Zrub Mochnatá pod (Muránskym) Kľakom

05.08.11
Muránska planina ako jeden z najmenej navštevovaných národných parkov SR oficiálne povoľuje v návštevnom poriadku voľné táborenie a núdzové bivakovanie. Núdzovo bivakovať, resp. táboriť možno kdekoľvek v tesnej blízkosti turistickej značenej trasy mimo oblastí maloplošných chránených území po dobu jednej noci. Jedným z miest, ktoré toto spĺňajú a zároveň ponúkajú prístrešie, je zrub na poľane Mochnatá na trase lyžiarskej cesty okolo Kľaku, resp. Veľkej Stožky.

- zo sedla Nižná Kľaková (turistická útulňa) po červenej značke Rudnej magistrály a po lesnej ceste (lyžiarska trasa) popod Kľak cez Hlinačku na poľanu Mochnatá,
- zo sedla Nižná Kľaková (turistická útulňa) po trase lyžiarskej cesty okolo Kľaku resp. Veľkej Stožky cez tzv. les mladých hutníkov a lokalitu Zadné hory na poľanu Mochnatá,
- zo Studne na Muránskej planine (priepasť Ľadová jama na Muráni) po červenej značke Rudnej magistrály po sedielko Veľká Maratinka medzi Kadakom (1237,7 m) a Ostricou (1306,9 m) /pred Čmierovou poliankou/ a po lesnej ceste (lyžiarska trasa) na poľanu Mochnatá.

Na severnom okraji podlhovastej úzkej horskej polianky Mochnatá stojí jednoduchá jednopriestorová zrubová stavba so šindľovou strechou. Vstup do zrubu je bez dverí a po obvode troch stien sú osadené úzke lavice na sedenie. Škáry medzi brvnami sú utesnené latkovaním a šindľová strecha je v dobrom stave. Búda pravdepodobne slúži ako úkryt pre lesných robotníkov. Podlahu tvorí udupaná zem a v zrube je poriadok. Na zemi sa zmestia štyria nocľažníci s vlastním spacím vakom a izolačnou podložkou. Z vonkajšej strany je nad vstupom pripevnená liatinová tabuľa „Ochranné pásmo vodného zdroja“.

Zaujímavosť

Zaujímavosťou je, že (Muránsky) Kľak je najvyšším bodom pohoria Spišsko-gemerský kras, resp. jeho podcelku Muránska planina s výškou 1408,7 metrov. Prívlastok „muránsky“ má, lebo na Muránskej planine je ešte jeden vrch s názvom Kľak, ktorý domáci volajú Tisovský Kľak (1153,6 m) – južne od sedla Burda.

Súvisiaci dokument

Návštevný poriadok NP Muránska planina

Zrub Mochnatá pod (Muránskym) Kľakom 16/02/15 21:39 15 príspevkov

Túra Prečo rastie deväť sekvojovcov pri Novej Bani Cez prázdniny mnohí balia kufre a mieria za hranice všednej každodennosti. Merajú dlhé cesty a precestujú pol sveta, aby videli jeho divy. Čuduj sa svete aj na krpatom Slovensku máme tiež mnohé kuriozity, divy a unikáty. Netreba cestovať stovky či viac kilometrov. Netreba ani vracať ľudom Slovensko. Stačí sa lepšie pozrieť za vlastné humná a poriadne sa rozhliadnuť. Objavíme mnoho zaujímavostí, ktoré nás doslova zaskočia. 02/08/19 Tomáš Trstenský Pohronský Inovec, Vtáčnik, +
Recenzia Zakarpatí - Sprievodca bývalou Podkarpatskou Rusou Podkarpatská Rus sa presne pred 100 rokmi (1919) stala súčasťou Československa, odkedy začali vychádzať výpravné cestopisy o kraji pod Východnými Karpatami. Klub československých turistov začal zakladať na Podkarpatsku svoje odbory, budovať značené chodníky a stavať horské chaty. Aby prilákali výletníkov z ostatných častí republiky, boli vydávaní knižní sprievodcovia po podkarpatských horách i obciach. 24/07/19 Tomáš Trstenský Mapy a knihy
Útulňa Chatka Zigovka Milú a výborne zariadenú lesnú chatku som objavil úplnou náhodou. Išiel som pozrieť kamaráta do Hornej Marikovej pešo cez hory a tu sa tesne pod horským sedlom vrchu Zigov (Milechovská Kýčera) ukázal medzi stromami nový zrub. Keďže bol blízko modrej značky, tak som si ho išiel pozrieť. O to väčšie bolo prekvapenie, že je voľne prístupný. 20/07/19 Tomáš Trstenský Javorníky

Túra Važecká dolina s deťmi Uznávam, že názov článku je trochu zavádzajúci, keďže Važecká dolina je jediná z hlavných vysokotatranských dolín, ktorej dnom nevedie turistický chodník. Po jej západnom okraji však vedie chodník na Kriváň, ktorý umožňuje množstvo pohľadov do doliny, dávajúc tak príležitosť dostatočne ju spoznať. V rámci nášho rodinného spoznávania tatranských dolín využívame túto možnosť a v jeden horúci letný deň sa vyberáme do „odľahlejšej“ časti Tatier. Našim cieľom nie je Kriváň, ten je zatiaľ privysoko, skôr ide o to nestratiť v horúcom lete kondíciu a zároveň sa trochu schladiť na nejakom peknom mieste vo výškach niekde nad kosodrevinou. dnes Peťo Nový Vysoké a Belianske Tatry
Podcast O Geocachingu s Matúšom Morongom Geocaching je hra založená na hľadaní skrýš pomocou GPS. Pôvodne išlo o malú komunitnú záležitosť, museli ste totiž mať GPS prístroj, ktorý nebol práve lacný. Tak sa ku Geocachingu dostávali najmä turisti, ktorí mali takýto prístroj kvôli navigácii v horách. Zásadnejší prienik do mainstreamu prišiel s nástupom smartfónov. V dvanástej epizóde podcastu HIKING.SK sme sa rozprávali s Matúšom Morongom, našim autorom. Je dlhoročným kešerom, aktuálne pôsobí ako reviewer a medzi kešermi je známy pod nickom Rikitan. včera Ľubomír Mäkký Rozhovory
MTB Čiernohuzec - cyklookruh z Levoče Tiché Levočské vrchy predstavujú vďaka dobrým cestám a mimoriadne zaujímavým lokalitám ideálny priestor pre atraktívnu cykloturistiku. Na trase môžeme objavovať ich donedávna utajenú krásu, pričom vyjdeme na tri vrcholy: Jankovec, Chmeľov a Čiernohuzec. dnes Karol Mizla Levočské vrchy

Zrub Mochnatá pod (Muránskym) Kľakom 16/02/15 21:39 15 príspevkov
    • Spišsko-gemerský kras (Muránska planina): planina Muránsky Kľak (NP Muránska planina) - pri lyžiarskej turistickej trase okolo Kľaku resp. Veľkej Stožky - poľana Mochnatá
    • 4 ľudia s vlastným spacím vakom a karimatkou
    • trojsezónna (bez možnosti zakúrenia)
    • Lyžiarska trasa: sedielko Veľká Maratinka – poľana Mochnatá – Zadné hory – Les mladých hutníkov – Vyšný Kľak - sedlo Nižná Kľaková
    • voľne prístupná lesnícka búda s vnútornými lavicami na sedenie