Prístrešok Chata Varty

Pri poslednej potulke v najjužnejšom výbežku Strážovských vrchov medzi Novákmi a Partizánskym som natrafil na chatu Varty. Samotná chata, zrejme patriaca poľovníkom alebo lesníkom, je uzavretá. Priestranná terasa však môže prichýliť turistu či už v nečase alebo aj na noc.

Strážovské vrchy
410 m n. m.
6-8 osôb, spacák a karimatka nutné
celoročne otvorené

Chata sa nachádza v turisticky asi málo navštevovanej časti Strážovských vrchov oddelenej od zvyšku pohoria cestným ťahom Nováky - Bánovce nad Bebravou. Leží na malej lúke na svahu vrchu Stráže, prechádza popri nej súbeh modrej a zelenej značky. Rázcestník Varty sa nachádza asi 25 m povyše.

- modrá z Dolných Vesteníc, 1:20 h
- modrá zo Skačian, 1:30 h
- zelená z Dvorníkov nad Nitricou, 1:00 resp. z Horných Vesteníc, 1:25 h

Terasa je umiestnená pozdĺž celej západnej strany chaty, má rozmery asi 2,5 x 6 m. Oproti terénu je mierne zdvihnutá, podlaha je pokrytá dlažbou, ohraničená dreveným zábradlím. Strecha z vlnitého plechu len mierne presahuje pôdorys, pred prudkým bočným dažďom sa treba uchýliť viac k stene chaty. Uprostred je pevne zabudovaný dlhý stôl, pozdĺž neho voľné drevené lavice. Výklenok pri stene je tiež upravený ako lavica. V prípade nocľahu sa na plochu podlahy uloží odhadom 6 - 8 ľudí.

Pred chatou je ohnisko s jednoduchými drevenými lavičkami. Prameň som v bezprostrednom okolí neobjavil (ale ani som nejako intenzívne nehľadal). Vedľa chaty je menší, taktiež uzamknutý drevený objekt - možno kôlňa. Z lúk pri zostupe po modrej do Dolných Vesteníc sa ponúkajú pekné výhľady na skupinu Rokoša na druhej strane údolia Nitrice.