Svet Schneeberg - trasy od východu

O Schneebergu tu toho bolo už dosť popísané, ale články boli zväčša o výstupe v zime, alebo po ľahších turistických chodníkoch. Preto by som tento kopec, najbližšiu dvojtisícovku pri Bratislave, chcel priblížiť hlavne obyvateľom nášho hlavného mesta a západného Slovenska, ktorí chcú ísť na náročnejšiu jednodňovku s prevýšením vyše 1000 metrov. Článkov, tipov a fotiek je na internete dosť, tak by som sa zameral na pár praktických a užitočných informácií o jednotlivých trasách z východnej strany, t. j. od dedinky Puchberg am Schneeberg.

+Závisí od zvolenej trasy a parkovania m stúpanie, -Závisí od zvolenej trasy a parkovania m klesanie
1 deň
Rakúsko: Alpy (Alpen) – Východné Alpy (Ostalpen) – Severné Vápencové Alpy (Nördliche Kalkalpen) – skupina Rax a Schneeberg (Rax - Schneeberg-Gruppe) – Schneeberg
  • Najvyšší bod: 2076 m n. m.
vlastná voda, horské chaty
Bratislava - Schneebergdörfl (vlastné auto)

Pri nízkonákladovom výlete sa dá osobným autom pri dodržiavaní dopravných predpisov dostať z Bratislavy na parkovisko pod kopcom presne za 2 hodiny, pokiaľ chcete ušetriť pár eur za rakúsku diaľničnú známku. Po diaľnici je to trocha rýchlejšie, nie však oveľa. Takto je vzdialenosť 133 km.

Parkovanie

Závisí od zvolenej túry. Buď priamo pri sedačkovej lanovke v dedinke Losenheim, alebo v dedinke Schneebergdörfl. Na konci dediny, kde sa cesta rozdvojuje pri požiarnej zbrojnici, odbočte doprava a po asi 100 m je „parkovisko“ na ľavej strane pri potoku. Okolo 8.30 h tam cez víkend už býva problém zaparkovať, lebo je plné miestnych turistických nadšencov. Potom však vyjde miestny podnikavec, asi 60 - 70-ročný dedko, majiteľ priľahlej parcely, a za mierny poplatok (ktorý sa mi nepodarilo zistiť) tam necháva parkovať ostatné autá. Názvy Losenheim a Schneebergdörfl sú aj na smerových tabuliach v Puchbergu am Schneeberg, nimi sa dá riadiť.

Fadensteig

Hrebeň Fadensteig s peknými výhľadmi už bol popísaný v inom článku, tak spomeniem len pár praktických vecí. Z parkoviska Losenheim hore po asfaltke asi 50 m, tam začína žltá značka, ide kolmo hore a okolo lavičky vchádza do lesa. Po chvíli vychádza na lúku a po prekročení ohrady (je tam na to schod) po pár minútach treba traverzovať doprava na lesnú cestu, kade pokračuje žltá značka. Videl som, že veľa ľudí chodí hore popod lanovku, čo mne príliš zaujímavé nepríde, alebo nenašlo túto odbočku. V mape je však značka nakreslená popod lanovku, tak buď je v mape chyba, alebo to zmenili, alebo sú tam dve žlté značky. Cesta končí medzi chatami Edelweiss Hütte a Sparbach Hütte. Po Chatu Edelweiss to trvá 45 minút vrátane fotenia.

Samotný Fadensteig začína tesne za Edelweiss Hütte strmo hore do lesa a je žlto značený (pri písaní článku došlo k rozporom, podľa mňa je začiatok v lese od chaty značený červeno, potom skalná časť žlto). Cestou je smerová tabuľka na Fischer Hütte. Strmo hore lesom, potom po hrebeni až na vrcholovú rovinu. Sem to trvá od chaty asi hodinu, prevýšenie cca 500 m. Odtiaľ na Fischer Hütte ďalších 45 minút, 300 m prevýšenie, ale už po tráve a naklonenej rovine.

Kto pri Edelweiss Hütte zistí, že si to rozmyslel, rovno po vrstevnici ide zvážnica, obchádzajúca kopec a cez žľab Wurzen Graben vychádza zo západu pri Fischer Hütte. Jednoduchá cesta, využívaná hlavne rekreačnými skialpinistami v zime.

Novembergrat

Celkom vzdušný hrebeň Novembergrat nie je vyznačený na mape, v teréne je zato červená značka na každom druhom kameni, takže sa tam nedá stratiť snáď ani za hmly. Nastupuje sa naň z traverzu Nordlicher Grafensteig, z miesta medzi žľabmi Schneider Graben a Krumme Reis. Odbočka je hneď oproti vyhliadke, na ktorú to určite zláka každého, kto tadiaľ pôjde. Kto neverí, nech sa ide presvedčiť. Chodník sa odpája mierne šikmo hore v mieste, kde Nördlicher Grafensteig začína klesať do Krumme Reis. Prvých 10 minút sa ide lesom, nie je tam značenie, ale chodník je viditeľne vyšliapaný, červené značenie začína až potom. Cesta konči asi 5 minút od Dambock Haus, trvá hodinu a prejde asi 450 výškových metrov. Cestou sa dá vyliezť na množstvo skalných vežičiek a vyblázniť sa podľa vôle. Je to horolezecká cesta 1+, treba používať ruky, pravidlo troch pevných bodov, žiadne lano, istenie, len pevné topánky a zdravý rozum.

