KST incident na Ďurkovej mrzí

09.05.11
Minulý týždeň otriasli turistickou verejnosťou informácie o incidente na útulni Ďurková pod Chabencom. Vyčíňanie opitého návštevníka skončilo bodnými poraneniami dvoch ďalších návštevníkov útulne. Množstvo ďalších bolo podľa očitého svedka ohrozovaných sekerou a mrzli pred útulňou nevediac, čo bude nasledovať. Skúsenosti s personálom útulne boli podľa tohto svedka taktiež negatívne. Útulňa je majetkom regionálnej rady KST Banská Bystrica, má ju v správe miestny turistický odbor KST Družstevník Jasenie, prevádzkarom (nájomcom) je Juraj Šikula. K udalostiam poslal stanovisko Klub slovenských turistov (KST) aj KST Družstevník Jasenie.

Stanovisko výkonného výboru KST

"Výkonný výbor KST pochopiteľne mrzí, že sa takáto udalosť stala. Je poľutovaniahodné, že personál útulne nezasiahol v záujme nočného kľudu oveľa skôr, než došlo k potýčke. Vedenie KST sa ospravedlňuje turistom, ktorí v tú noc nenašli v útulni Ďurková pokojný útulok, ale nepríjemný zážitok", píše sa v stanovisku, ktoré nám zaslal generálny sekretár KST Dušan Valúch. Podľa jeho slov výkonný výbor bude pozorne sledovať, aké opatrenia spraví KST Družstevník Jasenie, aby obnovil dôveru turistickej verejnosti k útulni Ďurková. V záujme prevencie podobných udalostí vedenie KST taktiež vyzýva všetky svoje regionálne štruktúry a miestne odbory k väčšiemu dôrazu na dodržiavanie prevádzkového/ubytovacieho poriadku a nočného kľudu vo všetkých ubytovacích zariadeniach, ktoré nesú znak KST.

Dušan Valúch pripustil aj možnosť zanedbania povinností zo strany personálu, zároveň však nesúhlasí s útokmi na KST ako celok: "Hiking.sk priniesol* z Ďurkovej veľmi emotívnu informáciu očitého svedka, čo rozpútalo veľkú diskusiu, v ktorej sa často útočí aj na „značku“ KST. Mrzí nás, že k takej udalosti došlo, a že svoj podiel na tom asi má aj zanedbanie povinností zo strany personálu útulne, ale nemôžeme dopustiť útoky na celý KST a zdá sa nám pomýlené vyzývať turistov k bojkotu útulne Ďurková."

Stanovisko KST Družstevník Jasenie

Svoje stanovisko zaslal aj spomínaný miestny odbor KST Družstevník Jasenie:

"KST Družstevník Jasenie sa dištancuje od incidentu na Útulni Ďurková pod Chabencom, ktorý sa odohral z 30.4. na 1.5.2011 a vyjadruje poľutovanie nad touto udalosťou. Podrobnejšie informácie zverejníme po prešetrení celej záležitosti. Za poriadok a bezpečnú prevádzku na útulni zodpovedá správca útulne na základe nájomnej zmluvy, návštevníci útulne sú povinní dodržiavať prevádzkový (ubytovací) poriadok."

KST nemá priamy dosah na prevádzku útulne

Ústredie (centrála) KST má v majetku päť vysokohorských chát – Chatu M.R.Štefánika v Nízkych Tatrách a vo Vysokých Tatrách Chatu pod Rysmi, Zbojnícku chatu, Téryho chatu a Chatu pri Zelenom plese (spolumajiteľom vysokotatranských chát je horolezecký spolok SHS JAMES).

Regionálne rady a miestne odbory KST, ktoré vlastnia rámci Slovenska viacero ďalších chát a útulní, sú samostatnými právnymi subjektami a sami riadia prevádzku a režim týchto ubytovacích zariadení. Tak je to aj v prípade útulne v sedle Ďurková. Dušan Valúch zdôrazňuje, že vedeniu KST nie je ľahostajné, aké sú pomery (kvalita ubytovania a služieb, správanie sa personálu, čistota, hygiena a pod.) na týchto objektoch, ale nemá na ne priamy dosah ani riadiaci vplyv.

