Predstavenie

Stan Ferrino Chaos 3

27.07.11
Pri výbere stanu treba zvažovať často protichodné parametre – na jednej strane čo najnižšia hmotnosť a na strane druhej stabilná vetruodolná konštrucia, nepremokavosť na čo najvyššej úrovni, či priestrannosť. Tvorcovia stanov si musia vybrať, ktoré hľadisko uprednostnia a aký kompromis s druhým sa im podarí namiešať. Ferrino Chaos patrí medzi tie kúsky, kde výrobcovi šlo predovšetkým o hmostnosť – však trojka pod tri kilá?

Dizajn a konštrukcia

Základná koncepcia stanu je klasická – vnútorný stan sa upína na ohybné duralové prúty, čím vytvára samonosnú konštrukciu, na ktorú sa pripína vonkajší stan, tzv. tropiko zabezpečujúce nepremokavosť. Tento osvedčený princíp sa pri outdoorovych stanoch používa už veľa rokov. Chaos je špecifický tvarom prútov – nejde o bežné dva prúty, ktoré spájajú rohy po uhlopriečkach s križovaním vo vrchole. Prúty sú tri, z toho jeden hlavný (strieborný) a dva doplnkové (červené). Hlavný prút sa smerom k obom koncom pomocou trojcestných spojov rozdvojuje tak, že prúty končia vo všetkých štyroch rohoch (viď. fotografie). To tvorí základ konštrukcie, na ktorú sa upína vnútorný stan. Vyšponovaný je však iba v častiach, kde sa rozdvojuje prút. Pre napnutie strednej časti treba použiť dva priečne pomocné prúty, ktoré sa vkladajú do ôk vnútorného stanu a ponad hlavný prút. Tu by bolo pre stabilitu lepšie, keby sa o hlavný prút aj nejako fixovali, napr. pomocou krátkej gurtne. Pomocné prúty okrem našponovania zabezpečia taký tvar vnútorného stanu, že bočné steny sú pomerne kolmé. Vďaka tomuto usporiadaniu sa zlepšuje využitelnosť vnútorného priestoru a zároveň znižuje hmotnosť, keďže celková dĺžka prútov je menšia ako pri bežnom usporiadaní.

Po kompletnom postavení je vzhľadovo Chaos pomerne bežne vyzerajúci stan v červenošedom farebnom prevedení. Má dva vchody z bočných strán, pričom každý vchod má svoju absidu, ktorá siaha až po zem. Jedna je pritom väčšia a druhá je doplnková. Najmä hlavná by mohla byť o niečo priestrannejšia, aby sa cez uložený batoh dalo lepšie vychádzať von zo stanu.

Základná fixácia tropika o konštrukciu je pomocou ôk v rohoch, ktoré sa uchytávajú do toho istého kolíka ako rohy podlahy. Našponovanie sa reguluje pomocou popruhu a plastovej pracky. Tropiko sa ďalej prichytí o zem ďalšími piatimi kolíkmi. Pre dobrú stabilitu vo vetre je ďalej vhodné ho došponovať aj pomocou šnúr. Tých je dovedna šesť a so stanom sú spojené cez sťahovacie plastové úchyty, čo je oproti bežnému spôsobu nastavovania dĺžky stanových šnúr praktické riešenie.

Kolíky, ktorých je spolu pätnásť, sú z mäkkej duralovej zliatiny, vďaka čomu sú pomerne ľahko deformovateľné. Z môjho pohľadu ide o achillovu pätu mnohých stanov a používateľ je tak skôr či neskôr nútený zaobstarať si nové. Taktiež by som uvítal, keby nebol počet kolíkov presne podľa potreby (15), ale aspoň o jeden kus navyše.

Materiály

Prúty konštrukcie sú vyrobené z duralovej zliatiny 7001 T6. Podlaha je z polyesteru 210T a s minimálnym vodným stĺpcom 4000 mm. Tropiko je z polyesteru 70D s ripstopovou úpravou a s minimálnym vodným stĺpcom 3000 mm. V oboch prípadoch sú uvádzané hodnoty nepremokavosti v miestach s prelepenými švami, resp. v rohoch v prípade podlahy.

