Recenzia Juro Kováčik – Tatry

Tento rok obohatila kategóriu obrazových publikácií o Tatrách kniha Tatry/Tatras z dielne vydavateľstva Slovart. Autorom je fotograf Juro Kováčik, ktorý fotí krajinu od konca 90-tych rokov. Pre koho je táto kniha určená a čo je na nej zaujímavé, sa môžete dočítať v nasledujúcej recenzii.

Forma

Publikácia má tvrdú väzbu, dosky sú potiahnuté materiálom podobným textílii. Formát je trochu prekvapivý – 22 x 16,2 cm. Fotografické publikácie o Tatrách sú totiž často veľké a ťažké, už očividne drahé knihy. Tu je okrem veľkosti umožňujúcej ľahkú manipuláciu s knihou príjemná aj cena – 14,95 €. Na prednej strane obálky sa nachádza jedna z fotografií Tatier, na zadnej obálke je kratučká úvaha o Tatrách v slovenčine aj angličtine.

Na prednej vnútornej strane obálky nájdeme schematickú mapu Vysokých Tatier s názvami dolín, niektorých štítov a bodkami naznačenými hranicami jednotlivých dolín. Mapa možno mohla byť riešená nejakou inou formou – zahraničný čitateľ, ktorý v Tatrách ešte nebol, môže mať bez použitia ďalšej podrobnej mapy trochu problém sa zorientovať. Ešte dodajme, že publikácia má 152 strán na kvalitnom polomatnom (alebo matnom) kriedovom papieri, ktorý zabezpečuje, že sa fotografie nelesknú. Oceňujem triezvy dizajn knihy.

Obsah

Publikácia je rozdelená do ôsmich kapitol počnúc Kôprovou dolinou, autor nás postupne prevedie krížom cez celé pohorie až do Belianskych Tatier. Každá kapitola obsahuje krátky text v slovenskom a anglickom jazyku. Ten poetickým jazykom približuje čitateľovi to najzaujímavejšie v danej doline.

Po tomto úvode už nasledujú samotné fotografie. Na rozdiel od iných fotografických publikácií o Tatrách táto obsahuje fotografie len zo značených turistických chodníkov, čo považujem za prednosť knihy, najmä ak poslúži ako darček prezentujúci Tatry a možno aj tip na návštevu pre zahraničného návštevníka. Fotografie samotné vyznievajú veľmi reálne – nenájdeme tu len dokonalú modrú oblohu, ale aj búrky, hmlu a ťažké olovené oblaky sčasti zakrývajúce štíty – t.j. počasie, ktoré je v Tatrách bežné a ponúka čitateľovi pohľad na rôzne tváre našich malých veľhôr. Fotografie pochádzajú zo všetkých ročných období, sú tu nielen štíty a výhľady, ale aj potoky, odrazy v plesách či kresba oblúčikov neznámeho skialpinistu. Posledná kapitola má názov Cestou a nájdeme tu akúsi všehochuť, momentky zachytávajúce premeny počasia v rôznych kútoch Tatier, a v rôznych fázach dňa.

V publikácii sú zaradené fotografie farebné, čiernobiele, od pol cez jednu stranu až po dvojstranové. Snahou autora očividne nebolo maximálne využiť priestor a natlačiť do knihy čo najviac fotografií – často nájdeme fotografiu len na jednej strane, pričom tá druhá je biela.

Ide o veľmi sympatické dielko, ktorým rozhodne potešíte každého milovníka hôr za príjemnú cenu a bez toho, aby ste mu príliš zapratali knižnicu. Cudzinca môžu fotografie z turistických chodníkov inšpirovať k tomu, aby sa na tú krásu prišiel pozrieť aj osobne. Tiež vzhľadom na svoju reálnosť môžu inšpirovať aj amatérskych fotografov krajinkárov, aby prišli na tieto miesta a možno tu urobili podobné zábery.