* Pozn. redakcie – očitý svedok pridal vlastný príspevok do diskusie k článku o útulni, redakcia tento príspevok nespracovala, nekontrolovala ani inak neupravovala. Diskusie vo fórach HIKING.SK sú vyjadrením osobných názorov konkrétnych prispievateľov.

Titulná fotografia: Ľubomír Mäkký, Hiking.sk

KST incident na Ďurkovej mrzí 17/05/11 09:02 82 príspevkov

Túra Detská túra na a popod Sidorovo (+ video) Aladin hlási krásnu nedeľu, a tak uvažujeme, kam vytiahnuť deti, aby program bavil 6-ročného aj 2,5-ročného syna. K jesenným stromom sa rozhodujeme pridať lanovku, skaly a zvieratá, a tak o 10-tej ráno parkujeme v Hrabove pri údolnej stanici kabínkovej lanovky na Malinô brdo. V pláne je vyliezť na bralo Haliny, pozrieť si mini zoo na Vlkolínskych lúkach a potom sa vrátiť do Hrabova tak, že starší chlapček pôjde s tatom cez Sidorovo a ešte stále batoľa s mamou dolinou. 05/11/17 Soňa Mäkká Veľká Fatra a Choč
Správa Sezónna uzávera v TANAPe s novinkami + rozhovor Hoci Tatranský národný park stále nemá platný návštevný poriadok, sezónna uzávera bude platiť ako po iné roky. Okresný úrad Prešov vydal vyhlášku, ktorou túto problematiku upravuje. V nasledujúcom článku vám prinášame prehľad zmien, ktoré nastali oproti minulosti, a tiež vyjadrenia riaditeľa Správy TANAPu Pavla Majka k viacerým bodom. 03/11/17 Soňa Mäkká Správy
Reportáž Ako sme oslávili 15. narodeniny Hiking.sk V tomto roku oslávil náš turistický magazín Hiking.sk 15. výročie svojho vzniku. Počas uplynulého víkendu sme túto udalosť oslávili spolu s našimi autormi a čitateľmi v Račkovej doline v Západných Tatrách. Prostredníctvom nasledujúcich riadkov sa môžete za týmto predĺženým víkendom obzrieť s nami. 24/10/17 Soňa Mäkká Reportáže

Túra Dolomity – okolo Tre Cime di Lavaredo s dieťaťom Kto by ich nepoznal. Tre Cime di Lavaredo, Drei Zinnen, Tri veže, najznámejšia a asi aj najnavštevovanejšia časť Dolomitov. Pri plánovaní našej septembrovej dovolenky v Dolomitoch váham, či sa sem chceme pozrieť, lebo vopred tuším davy turistov. Ale chuť vidieť známy pohľad na skalný masív je veľká, a tak 5. septembra 2017 vyrážame na výlet. dnes Andrea Morongová Svet
PR BUFF – nová merino kolekcia Keď je premenlivé počasie to jediné, na čo sa na túre viete spoľahnúť, siahnite po merino vlne. Je perfektná pri akýchkoľvek podmienkach, jej unikátne vlákno je extrémne priedušné a prirodzene odoláva zápachu. BUFF merino vlna pochádza z Austrálie a je certifikovaná v zmysle, že pri jej produkcii neboli použité žiadne nehumánne spôsoby zaobchádzania s ovečkami. včera sponzorovaný článok Oblečenie
Extra Skalné okná, brány a tunely Slovenska Popud na napísanie článku som dostal od Martina, ktorý tomuto v poslednom čase začal venovať viac pozornosti. Vnukol mi myšlienku uverejniť na Hikingu zoznam zaujímavých, a pre mnohých príťažlivých, skalných útvarov. Zaradil som sem výber takých, ktoré sa nachádzajú na alebo v blízkosti značených turistických trás, prípadne náučných chodníkov, ako aj voľne prístupných útvarov mimo národných parkov a chránených území. Vo veľkej väčšine sú pripojené fotografie z Galérie. včera Juraj Švolík Slovensko