Prístrešok Malý Slavín

29.07.11
Turista, ktorý sa rozhodol spoznávať Malé Karpaty, alebo diaľkoplaz putujúci Štefánikovou magistrálou, určite uvíta možnosť prespania v južnej časti tohto pohoria. Aj keď sa tu nachádza len jedna verejnosti slúžiaca chata, v lesoch existuje viacero prístreškov, ktoré dovoľujú prenocovať v teréne a vcelku dobre ochránia pred nepriazňou počasia. Jednou takouto stavbou je aj areál Malý Slavín, ktorý opíšem.

V južnej časti Malých Karpát, v centrálnej časti Bratislavského lesoparku, približne v polovici cesty medzi Mariankou a Račou sa nachádza upravený areál dvoch prístreškov, besiedky a ohniska. Celý areál nesie meno Malý Slavín. Toto miesto leží v hustej sieti turistických značkovaných trás, takže je prístupné z viacerých smerov:
- Bratislava - Kamzík – 2 h,
- Bratislava - Krasňany – 2 h,
- Bratislava - Rača – 1.45 h,
- Marianka – 1.10 h,
- Borinka – 2 h,
- rázc. Biely kríž – 1.45 h.

Krátka história Malého Slavína

Od konca Druhej svetovej vojny tu stál malý pomník na mieste posledného odpočinku dvoch sovietskych vojakov (Ivan Gorzonov, Nikolaj Fimuškin, padli 1. apríla 1945). Areál s besiedkami a ohniskom vybudovali a otvorili auguste 1984 pri príležitosti 44. výročia SNP. Miesto sa čoskoro stalo obľúbenou zastávkou turistov, ale i výletným cieľom desiatok obyvateľov Bratislavy a okolia. Po novembri 1989 nielen pomník, ale aj areál postupne spustol. K obnove prišlo až začiatkom 21. storočia, kedy bola na pamätník osadená nová tabuľa a areál bol opravený.

Použitý zdroj:
Vyčislík, A: Vojenské pamiatky Bratislavy (Bratislava 1974)

Ako som už vyššie napísal, areál sa skladá z dvoch prístreškov, besiedky a upraveného ohniska. Prvý prístrešok – väčší, má rozmer približne 5 x 14 m, je vybudovaný v tvare písmena A, pričom zastrešená je len horná polovica stavby. Bočné steny sú voľne otvorené do terénu, preto prístrešok neposkytuje ochranu proti vetru ani prudkému bočnému dažďu. V nečase treba rátať s celtou alebo PVC fóliou, ktorú je nutné pripevniť z náveternej strany. Po celej dĺžke je v interiéri postavený stôl s lavicami. Stôl sa dá veľmi dobre využiť ako pričňa na spanie. Zem tvorí udupaná hlina. Druhý prístrešok – menší, je rovnakého charakteru, len jeho rozmery sú približne 5 x 8 m. Besiedka má polygonálny pôdorys a jej interiér nie je vhodný k prespaniu. Areál dopĺňa pomerne veľké upravené ohnisko s lavicami, niekoľko stolov, smetné koše a opodiaľ stojí latrína.

Možnosti nocľahu

V oboch stavbách dokáže prespať aj veľká skupina turistov. Na stoly sa zmestí vcelku pohodlne až 15 osôb a na zemi sa vyspí ďalších 10 – 15 osôb. Prístrešok môžu využiť hlavne turisti z iných kútov Slovenska, ktorí sa rozhodli spoznávať Malé Karpaty a nechcú nocovať v ubytovacích zariadeniach na podhorí. Treba však upozorniť aj na fakt, že lokalita býva často vyhľadávaná nielen turistami, ale aj rodinami s deťmi. Preto cez deň a hlavne počas víkendov tu s najväčšou pravdepodobnosťou stretnete ľudí. Konávajú sa tu aj rôzne trampské stretnutia a akcie. Neďaleko, na Pánovej lúke sa nachádza ďalší, ale omnoho menší prístrešok.

Vodný zdroj – studnička Malý Slavín sa nachádza len niekoľko desiatok metrov od prístrešku na trase žltej značky smerom na Pánovu lúku. Je chválitebné, že (ako pri všetkých oficiálnych studničkách Bratislavského lesoparku) je tu tabuľka s oznamom o rozbore kvality vody vykonaným v roku 2009 Bratislavskou vodárenskou spoločnosťou. Čo je však zarážajúce, je fakt, že podľa rozboru nie je voda pitná! Ja som vodu zo studničky pil nespočetnekrát a ani raz som nemal žiadne problémy. Ale rozhodnutie piť, či nepiť, nechávam na každom návštevníkovi.

Turistické ciele v okolí

Hrady Pajštún a Dračí hrádok v Borinke, ruina hradu Biely Kameň a hradisko Neštich vo Svätom Jure, vyhliadková reštaurácia na Kamzíku (televízna veža), Štefánikova magistrála a Chata Cementárka na Košariskách.