Skúsenosti z krátkeho používania

Pozitívne hodnotím, že na rozdiel od batohov pri stanoch dáva Ferrino podrobný ilustrovaný návod. Vďaka nemu je stavba stanu aj po prvýkrát bezoproblémová. Plastové úchyty vnútorného stanu, ktoré sa pripínajú na duralový prút, sú tuhé, takže treba použit viac sily. Taktiež priečne pomocné prúty sa vkladajú ztuha, načo sa sťažovali zo začiatku najmä dámy (na dámskej jazde, pozn. red.).

Vnútorný priestor je dobre využiteľný vďaka netradičnej konštrukcii a z nej plynúcich relatívne kolmých stien. Traja ľudia sa však zmestia skôr núdzovo ako pohodlne. Preto možno stan považovať viac za príjemne priestrannú dvojku ako za plnohodnotú trojku. V rohoch sú dobre využiteľné odložné priestory, pod stropom je iba háčik na zavesenie svietidla. Sieťová podstropná polička nie je. Vstup je dostatočne veľký a aj manipulácia s vchodom je bezproblémová.

So stabilitou ani bežným letným dažďom nebol počas krátkeho používania žiaden problém. Dôsledkom odľahčovania materiálov je aj hojné použitie sieťoviny vo vnútornom stane, vďaka čomu je odvetranie na veľmi dobrej úrovni. Na druhej strane je v ňom však pocitovo chladnejšie, ako býva v iných stanoch. Pri trojsezónnom a najmä letnom používaní to možno považovať skôr za kladnú vlastnosť. Do zimy sa však stan hodiť nebude a to aj kvôli absencii snehových límcov.

Dobre riešený je aj obal na stan – má samostatné sieťované vrecko na prúty, ktoré je jeho pevnou súčasťou z vonkajšej strany. Pri balení nie je problém stan doň dostať, ako to občas pri iných stanoch býva. Má aj obligátne kompresné popruhy a úchop.

Určenie

Stan Chaos 3 je vhodný najmä pre ľudí, čo sú citliví na každý gram svojej výbavy. Pohodlne poslúži dvojici a s určitou mierou nepohodlia prespia aj traja. Keďže stan nie je vybavený snehovými límcami, jeho použitie je trojsezónne do strednej úrovne náročnosti. Do vyšších výšok alebo do veterných oblastí treba zvážiť stan so stabilnejšou, hoci ťažšou konštrukciou. Chaos 3 sa radí medzi ultraľahké stany, čomu zodpovedajú aj odľahčené materiály. Je preto vhodné zvážiť použitie doplnkovej podlahy z hrubšieho igelitu, čo predĺži životnosť podlahy.

Spolupracovala: Lenka Mäkká

Súvisiace odkazy

Test stanu Chaos 2 od Jana Hotmara na Světe Outdooru.

