Túra Zo Salašiek na Krížnu a Kráľovu studňu

Výber trasy do veľkej miery ovplyvnila snaha dostať na veľkofatranský hrebeň našu 6-ročnú dcéru. Z turčianskej strany pohoria to síce máme bez cestovania, ale dlhé doliny, ktoré si dospelí turisti možno užívajú, detskej duši neprajú. Tak po nazeraní do mapy vznikla pomerne nenáročná túra, ktorá síce na začiatku strmo stúpa, ale po výstupe na Krížnu je to už iba o stálom klesaní.

1 deň
leto – 2011
Veľká Fatra - časť Hôľna Fatra
Kráľova studňa prameň a horský hotel Kráľova studňa
Banská Bystrica (vlak, bus) - Turecká (bus) - Salašky (vlastné auto)
» č.1084 Veľká Fatra (1:50.000)

Turecká-Salašky – rázcestie pod Líškou – Líška – Krížna – Kráľova studňa, prameň – horský hotel Kráľova studňa – Kráľova studňa, prameň – Úplaz – Ramžiná – Salašky

Vhodný deň sa nadišiel začiatkom júla. Auto sme odstavili na Salaškách pod vlekom a pustili sme sa rovno hore zjazdovkou. Niekde tam mala byť aj žltá značka, ktorej sme sa mali držať, ale pripojili sme sa na ňu až v polovici lúky, kde sa už aj zreteľne črtal chodník. V podstate nebolo kam zablúdiť, vleky boli dostatočným vodítkom. Popri chodníku dozrievali jahody, kvitli rôzne kvety, všade množstvo lúčnych koníkov a kobyliek, motýľov – všetko odpútavalo pozornosť drobca pri stúpaní do kopca. Pri poslednom vleku sa už začali ukazovať výhľady a bolo jasné, že prudké stúpanie nebude mať dlhé trvanie.

Na konečnej vleku pod Líškou sme si dali pauzu a trochu poobzerali po okolí. Na Majerovu skalu, hoci bola neďaleko, sme si zachádzku neurobili, možno nabudúce. Plán bol iný a cestou sa môže pritrafiť kadečo, tak radšej si zbytočne nepridávať. Na rázcestí pod Líškou bola ďalšia pauza pri schátranej konečnej stanici bývalej lanovej dráhy. Železného šrotu je tam neúrekom, akurát s káričkou je tam trochu ťažší prístup, možno aj preto to tam nejaký rok bude špatiť a chátrať...

Podstatnejšie však bolo, že už bolo vidieť vrchol Krížnej a po nenáročnom chodníku sa približoval každým krokom. Ako vždy tam bolo pomerne rušno, turisti aj cyklisti sa tu križovali a išli si zase ďalej. Každý po svojom. Povinné fotenie, niečo pod zub a išlo sa ďalej. Tentokrát už dolu kopcom po notoricky známej ceste popod Malú Krížnu na horský hotel na Kráľovej studni. Výhľady do okolia, pohľady na kopce z iných strán, ako ich poznáme, neunavujú ani po rokoch. Po rekonštrukcií hotel vyzerá veľmi dobre, množstvo ľudí na terasách, fúra bicyklov v stojanoch, nejaká motorka či auto k tomu svedčia, že je to obľúbené výletné miesto.

Po občerstvení sme pokračovali v ceste. Bolo sa treba vrátiť k prameňu Kráľova studňa a tam sa napojiť na zelenú značku. Vedie popri kosodrevine, ktorá z diaľky vyzerá ako šachovnica a keďže chodník vedie po vrstevnici, cesta po ňom ubieha veľmi príjemne. Príjemné bolo aj pokračovanie cez les a následné vyústenie na horskej lúke Úplazu, kde sa znovu otvorili výhľady do okolia a miernym klesaním sme došli k rázcestníku Úplaz. Odtiaľ bolo cez dolinu Malej a Veľkej Ramžinej krásne vidieť, kade sme na Krížnu išli. No a potom klesanie svahom Malej Krížnej, ktoré bolo trochu prudšie a so zmenou nadmorskej výšky sa začal meniť aj charakter krajiny. Pribúdalo stromov, na chodníku kameňov a po prekročení potoka bola z chodníka široká cesta, vedúca na asfaltku, ktorá po pár desiatkach metrov skončila na parkovisku – štarte a zároveň cieli nášho okruhu.

Výlet sa podaril, dieťa bolo spokojné a my - dospeláci tiež. Trochu ma mrzí zákaz vjazdu do (nielen) turčianskych dolín. Nevidím to ako pohodlnosť, ale pre výlet s dieťaťom ako nutnosť. To, čo je pre dospelého turistu relaxom na dušu – myslím tým prechádzku dolinou, to je pre dieťa zabijákom. Zvlášť pokiaľ je cieľom dostať sa na hrebeň, vychutnať si pohľady a zažiť pocit z miest. Ale to už je téma na inú debatu...

Poznámka redakcie:

V sobotu 20. augusta 2011 bol slávnostne otvorený symbolický cintorín - pietne miesto obetí horských nešťastí Veľkej Fatry pri pamätníku Slovenského národného povstania (medzi Kráľovou skalou a Smrekovom) nad horským hotelom Kráľova studňa.