Prístrešok na Čerenke

03.09.11 → posledná aktualizácia: 30.07.18
Toto leto som sa dvakrát túlal dokopy desať dní Javorníkmi a presvedčil som sa, že zaužívaná myšlienka o minimálnom množstve prístreškov vhodných na prespanie túlavých duší nie je zrovna odvodená od reality, ale od toho, že sa tomuto peknému pohoriu asi venuje malá pozornosť. Objavil som priamo na turistických chodníčkoch asi 10 vhodných prístreškov a pokúsim sa ich postupne priblížiť. Priamo na červenej hrebeňovke z Čadce do Makova-Kopaníc je ich niekoľko a najluxusnejším sa mi videl prístrešok priamo na vrchole Čerenka pri lyžiarskom vleku.

Aktualizácia (júl 2018)

Prístrešok sa výrazne zmenil. Už nejde o maringotku s prístavbou terasy ale o malý zrubový objekt. Samotný objekt je uzanknutý, no pretrešená veranda však taktiež poskytne útočisko. Priestor je uzavretý z troch strán, no v prípade zle orientovaného vetra ochráni pred dažďom minimálne. Kapacita je odhadom 4 nocujúce osoby.

• po červenej značke od reštaurácie U Melocika (bus z Bytče a Makova) za 35 minút,
  • po zelenej značke od osady Pláne-Petrovice (bus z Bytče) za 2,5 h, pričom asfaltka vedie až po Chatu Včelnica a od nej je to 1,5 h,
  • po žltej značke z Makova, časť U Beloňovcov (bus) a od Gregušovcov po červenej značke za 1 h.

Ak sa dopredu rozhodnete tu prenocovať, odporúčam nabrať si pitnú vodu v reštaurácii U Melocika, alebo zo studne v osade Gregušovci, ktorá je vzdialená 25 minút od prístrešku. Začiatkom augusta 2011 tiekol malý potôčik vedľa cesty a zelenej značky, asi 10 minút od prístrešku smerom na sedlo Slatina.

Objekt stojí na lúčke okolo posledného stožiara lyžiarskeho vleku. Je tu ohnisko a v okolitom lese dostatok dreva na oheň. Je od nej pekný výhľad do doliny, kde stojí hotel, tiež relatívny zdroj pitnej vody.

Ani pri jednej z mojich dvoch návštev sme tu nestretli živú dušu. Takže je vcelku reálny predpoklad, že použitie terasy pri objekte nebude nikomu prekážať. Myslím si, že dokonca ani v zime, nakoľko zjazdovka nemá umelé osvetlenie a určite sa so zotmením všetci odoberú do doliny. Ak po nocľažníkoch nezostane neporiadok a ani tlejúca pahreba, myslím si, že ich prítomnosť nik ani nezistí. Vzhľadom na výbornú polohu by sa dokonca dala použiť ako základňa pri viacdňovom potulovaní sa okolím, ktoré má naozaj čo ponúknuť.

Opis pôvodného objektu – maringotky (pozor, už nie je neaktuálne)

Maringotka slúži v zime asi ako bufet pre lyžiarov. Je k nej pristavená krytá terasa, na ktorú sa vystupuje po schodíku. Zábradlie je na ľavej strane od strechy po podlahu obité igelitom, čím vznikol perfektný prístrešok pre tri osoby. Zábradlie na pravej strane už nie je tak dokonale kryté, igelit je čiastočne odtrhnutý, ale pri troške snahy, či vlastnej celte, vznikne úkryt pre ďalších troch nocľažníkov. Podlaha je rovná a bez dier. Strecha je plechová a kvalitná. Celkový rozmer prístrešku je asi 1,5 x 6 m. V prípade nutnosti sa ďalší nocľažníci môžu uložiť pod terasu na zem. Určite nebude na nich pršať, len musia mať izolačnú podložku.

