Chata

Chata Plesnivec

09. 01. 2006 aktualizovené 24. 03. 2017
Jediná vysokohorská chata na území Belianskych Tatier. Nachádza na južnom úbočí ich hlavného hrebeňa, pod bralami Skalných vrát. Na chatu sa možno dostať z obce Tatranská kotlina, z Kežmarských Žľabov, alebo z chaty pri Zelenom plese. Otvorená je celoročne a v súčasnosti je chatárom Ján Matava.

História (podľa Wikipédie)

V polovici 18. storočia vznikla pri Siedmich prameňoch chatrč zlatokopa Drechslera z Rakús. Do roku 1930 tu stála stará pastierska koliba. Na jej mieste dal v roku 1932 Tibor Gresch zo Spišskej Belej postaviť súkromnú chatu, ku ktorej roku 1938 pribudla prístavba a chata dostala dnešnú podobu. Po 2. svetovej vojne chata slúžila najprv turistom, od roku 1955 ako výskumná stanica TANAP-u a od roku 1997 slúži opäť pre turistickú verejnosť.

Strava a pitie

Jedáleň s veľkým kamenným krbom je neveľkých rozmerov – štyri stoly poskytnú dostatok priestoru pre asi 20 ľudí. Ubytovaným hosťom je na poschodí k dispozícii spoločenský priestor, takže jedáleň je miestom predovšetkým pre jedlo a pitie. Ponuka nie je veľmi široká, poteší však nižšími cenami. Napríklad párky stoja skoro o polovicu menej ako na neďalekej Chate pri Zelenom plese. Nápojový lístok je klasický – výborný horský čaj, horec, Demänovka, čapované pivo a kofola, fľaškový Bažant,...

Ubytovanie

Na poschodí nájdeme už spomínaný spoločenský priestor so štyrmi stolmi a päť izieb, každá má 4 lôžka. Spolu tak na posteliach prenocuje 20 ľudí. Interiér je celý z dreva a pôsobí útulne a príjemne. Steny zdobia zarámované fotografie horskej prírody. Priestoru v izbách je na horskú chatu až nezvyklo veľa. Ku každej posteli patrí aj skrinka na uloženie vecí. Turista má na výber, či použije vlastný spacák alebo posteľné prádlo. Verzia so spacákom je lacnejšia. Aj v zime pri nižšom obsadení je tu príjemne teplo. Vysoký komfort doplňujú keramické záchody a kúpeľne so sprchami na prízemí. Ubytovacím pohodlím patrí táto chata k najlepším, na akých som doteraz nocoval.

Personál

Osadenstvo chaty je príjemné. Chatár Jano Matava, bývalý horolezec, fundovane poradí pri plánovaní túr. Jeho rady a skúsenosti s terénom sú neoceniteľné najmä v zime. Keď som si ráno pri krájaní salámy skoro ufikol tri prsty, ochotne mi poskytol obväz aj náplasť.

• zelená značka z Tatranskej Kotliny – 1.30 h,
  • zelená značka od Chata pri Zelenom plese (býv. Brnčalova chata) – 1.15 h,
  • modrá značka z Kežmarských Žľabov, ďalej po žltej Dolinou siedmych prameňov – 2.20 h.

V zime je treba rátať viac podľa aktuálnej výšky snehu. Koncom decembra 2005 sme šli zelenou značkou z Tatranskej Kotliny takmer 4 hodiny. V zimnom období je rýchlejšou voľbou variant cez dolinu Siedmych prameňov žltou značkou. Tadiaľ sa aj zásobuje chata a chodník je viac prešliapaný ako zelená značka. Problematický je však veľmi strmý záver tesne pod chatou – ako som sa mal možnosť na vlastné oči presvedčiť, tento úsek zasahujú aj lavíny z dvoch žľabov Bujačieho vrchu. Preto v čase vyšších stupňov lavínového nebezpečia odporúčam použiť zelenú.

