Búda

Vagón býv. železnice pri horárni Pätina

14.05.11
Muránska planina ako jeden z najmenej navštevovaných národných parkov oficiálne povoľuje v návštevnom poriadku voľné táborenie a núdzové bivakovanie. Núdzovo bivakovať, resp. táboriť možno kdekoľvek v tesnej blízkosti turistickej značenej trasy mimo oblastí maloplošných chránených území po dobu jednej noci. Jedným z miest, ktoré toto spĺňajú a zároveň ponúkajú prístrešie, je vystavený vagón zaniknutej úzkokoľajky pri horárni Pätina v doline Hronec.

Prístup

- zo Závadky nad Hronom (vlak, bus) po modrej značke cez dolinu Hronec (asfaltová cesta) cez horáreň Klátna k horárni Pätina za cca 2 hodiny,
- od Studne na Muránskej planine (priepasť Ľadová jama na Muráni) /na trase Rudnej magistrály/ po žltej značke cez sedlo Sitárovo dolinou za Nehovým a horáreň Klátna na modrú značku k horárni Pätina za cca 2.15 h,
- od útulne Nižná Kľaková /na trase Rudnej magistrály/ po žltej značke cez Skalnú bránu k horárni Stožky a dolinou Dudlavky (NCH Stožky) po modrej značke k horárni Pätina za cca 1 hodinu,
- zo sedla Burda (útulňa Burda) /na trase Rudnej magistrály/ po červenej značke na rázcestie pod Vysokým a po modrej značke cez dolinu Randavica a horáreň Stožky cez dolinu Dudlavka za cca 1.20 h,

Objekt

Nenáročným turistom, hľadajúcim bivak či prístrešie v nečase poslúži zrekonštruovaný vagón zrušenej lesnej úzkokoľajnej železnice v doline Hronca pod Stožkami. Vedľa turistického rázcestníka horáreň Pätina stojí ako exponát Náučného chodníka Stožky zrekonštruovaný vagón lesnej železničky pod Stožkami. Vozeň so železným podvozkom je osadený na torze úzkorozchodných koľajníc a zvyšok vagóna je celodrevený s dobrou plechovou strechou. Vagón je voľne prístupný cez bočný otvor, kam sa vstupuje cez klátik so schodíkmi. Do interiéru sa zmestia 6 nocľažníci s vlastnou izolačnou podložkou (karimatka) a vlastným spacím vakom. Pred vozňom je drevené sedenie. Vnútri je inštalovaný panel náučného chodníka a z vonkajšej strany je osadená mapa Národného parku Muránska planina s návštevným poriadkom.

Voda

O bezprostrednom zdroji pitnej vody neviem, ale keďže v susedstve stojí horáreň Pätina, tak je prípadne možné požiadať o vodu u obyvateľov horárne.

Lesná železnica pod Stožkami

Potrebu vybudovania lesnej úzkokoľajky vyvolala rozsiahla veterná kalamita v rokoch 1914 – 1945 na Muránskej planine. V doline Hronca bola vybudovaná trať lesnej železnice v roku 1918 ruskými zajatcami a talianskymi robotníkmi v dĺžke 16,5 km z Polomky cez Závadku nad Hronom do doliny Hronca. Od horárne Pätina viedli dve vetvy, jedna viedla cez Mišárovú pod Fabovu hoľu a druhá vetva išla cez Dudlavku pod Stožky. Železnička s rozchodom koľají 760 mm bola funkčná až do roku 1963. Niekdajšie teleso trate v doline Hronca prekryla súčasná asfaltová cesta, po ktorej vedie modrá značka i NCH Stožky. Ďalšie zaujímavosti nielen o úzkokoľajke sa dozviete z informačných panelov náučného chodníka.

Fórum 13 príspevkov
Vagón býv. železnice pri horárni Pätina 31/08/12 12:31 13 príspevkov
Najnovšie články autora
 