Prístrešok Malý Slavín 29/07/11 00:11 1 príspevok

Prístrešok Táborisko v sedle Tri kamene (U Tří kamenů) Odkedy som v roku 2007 objavil čaro Žalostínskej vrchoviny, chodievam sem veľmi rád. Páči sa mi tunajšia mäkko modelovaná krajina, kde sa striedajú lesy s lúkami posiatymi kopanicami. V jednej takejto osade mávam dosť často základný tábor, z ktorého vyrážam na viacdňové potulky. Počas jednej z nich som sa dostal do sedla Tri kamene. Tu, priamo v sedle, sa nachádza výborné miesto na táborenie. Okrem toho tu stojí menší prístrešok, ktorý rozširuje možnosť nocľahu v oblasti. 17/03/18 Anton Zahradník Biele Karpaty
Túra Žiar nad Hronom – Banská Štiavnica – Kozelník Pôvodne som tadiaľto vôbec nechcel ísť. V pláne som mal vander dakde inde, ďaleko a vysoko. Nakoniec ma ale súhra náhod a okolností prinútila zmeniť plány. A keďže sa Štiavnické vrchy nedávno stali mojím novým domovským pohorím, rozhodol som sa necestovať nikam a vyraziť si po známych aj menej známych chodníkoch v sopečných horách. 10/03/18 Anton Zahradník Štiavnické vrchy
Extra Nová rozhľadňa na Malom Lubíne Začiatkom januára som sa v rámci mojich hradologických aktivít dostal do oblasti Hornej Nitry. Tu som bádal po niekoľkých opevnených stredovekých lokalitách v okolí Nitrice a Zemianskych Kostolian. Obe sídla oddeľuje podcelok Strážovských vrchov – masív Drieňov, ktorým prechádza turistický chodník spájajúci Hornú Nitru s Vestonickou dolinou. Ja som sa po tomto chodníku presúval, no a na Malom Lubíne som „objavil“ novú rozhľadňu, o ktorej som doposiaľ nechyroval. Preto som sa rozhodol, zvesť o jej existencii rozšíriť medzi turistickú verejnosť. 07/03/18 Anton Zahradník Správy

Ferrata Berchtesgadenské Alpy – Hochthrony a Rauhenkopf Keď pôjdete diaľnicou popri Salzburgu, naľavo od cesty zbadáte vysoký kopec. Je to Salzburger Hochthron, najsevernejší výbežok Berchtesgadenských Álp. Už dlhšie som plánoval, že naň vyleziem, ale podarilo sa mi to až teraz. Pozrel som sa aj na Berchtesgadener Hochthron, najvyšší kopec na hrebeni, a na Rauhenkopf, čo by mal byť najkrajší “balkón” nad Berchtesgadenom. dnes Martin Knor Zaistené cesty (via ferrata, klettersteig)
Podcast Pacific Crest Trail s Filipom Valúchom (trojdielna miniséria) Diaľkové trasy sú dnes populárne. Nedávno sme sa v HIKING podcaste rozprávali s Julkou, ktorá prebehla Cestu hrdinov SNP za 12 dní. Teraz vám v trojdielnej podcastovej minisérii spolu s Filipom Valúchom predstavíme 4265 kilometrov dlhú Pacifickú hrebeňovku, tzv. PCT. Filip diaľkovú trasu z mexicko-americkej na kanadsko-americkú hranicu cez Kaliforniu, Oregon a Washington prešiel tento rok za 136 dní. včera Ľubomír Mäkký Svet
Túra Cez Hrádok na Čertove chodníky vo Vtáčniku Sú miesta, na ktoré chodíme radi. Neprekáža nám, aj keď je to niekoľkokrát za rok. Miestne príslušný genius loci zabráni, aby sa nám to zunovalo. Jedným takým je Hrádok nad Bystričianskou dolinou. Magické miesto, známe hlavne skalolezeckej verejnosti. Ja síce z výšok mám skôr závrate, neprislúcham k tejto spoločnosti, no je to tiež turisticky veľmi atraktívna oblasť aj pre bežného návštevníka. Bola viackrát spomínaná na Hikingu ako zaujímavá časť pohoria Vtáčnik. včera Vladimír Mikuš Vtáčnik

Prístrešok Malý Slavín 29/07/11 00:11 1 príspevok
    • Malé Karpaty - južná časť, v centrálnej časti Bratislavského lesoparku, približne v polovici cesty medzi Mariankou a Račou
    • 15 až 25 osôb
    • trojsezónna (bez možnosti zakúrenia)
    • Studnička Malý Slavín
    • Bratislava Kamzík – 2 h, Bratislava Rača – 1.45 h, Bratislava Krasňany – 2 h, Marianka – 1.10 h, Borinka – 2 h, rázc. Biely kríž – 1.45 h
    • Lokalita je často vyhľadávaná nielen turistami, ale aj rodinami s deťmi. Konávajú sa tam trampské stretnutia a akcie.