Zrub Mochnatá pod (Muránskym) Kľakom

05.08.11
Muránska planina ako jeden z najmenej navštevovaných národných parkov SR oficiálne povoľuje v návštevnom poriadku voľné táborenie a núdzové bivakovanie. Núdzovo bivakovať, resp. táboriť možno kdekoľvek v tesnej blízkosti turistickej značenej trasy mimo oblastí maloplošných chránených území po dobu jednej noci. Jedným z miest, ktoré toto spĺňajú a zároveň ponúkajú prístrešie, je zrub na poľane Mochnatá na trase lyžiarskej cesty okolo Kľaku, resp. Veľkej Stožky.

- zo sedla Nižná Kľaková (turistická útulňa) po červenej značke Rudnej magistrály a po lesnej ceste (lyžiarska trasa) popod Kľak cez Hlinačku na poľanu Mochnatá,
- zo sedla Nižná Kľaková (turistická útulňa) po trase lyžiarskej cesty okolo Kľaku resp. Veľkej Stožky cez tzv. les mladých hutníkov a lokalitu Zadné hory na poľanu Mochnatá,
- zo Studne na Muránskej planine (priepasť Ľadová jama na Muráni) po červenej značke Rudnej magistrály po sedielko Veľká Maratinka medzi Kadakom (1237,7 m) a Ostricou (1306,9 m) /pred Čmierovou poliankou/ a po lesnej ceste (lyžiarska trasa) na poľanu Mochnatá.

Na severnom okraji podlhovastej úzkej horskej polianky Mochnatá stojí jednoduchá jednopriestorová zrubová stavba so šindľovou strechou. Vstup do zrubu je bez dverí a po obvode troch stien sú osadené úzke lavice na sedenie. Škáry medzi brvnami sú utesnené latkovaním a šindľová strecha je v dobrom stave. Búda pravdepodobne slúži ako úkryt pre lesných robotníkov. Podlahu tvorí udupaná zem a v zrube je poriadok. Na zemi sa zmestia štyria nocľažníci s vlastním spacím vakom a izolačnou podložkou. Z vonkajšej strany je nad vstupom pripevnená liatinová tabuľa „Ochranné pásmo vodného zdroja“.

Zaujímavosť

Zaujímavosťou je, že (Muránsky) Kľak je najvyšším bodom pohoria Spišsko-gemerský kras, resp. jeho podcelku Muránska planina s výškou 1408,7 metrov. Prívlastok „muránsky“ má, lebo na Muránskej planine je ešte jeden vrch s názvom Kľak, ktorý domáci volajú Tisovský Kľak (1153,6 m) – južne od sedla Burda.

Súvisiaci dokument

Návštevný poriadok NP Muránska planina

Zrub Mochnatá pod (Muránskym) Kľakom 16/02/15 21:39 15 príspevkov

Reportáž 500 km od Slovenska a predsa doma Kedysi to bola jedna krajina. Lenže je to už 300 rokov, čo naši krajania odišli z "Horných Uhier" na tzv. "Dolnú zem", na juh Uhorska. Dnes žijú v kraji Vojvodina na severe Srbska, ale tiež v Chorvátsku, Maďarsku a priľahlom cípe Rumunska. Dolnozemskí Slováci, ktorí tri storočia obývajú šíre roviny Veľkej dunajskej nížiny (Alföld). Že to nie je len pár vymierajúcich dediniek, sa dozviete. 21/01/20 Tomáš Trstenský Svet
Túra Via Dinarica (1) – planina Prenj Keďže sa radšej premávame po horách ako pretŕčame na sociálnych sieťach, tak sme sa na Silvestra pätica dohodli na letnom dvojtýždňovom puťáku. Teda, aby to bolo trendy, in a hipsterské, tak ide o diaľkový pochod, ktoré v posledných rokoch naberajú na popularite. Nie, žiadna Svätojakubská púť a ani SNP-čka. Tam je počas leta tlačenica. Vybrali sme si niečo menej masové. 14/01/20 Tomáš Trstenský Svet
Extra Rozhľadňa Pustý vrch nad Čiernym Balogom Horehronská obec Čierny Balog sa zaradila na zoznam obcí, ktoré neobišiel trend budovania turistických veží v blízkosti sídiel. Nová rozhľadňa stojí na typickom mieste, ktoré je ľahkým cieľom výletov pre rodiny s deťmi. Nie je ďaleko od obce, no kopec ponúka dobrý rozhľad. Paradoxne, aj bez veže, keďže celé temeno Pustého vrchu je odlesnené. 20/12/19 Tomáš Trstenský Zaujímavosti

Útulňa Predná Gálová na Smrečinke Kedysi tu boli krásne smrečiny a chodníčky porastené machom, na zamokrených miestach drevené lávky, aby sa dalo bezpečne ísť lesom. Dnes je tu les vyrúbaný a Prednú Gálovú pretínajú zvážnice, ktoré tu vyrástli ako huby po daždi, keď sa začala likvidovať kalamita. Čo ostalo, sú krásne výhľady na Kráľovu hoľu, hrebeň Vysokých Tatier a údolie Slanej. Tiež veľa čučoriedok, brusníc a výborná voda v studničke pod Prednou Gálovou. Tak sa v mapách nazýva lokalita a pretína ju Cesta hrdinov SNP. dnes Anna Lenkeyová Volovské vrchy
Príbeh Ako sme držali bobríka hladu Raz, keď sme vandrovali kdesi v Slovenskom rudohorí, večer, sediac pri ohni a oddychujúc po celodennom trmácaní sa, sme začali spomínať na naše krátke, ale o to nezabudnuteľnejšie členstvo v Skautingu. Boli sme vtedy veľmi mladí a Skauting bol v tej dobe zakázaný, a tak sa naše spomienky točili iba okolo niektorých akcií, ktoré nám utkveli v pamäti. včera Boro Tomis Príbehy
Túra Belianske Tatry – zimná túra na Chatu Plesnivec Horské chaty sú tradične obľúbený cieľ, a tak sa aj predposledný deň zimných prázdnin, ktorý trávime v Tatrách, rozhodujeme práve pre túry na ne. Delíme sa na dve výkonnostné družstvá, osemročný Kubko ide s tatom na Chatu pri Zelenom plese, štvorročný Maťko so mnou na Chatu Plesnivec. 20/02/20 Soňa Mäkká Vysoké a Belianske Tatry

Zrub Mochnatá pod (Muránskym) Kľakom 16/02/15 21:39 15 príspevkov
    • Spišsko-gemerský kras (Muránska planina): planina Muránsky Kľak (NP Muránska planina) - pri lyžiarskej turistickej trase okolo Kľaku resp. Veľkej Stožky - poľana Mochnatá
    • 4 ľudia s vlastným spacím vakom a karimatkou
    • trojsezónna (bez možnosti zakúrenia)
    • Lyžiarska trasa: sedielko Veľká Maratinka – poľana Mochnatá – Zadné hory – Les mladých hutníkov – Vyšný Kľak - sedlo Nižná Kľaková
    • voľne prístupná lesnícka búda s vnútornými lavicami na sedenie