Túra Prečo rastie deväť sekvojovcov pri Novej Bani Cez prázdniny mnohí balia kufre a mieria za hranice všednej každodennosti. Merajú dlhé cesty a precestujú pol sveta, aby videli jeho divy. Čuduj sa svete aj na krpatom Slovensku máme tiež mnohé kuriozity, divy a unikáty. Netreba cestovať stovky či viac kilometrov. Netreba ani vracať ľudom Slovensko. Stačí sa lepšie pozrieť za vlastné humná a poriadne sa rozhliadnuť. Objavíme mnoho zaujímavostí, ktoré nás doslova zaskočia. 02/08/19 Tomáš Trstenský Pohronský Inovec, Vtáčnik, +
Recenzia Zakarpatí - Sprievodca bývalou Podkarpatskou Rusou Podkarpatská Rus sa presne pred 100 rokmi (1919) stala súčasťou Československa, odkedy začali vychádzať výpravné cestopisy o kraji pod Východnými Karpatami. Klub československých turistov začal zakladať na Podkarpatsku svoje odbory, budovať značené chodníky a stavať horské chaty. Aby prilákali výletníkov z ostatných častí republiky, boli vydávaní knižní sprievodcovia po podkarpatských horách i obciach. 24/07/19 Tomáš Trstenský Mapy a knihy
Útulňa Chatka Zigovka Milú a výborne zariadenú lesnú chatku som objavil úplnou náhodou. Išiel som pozrieť kamaráta do Hornej Marikovej pešo cez hory a tu sa tesne pod horským sedlom vrchu Zigov (Milechovská Kýčera) ukázal medzi stromami nový zrub. Keďže bol blízko modrej značky, tak som si ho išiel pozrieť. O to väčšie bolo prekvapenie, že je voľne prístupný. 20/07/19 Tomáš Trstenský Javorníky
Najnovšie články na titulke
 
Recenzia Bridgedale Stormsock – nepremokavé cykloponožky Jesenné obdobie nemusí znamenať koniec cyklosezóny, ak sa cyklista dobre vystrojí. Pokiaľ sa vám však nechce kupovať nové tretry, máte v zásade dve možnosti, ako ochrániť nohy pred chladom a vodou. Jednou sú nepremokavé návleky, druhou nepremokavé ponožky. Druhú menovanú možnosť som vyskúšal s ponožkami Bridgedale Stormsock v strednej hrubej verzii. dnes Ľubomír Mäkký Obutie
Ferrata Dolomity – Cascata Rio di Fanes Dolomity sú jedno z mojich obľúbených miest a nikdy dlho neváham, keď je možnosť sa tam vrátiť. Tento rok som ich navštívil dvakrát a zakaždým sa dostala do programu aj turisticko-ferratová prechádzka v oblasti Province of Belluno. Príjemný a relaxačný okruh s prechodom okolo vodopádov Cascate di Fanes je spojený s lezením cez ferraty, ktoré sú vybudované pri oboch veľkých vodopádoch. včera Michal Mikuláš Zaistené cesty (via ferrata, klettersteig)
Túra Žarnovica – Paradajs – Sklené Teplice – Žiar n. Hronom Babie leto vyčíňa. Teploty lámu rekordy pre október. Denné aj nočné. Chcelo by to vyraziť do prírody aspoň na dva víkendové dni. Moje pokusy s kontaktovaním ľudí náchylných na túto aktivitu zostávajú bez odozvy. Nič mi neostáva, len zo zásobníka ešte nezrealizovaných trás vybrať jeden hrdzavejúci projekt a vydať sa na cestu sám. Treba ho stihnúť, pokiaľ sám nepodľahnem korózii. Bude to spoznávanie západných oblastí Štiavnických vrchov červenou zo Žarnovice do Žiaru nad Hronom. Väčšinu ostatných značených turistických chodníkov z a do Banskej Štiavnice som prešiel. No tento je pre mňa okrem krátkeho úseku neznámy. 18/11/19 Vladimír Mikuš Štiavnické vrchy

 
 
 
Verzia pre tlač
  • text  fakty  fotky  
Vriace fórum RSS vriaceho fóra
Vagón býv. železnice pri horárni Pätina 31/08/12 12:31 13 príspevkov
Fakty
  • Poloha
    • Veporské vrchy a Spišsko-gemerský kras (NP Muránska planina): na spoji dolín Hronec a Dudlavka - pri horárni Patina (pod Veľkou a Malou Stožkou) na rázcestí lesných asfaltiek
  • Nadmorská výška
    • 805 m n. m.
  • GPS súradnice
    • šírka: 48.78592 ° SŠ
      dĺžka: 19.93678 ° VD
      » Mapa
  • Nocľah
    • 6 ľudí s vlastnou karimatkou a spacákom
  • Prevádzka
    • trojsezónna (bez možnosti zakúrenia)
  • Voda
    • v bezprostrednej blízkosti objetku nebol nájdený zdroj vody, ale hneď vedľa stojí horáreň Pätina
  • Spojenie
    • Závadka nad Hronom (vlak, bus) - horáreň Pätina (modrá značka)
  • Dalšie info
    • zrekonštruovaný vagón lesnej úzkokoľajnej železnice pod Stožkami ako exponát NCH Stožky
Login prihlás sa alebo registruj
zapamätať



Vytvorením používateľského konta súhlasíte s podmienkami použitia HIKING.SK, ktorých súčasťou sú aj informácie o spracovaní osobných údajov.
Oficiálni partneri
Partneri
0.64 (0.17)