Oberer Herminensteig

Hrebeň Oberer Herminensteig rovnobežný s Novembergrat, na mape vyznačený ako náročnejšia turistika, v podstate rovnaké ako Novemregrat. Najprv strmo hore suťoviskom, potom začínajú skaly. Na konci sa dá ísť buď k Dambock Hütte rovno alebo vľavo po výraznom traverze priamo na terasu hotela a k zubačke. Osobne som vždy išiel iba smerom dolu, to trvá cca hodinu, tak hore to bude hodinu a pol až dve.

Unter Herminensteig

Červeno značená Unter Herminensteig spája Nördlicher Grafensteig a žltú značku údolím Mieseltal z dedinky Schneebergdorfl. Skoro celý čas ide lesom alebo nejakým žľabom, dosť strmo, na 2 - 3 miestach sa treba rukami pridŕžať zeme, koreňov a konárov a dávať si pozor na orientáciu, občas som stratil značku. Po výstupe žľabom cesta zabáča kolmo vľavo do lesa, sú tam výrazné šípky. Na skalnej stene nad žľabom je však tiež červené značenie a v skale biela mramorová tabuľa s názvom steigu a číslom 1888. Komu sa podarí rozlúštiť názov tejto cesty, nech napíše do diskusie. V mape nie je a ani neviem, kam ide a ani aká je náročná. Mám však pocit, že to je kratšia a náročnejšia varianta tejto cesty, ktorej spravili obchádzku. Nástup na cestu je zo Schneebergdörfl, ale treba sa vrátiť a prejsť okolo požiarnej zbrojnice, tade ide tá „správna“ žltá značka, údolím Mieseltal, potom hľadať odbočku. Samotný Herminensteig trvá 1,5 - 2 hodiny, cestou dolu hodinu.

Nördlicher Grafensteig

Traverz Nördlicher Grafensteig prechádzajúci celou východnou stenou Schneebergu, červeno značený výrazný chodník. Nejde však úplne po vrstevnici a nabeháte na ňom dosť výškových metrov. Spája Edelweiss Hütte a medzistanicu zubačky Baumgartner, kde cez sezónu predávajú perfektné nadrozmerné buchty. Odporúčam.

Inak sa z neho dá zísť, alebo naň vyjsť priamo z parkoviska Losenheim, popod lanovku a hneď prvá výrazná a asi aj jediná lesná cesta doľava, červeno značená. Napája sa na žltú zo Schneebergdörfl. Ďalšia možnosť je modrá značka, začínajúca spolu so žltou, ale odpája sa a pokračuje cez Schneider Graben, križuje N. Grafensteig a ďalej priamo k Dambock Hütte. Od Grafensteigu je však myslím považovaná za zimnú, a preto ďalej nie je ani značená. Inak ide hore žľabom, tiež už bol výstup popísaný v inom článku. Pozorujúc ľudí vystupujúcich týmto žľabom ma napadla iba situácia, keď na pieskovisku dieťa chce vyliezť hore šmykľavkou a zvrchu mu kamoš sype piesok pod nohy.

Baumgartner

Cez Baumgartner sa treba zastaviť na buchty, pekná jednoduchá cesta lesom. Vhodné použiť ako zostupovú cestu, keď je človek unavený a parkuje v Schneebergdörfl. Kúsok pod zastávkou značka prechádza cez koľaje zubačky a vchádza do lesa. Cesta z hornej stanice lanovky do Schneebergdörfl trvá asi 2 hodiny.

Cez sezónu je vrchol posiaty turistami všetkých kategórií, od horolezcov s lanom na batohu až po kočíkujúce mamičky a páriky podľa vzhľadu zablúdené z Auparku, ktoré sem vyviezla zubačka. Popisované hrebene sú trocha prázdnejšie. Po sezóne (koncom októbra) alebo cez pracovné dni tu je problém niekoho stretnúť aj celé hodiny.

Príklad tury s časovým harmonogramom

6.30 odchod z Bratislavy, 8.30 Losenheim, 9.00 odchod od auta, 9.45 Edelweiss Hütte, 12.00 Fischer Hütte (pivo), cez Klosterwappen 13.00 Dambock Hütte, prestávka pri hoteli, 14.00 Oberer Herminensteig, 15.00 Nördlicher Grafensteig, 17.00 príchod k autu na Losenheim, 19.00 odchod z pizzerie pod parkoviskom (majú veľkú pizzu a dobré pivo).

Na popisované túry stačia pevné topánky a voda. Časy sú z vlastnej skúsenosti, povedľa toho fotenie. Mám priemernú kondičku a turistické skúsenosti. Snažil som sa popísať veci, ktoré som pred túrami hľadal a nevedel nájsť, alebo také, čo pomôžu, uľahčia ju a spríjemnia. Kto nemá mapu, tak Google mu určite nájde takú, ktorá mu bude vyhovovať, existuje ich totiž niekoľko. V každej sú chodníky značené inak, inou farbou a inakade. Preto som sa aj rozhodol napísať tento článok, ktorý to snáď zjednoduší. Dúfam, že som sa pri písaní nepomýlil a farby sú popísané tak, ako v skutočnosti. Akékoľvek pripomienky a doplňujúce informácie uvítam v diskusii.

Súvisiace články

Ako (ne)ísť na Schneeberg (letný výstup)
Ako zdolať Schneeberg (jarný výstup)
Schneealpe – Windberg (zimný výstup)
Schneeberg - Klosterwappen (zimný výstup)
Okruh na Schneeberg – Klosterwappen (letný výstup)
Na Schneeberg roklinou Weichtalklamm (jesenný výstup)