Prístrešok Chata Rompot nad Lániho Hutou

Určite sa už mnohým turistom stalo, že ich v horách prekvapila náhla zmena počasia. V takom prípade sa spoliehame na rôzne XY-texy, alebo s úľavou privítame nejaké miesto chránené pred dažďom, kde sa dá aj vcelku pohodlne prenocovať. No a ja som jedno takéto miesto nedávno objavil nad Dobšinou. Ide o Chatu Rompot. Aj keď táto chata neslúži turistickej verejnosti, jej voľne prístupnú terasu môžeme využiť ako krátkodobý úkryt, alebo tu núdzovo stráviť noc.

Slovenské rudohorie: pomedzie pohorí Stolické vrchy, Volovské vrchy, Revúcka vrchovina a Spišsko-gemerský kras (Slovenský raj)
830 m n. m.
2 – 4 osoby
Celoročne, v prípade prítomnosti poľovníkov treba požiadať o povolenie k nocľahu
Bez vodného zdroja
Spojenie
Žltá značka, z rázc. Pod Hanesovou II. (1.15 h), z Dobšinej (1.30 h)
Dalšie info
Pekné okolie

Chata sa nachádza v najzápadnejšej časti Volovských vrchov na pomedzí pohorí Slovenského rudohoria: Stolické vrchy, Revúcka vrchovina a Spišsko-gemerský kras (Slovenský raj, južný okraj). Je situovaná do nevýrazného sedla, ktoré oddeľuje masív rozložitej Čiernej hory od vrchu Vincovka, medzi sedlom Lopoty a osadou Lániho Huta nad Dobšinou. Chata je prístupná po žlto značenej turistickej trase spájajúcej mesto Dobšiná s južnou oblasťou Slovenského raja – rázcestím Pod Hanesovou II.. Z tohto rázcestia sa k chate dostanete za približne hodinu aj štvrť, z Dobšinej sem cesta trvá asi hodinu a pol. Značka vedie v tesnej blízkosti chaty, takže s jej lokalizovaním v teréne nie sú žiadne problémy.

Opis objektu a možnosti nocľahu

Stavba objektu pozostáva z dvoch častí. Prvá časť – samotná stavba drevenej (asi poľovníckej) chaty, ktorá je verejnosti neprístupná a je uzamknutá. Druhá časť – voľne prístupná zastrešená terasa, o ktorej budem v tomto článku písať.
Terasa chaty je situovaná na východnom priečelí, má rozmer približne 3 x 3 m a je zastrešená sedlovou strechou. Jej interiér od severu a západu chráni stavba vlastnej chaty, pričom na juhu a východe je čiastočne otvorená do okolitého terénu. No aj odtiaľto je terasa čiastočne chránená mohutným bukom. V interiéri nájdeme mohutný stôl, ktorý môže poslúžiť ako pričňa. Ďalej dve väčšie a dve menšie lavice. V rohu terasy je vybudované otvorené ohnisko s dymovodom. Podlahu tvorí udupaná hlina, ktorá je čiastočne vysypaná štrkom. Preto, pokiaľ budete na nej spať, je nevyhnutné použiť karimatku. V objekte sa vcelku pohodlne vyspia tri až štyri osoby. V prípade silného južného a východného vetra či dažďa je vhodné umiestniť do otvorených stien celtu alebo PVC fóliu. Pred stavbou je situované ďalšie ohnisko.

Voda a okolie

V blízkosti chaty sa žiaľ nenachádza žiaden vodný zdroj, takže sme odkázaní len na vodu, ktorú si sem donesieme. Najbližší potok sa nachádza približne kilometer od chaty východným smerom, nad osadou Lániho Huta (žltá značka). Ale výhodnejšie je sa vodou zásobiť v niektorom dome v tejto osade. Okrem toho je tu v prevádzke penzión Stará horáreň, kde si môžeme posedieť pri pivku či inom nápoji. V širšom okolí je mnoho krásnych a zaujímavých miest, ktoré majú tú správnu atmosféru hlavne na jeseň. Stačí hádam len spomenúť oblasť vodnej nádrže Palcmanská Maša (Dedinky) a mnoho iných krajinársky hodnotných miest. Za návštevu určite stojí aj staré banské mesto Dobšiná. V neďalekom sedle Lopoty stojí ďalší prístrešok.