Chata Varty

27. 05. 2011
Pri poslednej potulke v najjužnejšom výbežku Strážovských vrchov medzi Novákmi a Partizánskym som natrafil na chatu Varty. Samotná chata, zrejme patriaca poľovníkom alebo lesníkom, je uzavretá. Priestranná terasa však môže prichýliť turistu či už v nečase alebo aj na noc.

Chata sa nachádza v turisticky asi málo navštevovanej časti Strážovských vrchov oddelenej od zvyšku pohoria cestným ťahom Nováky - Bánovce nad Bebravou. Leží na malej lúke na svahu vrchu Stráže, prechádza popri nej súbeh modrej a zelenej značky. Rázcestník Varty sa nachádza asi 25 m povyše.

- modrá z Dolných Vesteníc, 1:20 h
- modrá zo Skačian, 1:30 h
- zelená z Dvorníkov nad Nitricou, 1:00 resp. z Horných Vesteníc, 1:25 h

Terasa je umiestnená pozdĺž celej západnej strany chaty, má rozmery asi 2,5 x 6 m. Oproti terénu je mierne zdvihnutá, podlaha je pokrytá dlažbou, ohraničená dreveným zábradlím. Strecha z vlnitého plechu len mierne presahuje pôdorys, pred prudkým bočným dažďom sa treba uchýliť viac k stene chaty. Uprostred je pevne zabudovaný dlhý stôl, pozdĺž neho voľné drevené lavice. Výklenok pri stene je tiež upravený ako lavica. V prípade nocľahu sa na plochu podlahy uloží odhadom 6 - 8 ľudí.

Pred chatou je ohnisko s jednoduchými drevenými lavičkami. Prameň som v bezprostrednom okolí neobjavil (ale ani som nejako intenzívne nehľadal). Vedľa chaty je menší, taktiež uzamknutý drevený objekt - možno kôlňa. Z lúk pri zostupe po modrej do Dolných Vesteníc sa ponúkajú pekné výhľady na skupinu Rokoša na druhej strane údolia Nitrice.

Chata Varty 23/07/11 14:22 3 príspevky

Túra Okolo Moštencov Mám obľúbenú túru, ktorú zvyknem s malými obmenami absolvovať aspoň raz za rok. Či už ako jarný rozbeh sezóny alebo ako operatívne vyplnenie voľného dňa. Netreba mi totiž stíhať žiadny dopravný spoj, jednoducho vypadnem z domu a po pár hodinách sa tam opäť objavím. 17/01/20 Michal Bukvai Súľovské vrchy
Túra Belá – Belianske skaly – Terchová Tradičné koncoročné stretnutie autorského kolektívu sa konalo znova pod Malou Fatrou. A tradične sme sobotnú túru absolvovali vo dvojici s Mirom. Keď som mu v predvečer predstavil môj plán, vravím mu: "Asi Ťa tento rok sklamem, bude to taká seniorská trasa podhorím..." Ale nakoniec sme boli spokojní. 29/12/19 Michal Bukvai Malá Fatra
Prístrešok Vrchlúky Z Ružomberka je vyznačených viacero alternatív prístupu na liptovskú vetvu hrebeňa Veľkej Fatry. Všetky sa stretávajú v oblasti Vlkolínskych lúk na západnom úpätí vrchu Sidorovo. V okolí Vlkolínca je tiež viacero trás NCH a pravdepodobne v rámci ich budovania postavili aj niekoľko prístreškov. Jeden sa nachádza na Vrchlúkach. 07/12/19 Michal Bukvai Veľká Fatra a Choč

Túra Kita-dake (北岳) – Severný vrch v Južných Alpách V horskej chate nás priklincoval tajfún a nútene sme tam strávili až dve noci. Silný vietor a dážď bičoval chatu a keď sa šialenstvo skončilo, boli sme radi, že môžeme konečne zostúpiť. Po dvoch nociach v troch tisícoch sme boli síce perfektne aklimatizovaní na výstup na Fuji, ale bolo nám ľúto, že sme si Alpy veľmi neužili. Parťáčka študuje v Kyote, a tak sme si tento rok plánovali na prechod hrebeňa Shiranesanzan reparát, ale všade zúri vírus, asi nám to nie je súdené. dnes Peter Šufliarsky Svet
Túra Žarnovica – rozhľadňa Háj – Nová Baňa Koncom apríla som sa mal nachádzať na inom kontinente, no pandémia a príslušné opatrenia zariadili, že si dovolenku čerpám doma. Aspoň že nemusím byť len v okrese bydliska a po lese môžem chodiť bez rúška! Vypísal som si trinásť rozhľadní dosiahnuteľných na otočku aj s túrou z Bratislavy a po štvordňovom prechode Prašník – Patrónka, som mohol začať behať po rozhľadniach. včera Miroslav Svítek Vtáčnik
Túra Modranským chotárom Keď mi Roman poslal jeho článok, v ktorom popisoval prechádzku k starej oskoruši na Devíne a dodal: „Napíš niečo aj o modranských“, tak som si sprvu povedal, že čo tu budem písať, akú túru popisovať, veď sú len kúsok za hradbami mesta. 24/05/20 Zdeno Vasilišin Malé Karpaty