Test

Komperdell T3 Thermogrip

06.07.11
T3 Thermogrip (celým názvom T3 Termogrip Foam III Power Lock) od rakúskeho výrobcu Komperdell sú klasické teleskopické palice s nastaviteľnou dĺžkou 70 – 150 cm. Palice sú neodpružené a konštrukčne sú riešené najmä pre zimnú turistiku a skialpinizmus. Súčasťou palíc sú iba veľké zimné terčíky, ktoré sú vyrobené z pružného plastu. Po dokúpení menších terčíkov a chrániča na hrot sa dajú tieto palice použiť aj na bežnú turistiku.

Palice sú vyrobené z duralu 7075 – T6. Ergonomicky tvarovaná rukoväť je vyhotovená z EVA peny s protišmykovým povrchom. Predĺžené madlo je taktiež z EVA peny a v traverzoch poskytuje istý úchop i bez skracovania palice. Penové madlo je k palici prilepené, takže nedochádza k jeho pretáčaniu. Remienky sú z tkaného popruhu bez výstuže a sú dostatočne široké na pohodlné opretie do palíc.

Dĺžka remienkov sa nastavuje posúvaním jedného alebo druhého popruhu v úchyte s aretáciou pomocou samosvorného klinu. Tento systém je veľmi jednoduchý a účinný aj v zimných podmienkach pri používaní rukavíc. Predĺžené hroty z volfrámového karbidu sú pri týchto paliciach samozrejmosťou.

Za zmienku stojí aj čoraz viac rozšírený aretačný systém Power Lock, ktorý jednoduchým pohybom páčky povolí, resp. utiahne zovretie spodného dielu. Tento systém je obdobou „rýchloupináku“, ktorý poznáme z bicyklov. Jeho výhoda spočíva v rýchlom prispôsobení palíc terénnym podmienkam za akéhokoľvek počasia, pričom výnimkou nie je ani ovládanie v rukaviciach.

Pákový mechanizmus eliminuje poruchu, ktorá je typická pre skrutkovaciu aretáciu, t.j. pri nedostatočnom utiahnutí a silnom opretí o palicu môže dôjsť k zasunutiu spodného dielu dovnútra, pričom sa trením poškodí plastový element aretačného systému.

Pákový systém Power Lock má však aj svoje nevýhody. Oproti skrutkovaciemu mechanizmu totiž neumožňuje spoľahlivú aretáciu v kónickej časti spodného dielu. Spodný diel palice sa preto v transportnej polohe čiastočne vysúva (cca 15cm). V tomto prípade by teda nebolo od veci, keby výrobca pouvažoval nad dvojitým aretačným systémom (pákový + skrutkovací mechanizmus), viď palice Gabel Mount Blanc Lite.

Skúsenosti z používania

Utrpenie na skialpoch s často sa kaziacimi staručkými palicami ma donútilo k neplánovanej obnove mojej outdoorovej výbavy. Pretože som si bol vedomý toho, že bez palíc sa počas zimnej sezóny nezaobídem, začal som pátrať po náhrade predošlých, takmer dokonalých palíc, ktoré po rokoch vernej služby vypovedali poslušnosť.

Po siahodlhej teoretickej príprave a nekonečnom hľadaní sa mi podarilo nájsť ideálne palice pre svoje aktivity. Musel som sa však zmieriť s trochu vyššou hmotnosťou, pretože predchádzajúce palice nemali pod rukoväťou penové madlo a ich maximálna dĺžka bola iba 130 cm. Nové palice mi však priniesli pevný úchop v traverzoch, kde som veľmi ocenil už spomínané penové madlo. Bez nutnosti zdržiavať sa upravovaním dĺžky palíc som mohol pohodlne zdolávať traverzy i rôzne prudké stúpania a klesania v horskom teréne.

Pôvodné palice bez penového madla to síce umožňovali tiež, ale počas zhoršených poveternostných podmienok dochádzalo k vytváraniu námrazy na duralovej trúbke a úchop preto nebol pevný. Palice sa v dlani často šmýkali a studený kov nepridával na tepelnej pohode. Súčasné riešenie s penovým madlom na paliciach T3 Termogrip mi však plne vyhovuje. Madlo sa nepretáčalo a počas extrémnej zimy zbytočne nedochádzalo k ochladzovaniu mojich rúk.

Hlavným dôvodom, prečo som si vybral palice T3 Termogrip, bol aretačný systém Power Lock a mohutná konštrukcia. Problémy s mrznúcim závitovým systémom ma totiž presvedčili, že jednoduchý rychloupinák bude omnoho spoľahlivejší ako mrznúca skrutka. Moje predpoklady sa aj naplnili, v situáciách keď pri -15 °C začali mrznúť závitové mechanizmy na paliciach kamarátov, systém Power Lock nevykazoval žiadne problémy. V situáciách, keď som pri turistike zdolával prudší kopec, ocenil som zasa pevnú konštrukciu a nadštandardnú dĺžku teleskopických palíc (150 cm).

Sklamalo ma však nedoriešené vysúvanie spodného dielu palíc v transportnej polohe, ktoré som už spomínal v popisnej časti tejto recenzie. Pri paliciach tejto cenovej kategórie by som očakával, že sa konštruktéri dostatočne posnažia, aby bol ich výrobok dokonalý. Samovoľné vysúvanie spodnej tyčky by sa pritom dalo vyriešiť zdvojeným aretačným systémom (rychloupinák + skrutka) alebo jednoduchým predĺžením plastovej časti nad hrotom, ktorá by bola upravená na šírku potrebnú pre funkčnú aretáciu Power Lock.