Webová stránka chaty

Autori fotografií: Chata Plesnivec a Ľubomír Mäkký

Chata Plesnivec 12/03/20 17:44 51 príspevkov

Recenzia Fjällräven Kaipak – nohavice a bunda (+video) Sesterský model úspešného Kebu patrí taktiež medzi produkty, ktoré výrobca označuje za vhodné pre tzv. technický trekking. Po testovaní na jar, cez leto a na jeseň v slovenských horách v najrôznejších situáciách budeme hľadať odpoveď na to, v čom je tento set podobný a v čom rozdielny od Kebu. 18/11/20 Ľubomír Mäkký Oblečenie
Test Devold Tuvegga – obojstranné merino termoprádlo Merino je pevne zakotvený štandard v termoprádle, no popri mnohých výhodách zvykne horšie odvádzať pot, čo je problém najmä pri intenzívnejšom pohybe – napr. pri skialpe či behu. Je viacero spôsobov, ako to zlepšiť. Buď môžete siahnuť po extra tenkom merine, prípade po takom, čo má na vnútornej strane vrstvu z umelého vlákna. Ďalšiu cestu skúša minuloročná novinka Devold Tuvegga, ktorá kombinuje tri rôzne merino úplety – jemnú sieťovinu, klasické merino a merino s 3D štruktúrou. Vychytávkou je obojstrannosť tohto termoprádla – každá zo strán sa zároveň správa tepelne odlišne. Prádlo nosím už vyše roka a o svoje skúsenosti sa podelím v tomto teste. 21/10/20 Ľubomír Mäkký Oblečenie
Recenzia Hanwag Ferrata Light Low GTX Nízke topánky kategórie C s možnosťou používania poloautomatických mačiek. Zvršok z bezšvového polyuretánu, nezvyčajne riešený jazyk aj šnurovanie. Torzne tuhá univerzálna podrážka do vyšších hôr zaliata v TPU pre dlhšiu životnosť. Nedajte sa pomýliť, nejde o ľahučké approachky na slovenské ferraty, sú to univerzálne polovičky do technickejšieho terénu vyšších hôr. Nie sú však pre každého. 08/10/20 Ľubomír Mäkký Obutie

Príbeh Po bežkárskej stope na Líšku Koniec roka 2017 sa blížil a s ním aj najkrajšie sviatky roka - Vianoce. S týmto obdobím sú spojené rôzne akcie, medzi ktoré patria aj "kapustnice, bašávely a vianočné besiedky" v zamestnaniach. Po jednej takejto akcii som si naplánoval nenáročnú túru, počas ktorej som zažil zimné peklo aj raj. dnes Martin Birka Príbehy
Túra Tematínsky hrad a Tematínska lesostep Alebo mrazivý novembrový slnečný kúpeľ. Sobotnú ozdravnú vychádzku sme si naplánovali v papučiach a s teplým čajom v piatok večer. Kubko navrhol hrad Tematín v Považskom Inovci, ktorý je od Bratislavy približne hodinku jazdy autom. Aby sme sa aj zahriali, pôjdeme z obce Lúka a späť cez Tematínsku lesostep. Vyzerá to aj na chôdzu mimo lesa, čo bude v predpovedanom chladnom počasí príjemné. Rada sa pridávam. včera Daniela Mäkká Považský Inovec
Správa Stane sa Čertovica bežkárskym eldorádom? Po minulej zimnej sezóne má OZ Horské spoločenstvo za sebou testovací ročník, kedy sme sprístupnili 15 kilometrov bežkárskych tratí pomocou staršieho ratraku, ktorého limity nedovoľujú pripraviť seriózne trate do ďalších sezón. Ratrak sme viac času opravovali, ako na ňom jazdili a aj tak ho presvedčili iba na zatáčanie do jednej strany. 02/12/20 Marek Šurina Správy

Chata Plesnivec 12/03/20 17:44 51 príspevkov
    • Tatry - Východné Tatry - Belianske Tatry: záver Doliny siedmych prameňov, pod vrchom Skalné vráta

• 20 ľudí

• celoročná (v mimosezóne len počas víkendov)

• vodovod v chate vrátane teplej vody

• Cena
    • 15,- € človekonoc
      13,- € (viac nocí)
      12,- € (spacák)
      50 % zľava 6 – 12 rokov
      zadarmo deti do 6 rokov
      13,- € polpenzia

• chatár Ján Matava: +421 905 256 722, e-mail: chataplesnivec@gmail.com, http://chataplesnivec.sk

• zelená značka do Tatranskej kotliny (1.00 h) žltá a neskôr modrá značka do Kežmarských žľabov (2.00 h)