Stan Ferrino Chaos 3 27/07/11 00:00 nová téma

Test Ponožky Hanwag Merino Trek, Merino Hike a Trek Bunion Vlnené aj syntetické ponožky majú svoje výhody – jedny vydržia dlho odolávať smradu, druhé zas lepšie odvádzajú pot a lepšie udržia nohu suchú. Veľa turistických ponožiek sa však snaží rôzne ich mixovať a využiť súčasne dobré vlastnosti syntetiky aj vlny. Tak je tomu aj pri Hanwag ponožkách. V priebehu letnej a jesennej sezóny sme vyskúšali viacero modelov – nižšie a tenšie Merino Hike, stredne hrubé Merino Trek a tiež variant pre haluxový palec, Bunion. 22/01/20 Ľubomír Mäkký Obutie
Podcast Kungsleden – turistika vo švédskom Laponsku Kungsleden je diaľková turistická trasa vo švédskom Laponsku. V 15. epizóde HIKING podcastu sa rozprávajú Ľubo s Palim o zážitoch z tejto trasy na sklonku tamojšej jesene. Reč bude o tom, aká je v severnom Švédsku príroda, ako sa tam turistika líši od nórskych Lofotov, aké sú turistické chodníky, značenie, horské chaty a s akými nástrahami sa museli vysporiadať. 30/12/19 Ľubomír Mäkký Rozhovory
Extra Aký bol rok 2019 – návštevnosť a najlepšie články Na konci kalendárneho roka je dobrá príležitosť obzrieť sa, ako vyzeral rok 2019 na stránkach nášho magazínu. Môžeme sa pochváliť, že naša návštevnosť opäť stúpla. Tradične aktívni autori nám aj tento rok venovali svoju priazeň, a privítali sme aj niekoľko nových. Viac sme sa venovali témam ochrany prírody, keďže zachovaná príroda je okrem iných dôležitých dôvodov pre turistov nepostrádateľná aj z hľadiska vykonávania nášho koníčka. Pozrieme sa na najčítanejšie články tohto roka a pridávame tipy aj na ďalšie, ktoré ste možno prehliadli, ale stoja za prečítanie. A na záver nazrieme do najdiskutovanejším tém v našom fóre. 30/12/19 Ľubomír Mäkký Zaujímavosti

Túra Rysy a Kôprovský štít – s búrkou o preteky Na sobotu som mal dohodnutý výstup na Gerlachovský štít a v prípade nepriazne počasia bola v zálohe aj nedeľa. Počasie bolo však dobré takmer celý víkend a pokaziť sa malo až v nedeľu poobede. Najskôr som nemal v pláne ostať aj druhý deň v Tatrách, keďže nie som veľký nadšenec tohto pohoria, ale nakoniec som si povedal, že keď už som tu, tak vybehnem niekam aj v druhý deň. dnes Pavel Forgáč Vysoké a Belianske Tatry
Túra Novoročná túra na Velickú poľanu Ako na Nový rok, tak po celý rok, hovorí sa. Nebolo by od veci chodiť na túru každý deň, bavím sa v duchu na tomto porekadle, keď šliapeme z Nového Smokovca mladým lesom. Vybrali sme sa po našej obľúbenej žltej značke, ktorá vedie na Sliezsky dom. Vieme, že aj keď sú Tatry cez sviatky plné, tu budeme mať celkom súkromie. včera Soňa Mäkká Vysoké a Belianske Tatry
Túra Veľká Javorina z Cetuny Uplynulý rok sme v skorú jar z osady Grúne navštívili Veľký Lopeník v Bielych Karpatoch. Pri vystúpení z auta na Grúňoch nás ako prvý vítal pohľad na Veľkú Javorinu s Jelencom. Už vtedy sme si povedali, že aj na Javorinu sa pôjdeme niekedy pozrieť – veď je to najvyšší vrchol Bielych Karpát (969,8 m n. m.), dobre spoznateľný podľa rádiového a televízneho vysielača na jeho vrchu. Na konci decembra nastáva správa konštelácia hviezd a v predposledný deň roka 2019 sa vydávame práve na Veľkú Javorinu. včera Jana Bílešová Biele Karpaty

Stan Ferrino Chaos 3 27/07/11 00:00 nová téma
    • Ferrino
    • Chaos 3
    • dvojvrstvový samonosný ultraľahký stan
    • dural 7001 T6 (scandium), polyester ripstop 70D (tropiko), TexLite H.T. 75D (vnútorný stan), polyester 210D (podlaha)
  • Hmotnosť
    • 2889 g
    • hmotnosť, rýchla stavba, materiál prútov, tvar vnútorného priestoru, dobré odvetranie, podrobný návod na stavbu, sada na základné opravy, praktické transportné vrecko
  • Nepáči sa mi
    • na trojku trochu malý, kolíky z mäkkej zliatiny, malá absida