Búda

Vagón býv. železnice pri horárni Pätina

14.05.11
Muránska planina ako jeden z najmenej navštevovaných národných parkov oficiálne povoľuje v návštevnom poriadku voľné táborenie a núdzové bivakovanie. Núdzovo bivakovať, resp. táboriť možno kdekoľvek v tesnej blízkosti turistickej značenej trasy mimo oblastí maloplošných chránených území po dobu jednej noci. Jedným z miest, ktoré toto spĺňajú a zároveň ponúkajú prístrešie, je vystavený vagón zaniknutej úzkokoľajky pri horárni Pätina v doline Hronec.

Prístup

- zo Závadky nad Hronom (vlak, bus) po modrej značke cez dolinu Hronec (asfaltová cesta) cez horáreň Klátna k horárni Pätina za cca 2 hodiny,
- od Studne na Muránskej planine (priepasť Ľadová jama na Muráni) /na trase Rudnej magistrály/ po žltej značke cez sedlo Sitárovo dolinou za Nehovým a horáreň Klátna na modrú značku k horárni Pätina za cca 2.15 h,
- od útulne Nižná Kľaková /na trase Rudnej magistrály/ po žltej značke cez Skalnú bránu k horárni Stožky a dolinou Dudlavky (NCH Stožky) po modrej značke k horárni Pätina za cca 1 hodinu,
- zo sedla Burda (útulňa Burda) /na trase Rudnej magistrály/ po červenej značke na rázcestie pod Vysokým a po modrej značke cez dolinu Randavica a horáreň Stožky cez dolinu Dudlavka za cca 1.20 h,

Objekt

Nenáročným turistom, hľadajúcim bivak či prístrešie v nečase poslúži zrekonštruovaný vagón zrušenej lesnej úzkokoľajnej železnice v doline Hronca pod Stožkami. Vedľa turistického rázcestníka horáreň Pätina stojí ako exponát Náučného chodníka Stožky zrekonštruovaný vagón lesnej železničky pod Stožkami. Vozeň so železným podvozkom je osadený na torze úzkorozchodných koľajníc a zvyšok vagóna je celodrevený s dobrou plechovou strechou. Vagón je voľne prístupný cez bočný otvor, kam sa vstupuje cez klátik so schodíkmi. Do interiéru sa zmestia 6 nocľažníci s vlastnou izolačnou podložkou (karimatka) a vlastným spacím vakom. Pred vozňom je drevené sedenie. Vnútri je inštalovaný panel náučného chodníka a z vonkajšej strany je osadená mapa Národného parku Muránska planina s návštevným poriadkom.

Voda

O bezprostrednom zdroji pitnej vody neviem, ale keďže v susedstve stojí horáreň Pätina, tak je prípadne možné požiadať o vodu u obyvateľov horárne.

Lesná železnica pod Stožkami

Potrebu vybudovania lesnej úzkokoľajky vyvolala rozsiahla veterná kalamita v rokoch 1914 – 1945 na Muránskej planine. V doline Hronca bola vybudovaná trať lesnej železnice v roku 1918 ruskými zajatcami a talianskymi robotníkmi v dĺžke 16,5 km z Polomky cez Závadku nad Hronom do doliny Hronca. Od horárne Pätina viedli dve vetvy, jedna viedla cez Mišárovú pod Fabovu hoľu a druhá vetva išla cez Dudlavku pod Stožky. Železnička s rozchodom koľají 760 mm bola funkčná až do roku 1963. Niekdajšie teleso trate v doline Hronca prekryla súčasná asfaltová cesta, po ktorej vedie modrá značka i NCH Stožky. Ďalšie zaujímavosti nielen o úzkokoľajke sa dozviete z informačných panelov náučného chodníka.

Fórum 13 príspevkov
Vagón býv. železnice pri horárni Pätina 31/08/12 12:31 13 príspevkov
Najnovšie články autora
 
Bivak Táborisko Pustka pod Svinským hrbom Hnilecké vrchy síce nepatria k častým cieľom hrebeňovkárov, ale možnosť táborenia určite poteší. Zároveň ide o vďačnú oblasť pre tulákov v severnej časti Volovských vrchov, ktoré nie sú poznačené masívnou ťažbou dreva ako zvyšok pohoria. 06/07/19 Tomáš Trstenský Volovské vrchy
Prístrešok Gelnica - Turzovské kúpele V mestskej časti Gelnice - Tuzov sa rozprestiera areál niekdajších kúpeľov. Dnes kúpele tvoria prevažne chátrajúce objekty s výnimkou pár súkromných objektov, ktoré sa podarilo zachrániť pred zánikom. Ide o obľúbené výletné miesto Gelničanov s viacerými vychádzkovými trasami. No i pre vandrákov majú čo ponúknuť. V kúpeľnom lesoparku sa nachádzajú dva prístrešky. 13/04/19 Tomáš Trstenský Volovské vrchy
Správa Hľadajú jubilejné háje a pamätníky z roku 1928 Sú roztratené po našich horách s nápisom "RČS 1918 - 1928" po celom Slovensku. Sú ich destiatky a mnohokrát o nich nevedia ani lesníci. Kamenné pamätníky či väčšie mohyly zabudnuté v hustých lesných porastoch. Ide o tzv. jubilejné háje, lesy a hájiky, ktoré boli vysadné pri príležitosti 10. výročia existencie Československa. 28/10/18 Tomáš Trstenský Zaujímavosti
Najnovšie články na titulke
 
