Test Lowa Albula GTX women

Turistické chodníky už brázdim niekoľko rokov a v pravidelných intervaloch riešim aj kúpu turistických topánok. Doteraz som veľmi nerozlišovala, či ide o dámsky, alebo pánsky model. Moje posledné vibramy boli univerzálne a aj pomerne ťažké. Preto je dámsky model Lowa Albula GTX pre mňa príjemným prekvapením, hlavne čo sa týka hmotnosti. Albula nadväzuje na obľúbený model Lowa Lady GTX a je vylepšený o niekoľko inovácií.

Výrobca
Farebné kombinácie
hnedá, tmavomodrá
Páči sa mi
celokožené vyhotovenie, šnurovanie, stabilita, hmotnosť
Ostatné info
veľkosti: UK 3,5 - 9
Infocena
220 €
Obchody
prosportshop.sk$ret

Aktualizácia 04.04.2012
Po intenzívnom 5-mesačnom testovaní na Islande bola pridaná časť Skúsenosti z používania a Záver. Pribudlo aj 8 nových fotografií v galérii pri článku. Pôvodný článok vyšiel 01.06.2011 ako Predstavenie.

Materiál a vyhotovenie

Topánky sú vyrobené z hydrofóbneho nubuku o hrúbke 2,6 mm. Na spoji jazyka s topánkou a v oblasti achilovky je použitá tenšia a poddajnejšia koža bordovej farby. Bezšvová GoreTex podšívka zabezpečuje nepremokavosť, pričom celková čiara "bezpečného" ponoru je pri veľkosti UK 6,5 vo výške približne 12 cm. Vo vrchnej časti topánky nad členkom a vo vrchnej časti jazyka je priedušná nylonová príjemná mäkká výstelka.

Jednou z vychytávok topánok je systém aktívnej ventilácie Lowa, ktorý tvorí súbor dierok, ktoré odvádzajú vlhkosť preč od chodidla a tá sa následne vyparí. V podobnom duchu je vyrobená aj anatomicky tvarovaná vyberateľná vložka – skladá sa z troch vrstiev: vrchná je priedušná a pod ňou sa nachádza pena s otvorenou pórovou štruktúrou, čo má za úlohu zabezpečiť odvod vlhkosti od nohy.

Šnurovanie tvorí systém siedmich párov rôznych kovových ôk a špeciálny X-lacing. Začína sa pri špici klasickým okom, nasledujú dve oká s guličkami, čo zlepšujú pohyblivosť šnúrok, ďalej nasleduje oko s háčikom a stop funkciou pre možnosť rozdielnej tuhosti viazania v dolnej a hornej časti. Pri členku je oko s háčikom, ktoré je k topánke pripevnené cez nylonovú pásku. Nad týmto okom sú dve klasické oká s háčikom a vo vrchnej časti jazyka sa ešte nachádza už spomínaný X-lacing. Ide o kovový štvorec, okolo ktorého vedieme šnúrky podľa grafického vyobrazenia na jazyku – výsledkom je podľa výrobcu stabilizácia jazyka tak vo vertikálnom ako aj horizontálnom smere. Šnúrky s kruhovým prierezom sú vo farbe topánok. Môj prvý dojem zo šnurovania je pozitívny – ide to rýchlo, jednoducho a pohodlne.

Keďže ide o dámsky model, topánky sú užšie pri päte aj špici. Sú to klasické vysoké topánky, ktoré dobre držia členok. Jazyk je asymetrický a anatomicky tvarovaný a tvorí pevnú oporu nohy. Členkový komín je smerom dozadu skosený, čo zabezpečuje lepšiu pohyblivosť v pozdĺžnej osi (tzv. flexfit). Nadčlenkový komín vytŕča o cca 3 cm špeciálna opora pre achilovku, slúžiaca aj ako ochrana pred vnikaním nečistôt, ktorá pri prvom pohľade na topánky hneď upúta pozornosť. Je to samostatná výstelka, prišitá z vnútornej časti – akoby jazyk, len zozadu. Je tvorená tými istými materiálmi ako topánka – zvonka bordová mäkšia koža, zvnútra nylonová výstelka.

Model je k dispozícii v dvoch farebných verziách – hnedá a tmavomodrá. Výroba je v Nemecku a pár veľkosti č. 38 váži 1250 gramov.

Podrážka

Topánky majú podrážku Vibram Tactis, čo potvrdzuje aj staré dobré osemuholníkové žlté logo. Medzipodrážka je z polyuretánovej peny (PU) so systémom SPS, ktorý tvorí okrem PU peny aj termoplastický uretán (TPU) - ide o tvrdšie časti v medzipodrážke. Podľa výrobcu tento systém zabezpečuje lepšiu kontrolu nad pronáciou a supináciou nohy, čo slúži ako prevencia únavy, či prípadného zranenia nohy pri dlhších túrach. Špica aj päta topánky je chránená gumeným lemom nalepeným na koži. Lem je pomerne vysoký, nad pätou dosahuje výšku od medzipodrážky až 4 cm.

Určenie

Lowa Albula GTX sú ľahšie topánky určené na ľahký až stredne ťažký treking. V porovnaní s topánkami na dlhšie túry so záťažou sú ľahšie a zabezpečujú lepšiu ohybnosť nohy. Zatiaľ som ich mala iba na kratších túrach v lese. Musím povedať, že hmotnosť topánok je veľmi príjemná. Ako sa topánky a hlavne moje nohy v nich správali v iných terénoch, doplním po niekoľkomesačnom testovaní.

