Túra Kovarce – Veľký Tribeč – Janova Ves

Koncom júna je leto už prakticky v plnom prúde a preto nebolo od veci začať turistickú sezónu menej náročnou celodennou túrou. Keďže v okolí Topoľčian je najbližším pohorím Tribeč, tak sme sa rozhodli naplánovať túru práve v tomto pohorí. Tribeč patrí k nižším slovenským pohoriam, avšak to neuberá na jeho atmosfére a zaujímavých miestach, ktoré sa tu dajú návštíviť. Nie náhodou je aj súčasťou CHKO Ponitrie, do ktorej spadá spolu s pohorím Vtáčnik, s ktorým na severe susedí.

1 deň
leto – 15.06.2011
Tribeč
Pustovníkova studňa
Topoľčany (vlak, bus) - Kovarce (bus), Janova Ves (bus) - Topoľčany (vlak, bus)
» č.1081 Tribeč (1:50.000)

Kovarce – Veľký Tribeč – sedlo pod Veľkým Tribečom – Pustovníkova studnička – sedlo pod Veľkým Tribečom – Malý Tribeč – Medvedí vrch – Javorový vrch – Cibajky – Janova Ves

O 9-tej hodine vystupujeme z autobusu v Kovarciach. Ideme modrou značkou, ktorá vedie až na Veľký Tríbeč. Po niekoľkých minútach cesty už vchádzame do lesa. Pár hodín dozadu pršalo celú noc, vidieť to aj na mokrom poraste, avšak počasie je ideálne, niečo cez 20 stupňov. Asi po hodine a pol ľahkej prechádzky sa dostávame pod riadny strmák, ktorým musíme vyjsť na hrebeň.

Asi po polhodine sme na hrebeni, a odtiaľ je to už iba pár minút na Veľký Tribeč. Vrchol je porastený vysokou trávou, vedľa pamätného kríža je komfortná lavička, čo je dosť unikátne. Je tu aj kvázi drevený stolík, na ktorom si rozkladáme jedenie. Ešte sa zapisujeme do vrcholovej knihy, ktorá tu začiatkom januára nebola a pokračujeme po červenej smerom na sedlo pod Veľkým Tribečom. Vedľa chodníka vidieť pozostatky kamenných múrov, ktoré obkolesovali celý vrch a boli súčasťou stredovekého hradiska. Podľa písomných prameňov toto mohutné hradisko bolo vystavané niekedy v 7. – 9. storočí a slúžilo na ochranu obyvateľov zo širokého okolia pred nepriateľmi.

Na rázcestí v sedle pod Veľkým Tribečom sa nachádza odbočka ku prameňu. Ide o Pustovníkovu studničku, ktorá aj v lete poskytuje studené osvieženie. Okrem samotnej studničky s drevenou strieškou sa tu nachádza aj pozostatok základov zrubu, ktorý tu stál ešte počas druhej svetovej vojny. Informačná tabuľa rozpráva o mužovi, ktorý odišiel žiť do hôr v okolí Tribeča, aby sa tak vyhol kontaktu s ľuďmi. Ľudia ho nazývali pustovníkom, a teda aj prameň nesie jeho meno. Po nabratí vody pokračujeme smerom na Medvedí vrch. Tu sa striedajú pásma listnatých a ihličnatých lesov a tiež miesta s výhľadmi.

Po krátkej pauze na Medveďom vrchu nás čaká cesta na Javorový vrch. Po pol hodine vidíme asi 20 metrov od nás stádo muflónov, samozrejme za tých pár sekúnd nestíhame vytiahnuť fotoaparáty a len ticho sledujeme, ako si to valia dolu do údolia. Neskôr vychádzame na zachovalú asfaltovú cestu, ktorá tu prechádza cez hrebeň. Nachádza sa tu aj akási vrcholová kniha pre cykloturistov. Po značnom stúpaní a klesaní sa dostávame na rúbanisko, kde z kríkov asi 30 metrov od nás vybehnú štyri diviaky. Jednak máme šťastie, že si to nenamierili rovno na nás a jednak sa môžeme kochať pohľadom na túto zver, keďže bola opäť rýchlejšia než naše fotoaparáty.

Asi po dvoch hodinách od Medvedieho vrchu vystupujeme na Javorový vrch. Opäť si doprajeme dostatok oddychu a jedla. Nachádza sa tu vrcholová skrinka s pamätnými fotografiami turistických nadšencov a dokonca aj so skleneným poldecákom. Ďalej nás čaká už iba dvojhodinový zostup do Janovej Vsi, počas ktorej už nestretávame žiadne divé zvieratá, kocháme sa len výhľadmi na neďaleký Vtáčnik. Okolo šiestej večer sme na lúkach Cibajky a túru končíme jedným vychladeným pivkom v miestnej krčme.

Zhrnutie

Ide o pohodovú túru, počas ktorej si užijete aj pekné výhľady, lúky, stupáky a prechádzky v hlbokom lese, či už v listnatom alebo aj ihličnatom. A pri troche šťastia sa vám podarí vidieť aj nejakú tu divokú zver, ako v našom prípade.