Prístrešok na Čerenke 20/07/17 21:20 5 príspevkov

Túra GSB: Bacówka w Bartnem – Nowa Wieś Večer sme si s Borisom preprali nejaké veci, no hoci sme ich na paličkách vystrčili z okna von, ráno vôbec neboli suché. Chatár sa ponáhľal k lekárovi, a tak sme museli do ôsmej opustiť chatu. Raňajky o siedmej vôbec neboli na škodu. Parťáci si dali praženicu a dostali ju vcelku na jednej panvici. Ja som chcel klobásu, no večer sme všetky zjedli, a tak boli párky. Deň sa ukazoval byť opäť slnečný, tak sme vykročili na náš piaty deň putovania po Beskydskej magistrále (GSB) ovešaní neuschnutým prádlom. 21/07/19 Miroslav Svítek Nízke Beskydy, Poľsko
Túra GSB: Jaworzyna Krynicka – Bacówka w Bartnem Po úžasnej večeri sme strávili skoro hodinu nad papierovými mapami a rozoberali, kade zajtra pôjdeme. Čakala nás najdlhšia etapa nášho šesťdenného putovania a vzhľadom na horúčavy sme nechceli kráčať ani o meter viac. Pelé neverí elektronickým mapám, a tak všetko preveroval na papierových. Ale napokon vybrali časovo najkratšiu a presne takú, ako som naplánoval. Čiže od chaty po zelenej. Dnes dáme červenej GSB zbohom. 14/07/19 Miroslav Svítek Nízke Beskydy, Ľubovnianska vrchovina, +
Túra GSB: Krościenko nad Dunajcem – Schronisko Jaworzyna Po štvrtýkrát sa vyberám po Hlavnej beskydskej magistrále (GSB). Naplánovať si trasu z bodu, kde sme skončili pred rokom k bodu, odkiaľ sa dá relatívne ľahko vrátiť na Slovensko, nebol problém. Problémom sa ukázalo ako sa dostať čo najrýchlejšie z Bratislavy do Krościenka, z Nowa Wieś do Bratislavy a zohnať na trase ubytovanie. Striedavo intenzívne som na tom pracoval od októbra 2018 a nebyť kamarátky Beaty z Poľska, tak si tak spokojne 7. 6. 2019 piati do vlaku po práci asi nesadneme. Parťák, kvôli ktorého účasti na Trnavskej stovke sme to o týždeň odložili, ležal doma na antibiotikách. Takže po tretíkrát s partiou ideme šiesti, ale do vlaku len piati! 07/07/19 Miroslav Svítek Ľubovnianska vrchovina, Poľsko

Reportáž Za medveďmi do Tichej doliny Po jarnom pozorovaní vtákov prišlo v auguste na pozorovanie väčších zvierat, a to rovno medveďov. Vybrali sme sa za nimi do Tichej doliny v Tatrách. Tichá dolina je jednou z najdlhších slovenských dolín, a keďže medvede sa tu pozorujú na viacerých stanovištiach, je praktické vzdialenosť medzi nimi preklenúť bicyklom. dnes Soňa Mäkká Reportáže
Správa Nový návrh hraníc UNESCO pralesov vyvolal rušnú diskusiu Ministerstvo životného prostredia SR predstavilo minulý týždeň nové hranice Karpatských bukových pralesov na Slovensku. Tie boli do Zoznamu svetového dedičstva UNESCO zapísané v roku 2007, ale reálne sa chránila iba malá časť jadrovej zóny nominačného projektu, nárazníková zóna existovala len na papieri. Aktuálne predstavený návrh vyvolal rušnú diskusiu medzi ministerstvom, štátnou ochranou prírody a niektorými mimovládnymi organizáciami. včera Soňa Mäkká Správy
Túra Tri studničky – Kriváň a späť Na Kriváň sme sa v minulosti už vybrali, ale s malými deťmi (8 rokov) a neskoro, tak po upozorneniach schádzajúcich turistov sme to otočili ešte pred kosodrevinou - neľutujeme. Aj deti si to tentokrát užili oveľa viac a hlavne, chvalabohu za výhľad. včera Marianna Holá Vysoké a Belianske Tatry

Prístrešok na Čerenke 20/07/17 21:20 5 príspevkov
    • Javorníky: vrchol Čerenka (horná stanica lyžiarskeho vleku)

• zastrešená terasa pre 6 ľudí s vlastným spacákom a karimatkou

• trojsezónna (bez možnosti zakúrenia)

• reštaurácia U Melocika, studňa v osade Gregušovci

• krytá terasa lyžiarskeho bufetu pri maringotke, vonkajšie ohnisko