Chata Varty

27.05.11
Pri poslednej potulke v najjužnejšom výbežku Strážovských vrchov medzi Novákmi a Partizánskym som natrafil na chatu Varty. Samotná chata, zrejme patriaca poľovníkom alebo lesníkom, je uzavretá. Priestranná terasa však môže prichýliť turistu či už v nečase alebo aj na noc.

Chata sa nachádza v turisticky asi málo navštevovanej časti Strážovských vrchov oddelenej od zvyšku pohoria cestným ťahom Nováky - Bánovce nad Bebravou. Leží na malej lúke na svahu vrchu Stráže, prechádza popri nej súbeh modrej a zelenej značky. Rázcestník Varty sa nachádza asi 25 m povyše.

- modrá z Dolných Vesteníc, 1:20 h
- modrá zo Skačian, 1:30 h
- zelená z Dvorníkov nad Nitricou, 1:00 resp. z Horných Vesteníc, 1:25 h

Terasa je umiestnená pozdĺž celej západnej strany chaty, má rozmery asi 2,5 x 6 m. Oproti terénu je mierne zdvihnutá, podlaha je pokrytá dlažbou, ohraničená dreveným zábradlím. Strecha z vlnitého plechu len mierne presahuje pôdorys, pred prudkým bočným dažďom sa treba uchýliť viac k stene chaty. Uprostred je pevne zabudovaný dlhý stôl, pozdĺž neho voľné drevené lavice. Výklenok pri stene je tiež upravený ako lavica. V prípade nocľahu sa na plochu podlahy uloží odhadom 6 - 8 ľudí.

Pred chatou je ohnisko s jednoduchými drevenými lavičkami. Prameň som v bezprostrednom okolí neobjavil (ale ani som nejako intenzívne nehľadal). Vedľa chaty je menší, taktiež uzamknutý drevený objekt - možno kôlňa. Z lúk pri zostupe po modrej do Dolných Vesteníc sa ponúkajú pekné výhľady na skupinu Rokoša na druhej strane údolia Nitrice.

Chata Varty 23/07/11 14:22 3 príspevky

Prístrešok Chata Podhradská dolina Podhradskou dolinou vedie jeden z prístupov na Rokoš (od Uhrovského Podhradia). Podľa stavu chodníka pod sedlom nie je modro značkovaný chodník príliš využívaný, ale znalosť o možnosti úkrytu v závere doliny sa môže hodiť a niekomu zabezpečiť aj nocľah v suchu (tak ako mne). 24/08/19 Michal Bukvai Strážovské vrchy
Prístrešok Rokoš Ďalšiu možnosť úkrytu pri potulkách Strážovskými vrchmi ponúka prístrešok, vybudovaný pár metrov od vrcholu Rokoša. Jeho výhodou je, že má vytvorený v podkroví priestor pre zopár nocľažníkov (hoci možnosť nocľahu je limitovaná neprítomnosťou vodného zdroja v okolí). 17/08/19 Michal Bukvai Strážovské vrchy
Chata Chata Lesov SR Čierny vrch V južnej časti Strážovských vrchov sa dá prejsť pekným hrebeňom z Uhrovca po Homôľku s kopcami okolo 1000 m (Rokoš, Čierny vrch, Suchý vrch). Nájde sa aj zopár miest, kde sa dá uchýliť pred nepriaznivým počasím či stráviť noc. Jedným z nich môže byť chata (resp. jej terasa) Lesov SR pod Čiernym vrchom. 10/08/19 Michal Bukvai Strážovské vrchy

Túra Spišské Bystré – náučné chodníky Predstavíme si dva miestne náučné chodníky, ktoré by sme momentálne márne hľadali v mapových podkladoch rôznych výrobcov. A práve táto skutočnosť je jedným z dôvodov, ktorý nás sem priťahuje. Máme sľúbené pieskovcové útvary, zdokumentovanú banícku a partizánsku históriu, a hlavne malebné výhľady na okolie Kozích chrbtov. dnes Roman Matkovčík Nízke Tatry
Útulňa Útulňa pod Kečkou V Starohorských vrchoch vznikla nová útulňa, ktorá svojou polohou blízko červenej turistickej značky E8 môže poslúžiť ako alternatíva hlavne pre nízkotatranských hrebeňovkárov alebo SNP-čkarov. Samozrejme, aj pre každého turistu, ktorému vyhovuje viac interiér, ako prístrešok v Hiadeľskom sedle. Cestu k útulni označuje šípka. Objekt je oficiálne táborisko v NP Nízke Tatry. Prenocovať tu však nemôžete v priestore okolo chaty v stanoch, ale len vnútri. včera Pavol Horváth Starohorské vrchy
Reportáž Za medveďmi do Tichej doliny Po jarnom pozorovaní vtákov prišlo v auguste na pozorovanie väčších zvierat, a to rovno medveďov. Vybrali sme sa za nimi do Tichej doliny v Tatrách. Tichá dolina je jednou z najdlhších slovenských dolín, a keďže medvede sa tu pozorujú na viacerých stanovištiach, je praktické vzdialenosť medzi nimi preklenúť bicyklom. 20/09/19 Soňa Mäkká Reportáže