest, ktoré tu po vojakoch ostali, sa však človek so základnými orientačnými schopnosťami nestratí a istotne túto chatu bez problémov nájde.

Lesy mesta Levoča

Senník pri Chate Vinná 14/05/16 15:28 14 príspevkov

Túra Päť vihorlatských pralesov za dva dni Na turistike mám najradšej jej rôznorodosť - jeden deň môže byť človek na štítoch v Tatrách, potom v dolinách Slovenského raja, v jaskyni, v lužnom lese, v historických mestečkách... možností je vždy neúrekom. A jednou z nich je aj obyčajné motanie sa nádhernými lesmi či dokonca pralesmi a spoznávanie prírody v jej najprirodzenejšej forme. My sme sa počas veľkonočných sviatkov vybrali takto spoznávať pralesy vo Vihorlatských vrchoch. 29/02/20 Stanislav Ďurica Vihorlatské vrchy
Túra Sitno – okruh cez Vlčiu jamu Hrad Sitno pozná zo Slovenských povestí asi každý. No pre nás, turistov z východu, sú napríklad Štiavnické vrchy trocha od ruky, a tak sa do týchto končín nedostávame často. Tentokrát sme sa to však rozhodli zmeniť a kde inde začať spoznávanie pre nás neznámeho pohoria, ako práve na známom vrchu s hradom. 27/02/20 Stanislav Ďurica Štiavnické vrchy
Túra Strimba – výstup z Koločavy Ukrajina nás ako Východniarov láka svojou blízkosťou dlho, lenže všetky turistické plány brzdí predstava hodín v kolónach na hranici. Akosi sme to neustále odkladali a nechávali na inokedy. Na začiatok mája sme si všetci konečne vybavili voľno na predĺžený víkend a vybrali sme sa spoznať okolie známej a možno aj komerčnej dediny Koločava a Sinevirského národného parku. 11/02/20 Stanislav Ďurica Svet

Túra Kalvária nad Kysuckým Lieskovcom V článku by som rada upozornila na milé dielko - Kalváriu nad Kysuckým Lieskovcom, ktorá je celá umiestnená v prírode a je dobrým tipom pre vychádzku s deťmi, priateľmi alebo širšou rodinou. Dávnejšie, v roku 1995 bola nad Kysuckým Lieskovcom v lokalite s názvom Rovne postavená murovaná kaplnka Panny Márie. Pričinil sa o to miestny turistický klub, ktorý sa zameriava aj na vysokohorskú turistiku. Neskôr, v roku 2013 tu pribudla aj kalvária, ktorej posledné zastavenie stojí pri spomínanej kaplnke. A práve na kalváriu sme boli zvedaví. Prechádzku zastaveniami na asi 1,5 kilometri dlhom úseku zvládnu všetky vekové kategórie. My sme tu strávili milé nedeľné poobedňajšie dve hodinky. dnes Jana Bílešová Kysucká vrchovina
Správa Lesy SR robia obštrukcie s dohodou o znížení ťažby dreva v BA V lesoch okolo Bratislavy sa malo menej ťažiť a prioritou mala byť rekreačná funkcia. Štátny podnik Lesy SR to sľúbil na základe štúdie Technickej univerzity vo Zvolene. Lesníci mali od mesta Bratislava dostávať kompenzácie za zníženie ťažby. Dohoda však stále nie je podpísaná. Magistrát hovorí, že čaká na Lesy, tie tvrdia, že na ťahu je magistrát. včera Soňa Mäkká Správy
Túra Ako som pod Nevoľným hodil papuliaka Niektoré túry sú zaujímavé tým, čo počas nich vidíte, iné tým, čo počas nich zažijete. Avšak najlepšie je, keď sa tieto veci spoja. Teda, keď počas túry vidíte množstvo atrakcií a zároveň sa prihodí čosi nezvyčajné. Presne taká bola prechádzka z Nevoľného, na ktorú som sa vybral koncom zimy. včera Martin Knor Kremnické vrchy

Senník pri Chate Vinná 14/05/16 15:28 14 príspevkov
    • Levočské vrchy: cca 1 kilometer severovýchodne od vrcholu Javorina - Chata Lesov mesta Levoča Vinná
    • v senníku na sene pre väčší počet osôb
    • Vhodné na nocľah len v neprítomností hostí na Chate Lesov mesta Levoča Vinná.
    • prameň juhovýchodne od chaty (približne 100 m)
    • V prípade prítomnosti hostí na Chate Lesov mesta Levoča Vinná je vhodné sa dohodnúť o pobyte v senníku, resp. v prístrešku. Nemanipulujte s otvoreným ohňom v blízkosti senníka!