Recenzia Asolo Magnum GV – ferratové stredne vysoké topánky Hľadanie ideálnej obuvi na turistiku a pridružené aktivity je zložité. Modelov na trhu je veľké množstvo a jeden, ktorým by sa dalo pokryť všetko, je takmer nemožné nájsť. V poslednom čase som si zvykol – ako priblíženie k ideálu univerzality – používať approach polovičky. Za cenu zníženia opory dostanete vzdušnú obuv s výbornou pohyblivosťou, no členok si to môže ľahko odniesť. Ak chcete ponechať výhody approach polovičiek, no trochu zlepšiť oporu, môžete siahnuť po tzv. mid verzii, ktorá má nízky komín. Takouto mid verziou je napr. aj Asolo Magnum GV, ktorý od jari testujem. dnes Ľubomír Mäkký Obutie
Správa UNESCO pralesy chránime málo a škodíme partnerským krajinám Minulú stredu, 10. júla, skončilo 43. zasadanie Výboru pre svetové dedičstvo UNESCO v Baku. V prijatom uznesení výbor nalieha na Slovenskú republiku, aby zabezpečila primeranú ochranu Karpatských bukových pralesov (KBP) pred ťažbou a ďalšími potenciálnymi hrozbami a najmä vytýčila finálne hranice tejto lokality, zapísanej do Zoznamu svetového dedičstva. Neplnením záväzkov Slovensko môže poškodiť aj ostatné štáty, ktoré tiež majú pralesy a staré bukové lesy zapísané v tomto zozname. Spolu s nami sa môžu dostať do Zoznamu ohrozených pamiatok, keďže Karpatské bukové pralesy a staré lesy sú jedna medzinárodná lokalita. včera Soňa Mäkká Správy
Túra Glarnské Alpy – k Murgsee Prší a prší. Mám dilemu, čo zajtra. Nastúpiť ráno v Sarganse na Railjet smer Viedeň a následne Slovensko alebo na miestny Postbus, čo by ma vyviezol do hôr. Predpoveď počasia dáva nádej na zlepšenie okolo obeda, ale vo vrchoch sa môže oblačnosť držať aj celý deň. Nakoniec naberám odvahu a vyhráva predĺženie pobytu o jeden deň. Život nedáva veľa príležitostí a bolo by hriechom nevyužiť všetky možnosti. Už dávnejšie ma pokúša v mape modrý fliačik uprostred hôr, vlastne jeden väčší a dva menšie. Murgsee. Jazero vysoko v údolí nad pobrežnou obcou jazera Walensee Murg (427). včera Vladimír Mikuš Svet

 
 
 
Verzia pre tlač
  • text  fakty  fotky  
Vriace fórum RSS vriaceho fóra
Vagón býv. železnice pri horárni Pätina 31/08/12 12:31 13 príspevkov
Fakty
  • Poloha
    • Veporské vrchy a Spišsko-gemerský kras (NP Muránska planina): na spoji dolín Hronec a Dudlavka - pri horárni Patina (pod Veľkou a Malou Stožkou) na rázcestí lesných asfaltiek
  • Nadmorská výška
    • 805 m n. m.
  • GPS súradnice
    • šírka: 48.78592 ° SŠ
      dĺžka: 19.93678 ° VD
      » Mapa
  • Nocľah
    • 6 ľudí s vlastnou karimatkou a spacákom
  • Prevádzka
    • trojsezónna (bez možnosti zakúrenia)
  • Voda
    • v bezprostrednej blízkosti objetku nebol nájdený zdroj vody, ale hneď vedľa stojí horáreň Pätina
  • Spojenie
    • Závadka nad Hronom (vlak, bus) - horáreň Pätina (modrá značka)
  • Dalšie info
    • zrekonštruovaný vagón lesnej úzkokoľajnej železnice pod Stožkami ako exponát NCH Stožky
Login prihlás sa alebo registruj
zapamätať



Vytvorením používateľského konta súhlasíte s podmienkami použitia HIKING.SK, ktorých súčasťou sú aj informácie o spracovaní osobných údajov.
Oficiálni partneri
Partneri
0.68 (0.21)