Skúsenosti z používania – aktualizácia 04.04.2012

Topánky som intenzívne nosila počas môjho 5 mesačného pobytu na Islande. Testovala som ich počas jari, leta a jesene v rôznych terénoch a podmienkach na kratších vychádzkach, celodenných túrach, ale aj viacdenných prechodov cez hory so záťažou, či pri cestovaní krajinou. Z vonkajšej stránky sa ako prvé zmenila farba kože topánok, stmavla a ošúchala sa, keďže sú vyrobené z nubuk kože. Z funkčnej stránky to však nevadí. Z ostatných častí topánky sa najviac opotrebovala podrážka (viď nižšie) a na dvoch miestach na oboch topánkach sa na malom úseku pára šitie (pri členku z vonkajšej a vnútornej strany topánky, pri oku na šnurovanie s háčikom a nylonovým lankom spojeným s topánkou).

Čo sa týka prispôsobenia topánky nohe, mala som počiatočné problémy s tlačením topánok na malíčky. Pripisujem to však stavbe mojej nohy, ktorá nie je úplne typicky dámsky úzka. Po čase sa však topánky poddali a netlačili ma už nikde inde, čo bolo príjemným prekvapením, keďže často mávam problémy s otlakmi na pätnom háku. Do topánok som nosila stredne teplé trekové ponožky a aj napriek tomu, že som topánky nosila často aj viac dní po sebe, topánky zatiaľ vôbec nesmrdia. Pripisujem to aj dobrému systému odvetrávania a ventilácie, keďže noha sa v topánkach spotila len minimálne a nepozorovala som ani výrazne vlhké ponožky od potu.

V oblasti nepremokavosti topánky na Islande podstúpili veľmi náročný test. Testovala som ich počas mnohých daždivých dní, pri chôdzi cez mokrú trávu, alebo v jaskyniach. Držali sa veľmi dobre, okrem jedného prípadu, kedy som bola na viac dňovej túre, počas ktorej som bola nútená brodiť veľa potokov a riek a takisto aj dosť pršalo. Topánky navlhli okolo špici a jej vonkajšieho okruhu na tretí deň túry. Chvalabohu bolo to iba navlhnutie a topánky kompletne nepremokli. Keďže použitá nubuk koža je pomerne hrubá, sušenie topánok je dlhšie, pri navlhnutí topánok sa mi osvedčilo vystlať topánky z vnútra novinami, alebo papierovými utierkami.

Čo veľmi oceňujem, je pocit stability. Topánky sú pevné, ale vďaka poddajnejšej nubuk koži sú veľmi flexibilné a nemáte pocit, že máte nohy vo zveráku. Stiahnutiu nohy napomáha aj systém X-lacing, ktorý stabilizuje do strán i do výšky jazyk, ktorý sa tak nemôže otáčať ani skĺzať dolu. Zároveň chráni nohu pred nadmerným pohybom v topánke a vytváraním otlakov. Šnurovanie cez oká s háčikmi je veľmi praktické a rýchle a prekvapivo som nezažila časté rozšnurovanie topánok, čo sa mi často stáva po celodennom dni šliapania a ohýbania nohy. Šnúrky sa zatiaľ na koncoch nerozplietli. Jediné, čo mi na systéme šnurovania vadí, je malý pliešok so značkou Lowa prevlečený cez šnúrky pri špici topánok- zarezáva sa do materiálu topánky.

Topánky sú veľmi pohodlné a pri chôdzi máte pocit „mäkkosti“. Veľmi pohodlný a príjemný je mäkký poddajný jazyk, ktorý dobre prilieha na nohu. Takisto veľmi oceňujem aj samostatnú časť topánky – mäkkú oporu achilovky, vďaka ktorej mi takisto neprenikali nečistoty do topánky.

Topánky som nosila na rôznych povrchoch (lesné chodníky, planiny porastené machom, snehové polia, skala), ale prevládali hlavne tvrdé, skalnaté povrchy, štrkové cesty, či suť. Podrážka tak bola dosť namáhaná a utrpela po stránke zošliapania hlavne pri špici a päte topánky, ale ako som už spomenula v otázke nepremokavosti, podmienky na Islande sú veľmi náročné a terén je prevažne veľmi skalnatý, tvrdý a drsný. Podrážka je však dostatočne hrubá, takže som necítila žiadne nerovnosti terénu, pevne drží s medzipodrážkou a nepozorovala som ani žiadne vŕzganie poukazujúce na oddeľovanie vrstiev. Na mokrých sopečných skalách sa topánky nešmýkali, ale neviem, ako by sa správali na mokrej slovenskej žule. Čo veľmi oceňujem v skalnatých islandských podmienkach, je gumený lem chrániaci pätu a špicu topánky. Podrážka je pomerne členitá a vďaka tomu sa v nej nezachytáva výrazne blato, takže jej údržba je jednoduchá.

Topánky Lowa Albula GTX sú určené na stredne ľahký až ťažký treking. Aj napriek tomu, že nie sú až také robustné a sú ľahšie ako topánky určené na dlhé treky so záťažou, veľmi dobre držia nohu a aj pri viac dňových túrach so záťažou v nich máte pocit pohodlia. Sú dostatočne pevné a stabilné aj na tvrdých skalnatých povrchoch, takže sú vhodné aj na vysokohorské túry. Dobre sa prispôsobia tvaru nohy a sú určené hlavne ženám s typicky dámskou úzkou nohou. Celkovo som najviac ocenila hlavne ich nižšiu hmotnosť, stabilitu a pohodlnosť.