Záverečné hodnotenie

Tieto masívne palice, ktoré sú určené prevažne na zimnú turistiku a skialpinizmus, síce nepatria medzi najľahšie, ale ich hmotnosť je vyvážená skvelou konštrukciou a pevnosťou, pričom po dokúpení príslušenstva je zaručené celoročne využitie. Ich neuveriteľná dĺžka 150 cm robí tieto palice prijateľnými aj pre ľudí vyššieho vzrastu.

Na záver môžem dodať len toľko, že T3 Thermogrip sú aj navzdory vyššie zmieneným nedostatkom spoľahlivé v každej situácii, a preto ich vrelo odporúčam.

Komperdell T3 Thermogrip 03/03/14 08:21 9 príspevkov

Test Batoh Bergans Helium PRO 40 Helium PRO 40 od firmy Bergans je ľahký technický batoh, ktorý je svojím objemom vhodný na jednodenné aj víkendové pobyty na horách. Batoh bol navrhnutý hlavne pre horolezcov a skialpinistov, no svoje uplatnenie si nájde aj pri ostatných outdoorových aktivitách. Okrem hlavnej komory má batoh aj špeciálnu priehradku na skialpinistickú výbavu, ktorá je ľahko dostupná z prednej strany. Ruksak poskytuje veľmi stabilné upevnenie lyží, horolezeckých čakanov a ďalšej výbavy. Popri početných možnostiach nastavení má batoh aj odnímateľný vrchný kryt. K dispozícii je v červenej a tmavošedej farbe. 10/10/18 Pavol Hreha Batohy
Lezenie Volí chrbát a rázsocha Volovca Mengusovského Začiatkom leta 2016 som sa zúčastnil na stretnutí vysokohorských turistov SVTS na Popradskom plese, ktoré organizoval PREVYK. Hneď prvý deň stretnutia sme si s kamarátom „Bačom“ vyliezli na moju obľúbenú Voliu vežu (Južné rebro – III UIAA) a cestou dolu sme si odbehli aj na Žabiu vežu. Nasledujúce dni som sa potom venoval vysokohorskej turistike a s ostatnými účastníkmi stretnutia som vystúpil na Čubrinu, Mengusovskú vežičku, Hincovu vežu a Volovec Mengusovský. Počas výstupu na posledné dva spomenuté štíty som si odbehol aj na Hincovu kopu vo Volom chrbte a preskúmal som aj časť rázsochy Volovca Mengusovského za jeho najnavštevovanejším hlavným vrcholom. 02/07/17 Pavol Hreha Vysoké a Belianske Tatry
VHT Vareškovým hrebeňom na Slavkovský štít Slavkovský štít je jedným z ľahko dostupných tatranských štítov, na ktorý vedie turistická značka. Často sa o ňom hovorí, že je to nekonečný a nudný kopec so zástupmi turistov. V lete 2015 som si to vyskúšal na vlastnej koži a musím povedať, že to nebolo až také strašné. Z vrcholu sme mali nádherné výhľady na všetky svetové strany. Mňa však najviac zaujal hrebeň vybiehajúci na západ, ktorý sa tiahol ponad Zbojnícku chatu. Nasledujúce leto som sa preto do Tatier vrátil a na Slavkovský štít som vystúpil neznačenou trasou po Vareškovom hrebeni. 10/06/17 Pavol Hreha Vysoké a Belianske Tatry

Túra Glarnské Alpy – k St. Martin cez Heidelpass Pri jednej návšteve v Salzburgu som si kúpil v miestnom kníhkupectve turistickú mapu od Kümmerly+Frey: Sargasenland, Liechtenstein, 1 : 60 000. Na prednej stránke bola fotka malej osady s kostolíkom v horách. Nič moc, len pár stavbičiek pod skalou. No z obrázku vyžarovalo pre mňa niečo, čo nedokážem popísať. Až raz som náhodou identifikoval miesto a zostal som prekvapený poznaním, že som sa práve ani veľmi ďaleko nevyskytol. Bohyňa príležitosti dala ponuku, ktorá sa neodmieta. dnes Vladimír Mikuš Svet
Túra Slovenskou Saharou - Záhorácka magistrála Na Záhorí som už bol viackrát, ale nikdy s turistickým cieľom. Predsa len táto časť Slovenska nepatrí z morfologického hľadiska medzi najatraktívnejšie a človeka to láka skôr do kopcov. Takéto odsúdenie krajiny je však veľmi povrchné a krásne miesta sa nájdu naozaj všade, len treba mať otvorené oči a vnímať krajinu okolo seba. včera Pavel Forgáč Biele Karpaty, Myjavská pahorkatina, +
Túra Západné Javorníky: Čertov – Vysoká nad Kysucou Východnú časť Javorníkov v okolí Čadce som pochodil vo všetkých ročných obdobiach, pešo, na snežniciach alebo aj na bicykli. Západnú časť, tvoriacu hranicu SR a ČR, som poznal len z lyžovačky na Čertove. Túto osadu Lazov pod Makytou som zvolil ako východisko hrebeňovej túry najmä z dopravných dôvodov – keď piatok bol zároveň sviatkom Sv. Cyrila a Sv. Metoda a autobus z Púchova ideálne nadväzoval na skorý rýchlik z Bratislavy. 18/08/19 Peter Straka Javorníky

Komperdell T3 Thermogrip 03/03/14 08:21 9 príspevkov
    • Komperdell
    • T3 Thermogrip Foam III Power Lock
    • 3-dielne teleskopické palice (18/16/14 mm)